سود بورس  4 برابر همه بازارها
حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس دلهره سهامداران در بازار سرمایه کشور روز به روز در حال افزایش است و این دلهره در میان‌مدت اگر نگوییم لطمات جبران‌ناپذیری به همراه دارد باید گفت صدمه‌هایی را بر پیکر این بازار وارد خواهد ساخت که جبران آن به سختی مقدور است.
گویی مقدر بورس تهران نبود که روند طلایی خود را تا پایان سال بدون نزول به پایان برساند و با آنکه پیش‌بینی می‌شد رکورد سال‌های گذشته شکسته شود، ناگهان با یک تصمیم مجلس، این روند برگشت. اینکه تصمیم مجلس درست بود یا نه مورد بحث نیست، آنچه جای بحث دارد تصمیم معامله‌گران بازار است.
در حال حاضر فعالان خرد و کلان این بازار در برابر این پرسش بزرگ قرار گرفته‌اند که آیا زمان خروج از بازار است؟ آنها که بیرون گود هستند نیز همین تردید را به شکلی دیگر مطرح می‌کنند که آیا باید ورود به بورس را به زمانی دیگر موکول کرد؟
در کل باید گفت بازار در شرایط تردید و البته هراس قرار دارد و این شرایط در کنار آن که ناشی از وضعیت واقعی بازار است به میزان قابل توجهی رگه‌های روانی را نیز با خود به همراه دارد. آن چه در مجموع قابل ذکر است تاکید مسوولان اقتصادی کشور از رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس سازمان و شرکت بورس بر ضرورت پرهیز از رفتارهای هیجانی در شرایط کنونی است.
کارشناسان نیز همین نظر را تایید می‌کنند و معتقدند به هیچ عنوان زمان مناسبی برای خروج از بازار نیست و حتی تصمیم به ورود به بورس و سرمایه گذاری در آن بهترین تصمیم در شرایط فعلی است؛ چراکه بازار به‌رغم مشکلاتی که موقتا با آن مواجه است، اما اولا هنوز بالاترین بازدهی را عاید سرمایه‌گذاران می‌کند و ثانیا وقوع برخی مسائل در مدت اخیر منجر به تعدیل قیمت‌های سهام شده و سهام بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از قیمت مناسبی برای خرید برخوردارند.
در این میان برخی استدلال‌ها مبنی بر بازگشت دوره‌های طلایی به بازار سکه نگرانی‌هایی را نسبت به کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به این بازار ایجاد کرده است؛ اما در مجموع باید گفت بازارهای فعلی قابلیت رقابت با بورس را ندارند؛ حتی در شرایط نزولی کنونی. بورس تهران در شرایط فعلی در حدود ۱۰۸ درصد است؛ در حالی‌که هیچ‌کدام از بازارها بیش از ۲۵ درصد بازدهی ندارند، بر این اساس باید گفت بورس ۴ برابر همه بازارهای کشور سودمند است و این مساله کافی است تا با اطمینان از یکه تازی بازار سرمایه سخن بگوییم.