در خواب دویدن
مریم حاجیلو، متولد 1358 است و در رشته چاپ و نشر و سینما تحصیل کرده است.

او که بیشتر با داستان‌های کوتاهش به مخاطبان معرفی شده است، از جشنواره‌های مختلف برای داستان‌های راه برفی، روباه نیمه‌شب و نرگس‌ها در بهار می‌میرند، دیپلم افتخار و لوح تقدیر دریافت کرده است و اخیرا هم کتابش در جایزه جلال نامزد بخش رمان بود. «در خواب دویدن» عنوان کتاب این نویسنده است که هفتاد و پنجمین عنوان از مجموعه «ادبیات امروز» انتشارات افق به حساب می‌آید. نویسنده در توضیح درباره این اثر می‌گوید: «اگر بخواهم خیلی مختصر بگویم، مجبورم به این جمله اکتفا کنم: این کتابی است که من، آن را بین آشغال‌ها پیدا کردم. همین! عین واقعیت است که می‌گویم، اما چطور گذرم به این آشغالدانی افتاد؟ ناچاری! قدیم‌ها هم وضع نشر رونق چندانی نداشت، اما این‌همه ناشر هم مثال قارچ یک‌باره از زمین نمی‌رویید. بنابراین مسائل زمانه حاضر را نداشتیم؛ نه یک دفعه هوا می‌رفتیم و نه یک جابه‌جا شدن قیمت کاغذ از بندی فلان به بهمان، می‌توانست ناشری را که چند دهه است کار می‌کند، زمین بزند.»

حاجیلو نسخه اول این رمان را در یک سررسید نوشته است که مدت‌ها در انباری پشت‌بام، در میان آشغال‌ها بوده و درباره متن کتاب این توضیح را می‌دهد: بعضی از سطرها به خاطر نم کشیدن سررسید و نفوذ آب، خوانا نبودند، برخی جاها هم روی کلمات و جمله‌ها خط کشیده شده که لابد دلیلش حذف آنها بود. در هر دو حال، ما این موارد را با [...] مشخص کرده‌ایم که ربطی به ممیزی کتاب و این‌جور چیزها ندارد. این رمان شرح حال و روز دختری شهرستانی است که برای تحصیل به تهران آمده و گذرش به خوابگاه دانشجویی دخترانه غیرمجازی می‌افتد که شرایط و مناسبات حاکم بر این خوابگاه و ساکنان آن به دلیل تفاوت‌هایی که با خوابگاه رسمی معمول دارد، موقعیت‌های متفاوتی را پیش پای این دختر قرار می‌دهد.

روحیه حساس این دختر، کندن از خانواده‌ای که با آنها سر سازگاری نداشته، سرگردانی میان حال و گذشته و ... برزخی ذهنی را برای او تدارک دیده که پر از خاطراتی است که قصد گریختن از آنها را دارد. درون‌مایه‌ رمان «در خواب دویدن» بر اساس چنین دغدغه‌هایی شکل‌گرفته است و در قالب دل‌نوشته‌های دختری تنها و بدبین به خواننده ارائه ‌شده است که بی‌توجهی به دیگران، فرار از جمع و پناه بردن به کنج تنهایی‌اش در گوشه‌ سرد بالکن خوابگاه عادات روزمره او را تشکیل می‌دهند. باد برای او کابوسی است که روز مرگ مادر را با همه‌ تلخی‌اش یادآوری می‌کند. باوجود تلاش بسیار برای فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته، در پاک کردن تصویر زندگی مادرش که جز آزار و رنج، نصیبی از زندگی با پدرش نبرده، ناکام مانده و این خود بر بدبینی و بی‌اعتمادی او نسبت به دیگران می‌افزاید.

این کتاب با 176 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 9 هزار و 500 تومان توسط نشر افق منتشر شده است.