اکسپو 2015 میلان، کمیته فرهنگ و هنر این نمایشگاه برنامه‌هایی را در 5 حوزه مدنظر قرار داده است که اجرای آنها به صورت دوره‌ای صورت خواهد گرفت.
حوزه تجسمی یکی از بخش‌های در نظر گرفته شده برای نمایشگاه اکسپوی میلان است که در دو بخش مشاهیر و «جایزه زمین سبز» اجرایی خواهد شد. در بخش مشاهیر، اقداماتی به منظور ساخت سردیس هشت نفر از دانشمندان و ادبای شهیر ایرانی (ابن سینا، مولانا، خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی، خیام، پروین اعتصامی، فردوسی و حافظ) برای نصب در پاویون جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. این سردیس‌ها متعلق به شاعران و دانشمندان ایرانی با مقبولیت جهانی است که مضامین شعری و نظری آنها با موضوع اکسپوی ۲۰۱۵ میلان پیوند داشته باشد. از سوی دیگر، بروشورهایی حاوی اطلاعات به همراه ارائه لینک منابع درباره‌ مشاهیر مذکور به دو زبان تهیه شده است تا در این نمایشگاه زمینه آشنایی مخاطبان اکسپوی ۲۰۱۵ میلان با اندیشمندان ایران زمین فراهم شود.
«جایزه پوستر زمین سبز» یکی دیگر از اقداماتی است که در زمینه حوزه تجسمی صورت گرفته است. در این راستا نیز مسابقه‌ای تحت عنوان «فرهنگ جهانی، سفره ایرانی» که شعار ایران در اکسپو 2015 میلان محسوب می‌شود، برگزار می‌شود و مقرر شده تا آثار برگزیده در اکسپو به نمایش درآید و همچنین برای هنرمند برگزیده نیز سفر به ایتالیا در نظر گرفته شده است. در این بخش 675 اثر ارسال شد که هیات داوران از میان ۶۵۷ اثر رسیده، 30 اثر از ۲۶ شرکت‌کننده را برای نمایشگاه و کتاب مسابقه انتخاب کرد.
آثار انتخاب شده همزمان با گشایش اکسپوی میلان ۲۰۱۵، در طول مدت برگزاری این گردهمایی بزرگ، به صورت دوره‌ای اکران خواهد شد.در بخش حوزه موسیقی و نمایش نیز اعزام ۱۳ گروه از گروه‌های موسیقی مختلف ایران برای حضور در اکسپوی میلان و اجرای موسیقی محلی و حرکات و آیین‌های نمایشی جهت معرفی آداب و رسوم و موسیقی مناطق مختلف ایران به جهانیان در نظر گرفته شده است و گروه زاگرس‌نشین‌ها به عنوان گروه اول در روز افتتاح نمایشگاه حضور خواهد داشت و پس از آن سایر گروه‌ها مانند گروه‌هایی از بوشهر، خراسان، گیلان، مازندران، استان مرکزی، خراسان جنوبی، کردستان و ... به صورت دوره‌ای برای شرکت در نمایشگاه اعزام خواهند شد.
همچنین این کمیته برای روز ملی ایران در شهریور ماه برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است که در این روز هیاتی از مقامات کشوری حضور خواهند یافت. علاوه بر موارد فوق، برنامه‌های ویژه‌ای برای ماه‌های مبارک رمضان، محرم و صفر در نظر گرفته شده است تا آیین‌های مربوط به این ماه‌ها به درستی در این نمایشگاه معرفی شوند که از آن جمله می‌توان به اجرای تعزیه یا ویژه برنامه‌ای با عنوان «گوشواره‌هایی از تعزیه» و دیگر نمایش‌های آیینی مربوط به این مناسبت‌ها اشاره کرد.