تشریح طرح های توسعه فولاد مبارکه در سال 95
دنیای اقتصاد- احمد سعید بخش معاون اجرای پروژه های توسعه شرکت فولاد مبارکه، به تشریح طرح های توسعه داخل فولاد مبارکه پرداخت و گفت: در سال 1382 با اتمام اولین طرح توسعه زیرسقف عملاً ظرفیت تولید به 2/ 4 میلیون تن در سال ارتقاء پیدا نمود و اولین گامهای توسعه در سازمان با مشارکت واحدهای مختلف به نتیجه رسید و مسیر توسعه های آتی هموارتر گردید. در سال 1391 با تکمیل کلیه زیر پروژه های دومین طرح توسعه زیرسقف، ظرفیت فولادسازی و ریخته گری به 4/ 5 میلیون تن در سال افزایش یافت، از جمله پروژه های طرح توسعه 4/ 5 میلیون تن می توان به ارتقاء ظرفیت کوره های قوس الکتریکی 5،4،3 و6 ، Revamp ماشین ریخته گری شماره 2، پروژه آب دمین، احداث دو واحد اکسیژن و احداث مگامدول A شهید خرازی ، اجرای پروژه های متعدد در نواحی نورد گرم و سرد، اشاره نمود که هم اکنون در حال بهره برداری می باشند.
وی افزود: اکنون شرکت فولاد مبارکه با ظرفیتی بیش از دو برابر ظرفیت اولیه، در حال تلاش برای تکمیل سومین مرحله از طرح توسعه خود به منظور تحقق ظرفیت ۲/ ۷ میلیون تن در سال می باشد که از مهمترین بخش های این طرح می توان به پروژه های احداث واگن برگردان شماره ۲ و سیستم انتقال مواد، احداث مگامدول B شهید خرازی، اجرای پروژه های توسعه و بهبود انرژی و سیالات، ارتقاء ظرفیت کوره های ۲،۱، ۷ و ۸ ، احداث ماشین ریخته گری شماره ۵ و احداث نوردگرم شهید خرازی اشاره نمود.سعید بخش، یادآور شد: هم اکنون تعدادی از این پروژه ها در حال بهره برداری و رفع پندینگهای باقیمانده می باشند و با توجه به پیش بینی های انجام شده پروژه ماشین ریخته گری شماره ۵ در نیمه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و طرح ۲/ ۷ میلیون تن تا مرحله تولید تختال محقق خواهد شد. همچنین پروژه نوردگرم شهید خرازی نیز به ظرفیت ۳ میلیون تن در مرحله تهیه اسناد مناقصه بوده و به زودی مناقصه آن برگزار خواهد شد. همزمان با پروژه های افزایش ظرفیت، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر نیز جزو اهداف شرکت قرار گرفته و در این راستا پروژه هایی از قبیل RH-Top و سولفورزدائی اجرا گردیده و هم اکنون در مراحل تست و بهره برداری می باشد.معاون اجرای پروژه های توسعه شرکت فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: همگام با توسعه های صورت گرفته در داخل فنس، توسعه در خارج از فنس فولاد مبارکه نیز با جدیت صورت پذیرفته و در حال حاضر پروژه های توسعه در فولاد سبا، فولاد سفید دشت و سنگان از عمده ترین طرح های توسعه در مجموعه شرکت فولاد مبارکه می باشد که به شرح مختصری از فعالیتهای این پروژه ها می پردازیم.

طرح های توسعه فولاد سبا:
پس از الحاق فولاد سبا به شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۸۵ طرح ها و پروژه های متعددی به منظور رفع نیازمندیها و تسهیل تولید و همچنین افزایش ظرفیت در این کارخانه صورت گرفته است، از جمله این طرح ها می توان به تکمیل فرآیند تولید با اجرای پروژه انباشت و برداشت و همچنین واگن برگردان سبا و مگامدول احیا مستقیم به ظرفیت ۵/ ۱ میلیون تن در سال، احداث دو واحد اکسیژن، دریاچه مصنوعی و تصفیه خانه های پسابهای صنعتی و بهداشتی در واحد انرژی و سیالات و نیز اجرای پروژه های ریلی و جاده ای به منظور توسعه حمل و نقل جهت انتقال مواد اولیه و محصول اشاره نمود. بزرگترین پروژه اجرایی در فولاد سبا، توسعه زیرسقف فولاد سازی و نورد پیوسته با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن می باشد که با اتمام این پروژه عظیم ظرفیت تولید ورق در فولاد سبا با افزایش حدود ۱۲۰ درصدی از ۷۶۰ هزار تن به ۶/ ۱ میلیون تن در سال خواهد رسید ، ضمن اینکه با همت و تلاش همه همکاران اعم از حوزه معاونت اجرا، بهره برداری، مهندسی و سرویس ها در حال حاضر بخش عمده ای از این پروژه ها در حال بهره برداری بوده و پیش بینی می شود که توسعه زیرسقف فولادسازی و نورد پیوسته نیز در سال جاری به بهره برداری برسد.

طرح احداث کارخانه کنسانتره و گندله سازی سنگان:
پروژه های احداث کارخانه گندله سازی و کنسانتره سنگان با ظرفیتی بالغ بر ۵ میلیون تن گندله در سال به منظور تأمین مواد اولیه و تکمیل مسیر تولید و در مجاورت معادن سنگ آهن سنگان در خراسان رضوی در حال اجرا می باشد. عملیات اجرایی این طرح بزرگ در سال ۱۳۹۱ آغاز گردیده و در بخش گندله سازی شاهد پیشرفت حدود ۸۵ درصدی می باشیم و انتظار می رود این پروژه نیز در سال جاری به بهره برداری برسد. در بخش کنسانتره نیز عملیات اجرایی پروژه در حال انجام می باشد.

طرح فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری:
در فولاد سفید دشت چهار محال و بختیاری در حال حاضر پروژه های انباشت و برداشت و احیا مستقیم به ظرفیت 800 هزار تن در سال در حال اجرا می باشد و با پیشرفت بیش از 90درصدی انتظار می رود که این پروژه ها نیز بزودی به بهره برداری برسد، ضمن این که بخش های فولادسازی و ریخته گری نیز به همراه نورد گرم در برنامه توسعه فولاد سفیددشت قرار دارد.