بزرگترین گردهمایی صنعت پخش ایران
دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران با حضور بیش‌از 1000شرکت‌کننده در آخرین روزهای هفته گذشته در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

دراین کنفرانس دو روزه مدیران ارشد دولتی، اعضای اتاق بازرگانی، نمایندگان تشکل‌ها و اصناف، استادان دانشگاه در حوزه مدیریت، نظام توزیع و پخش، بازاریابی و فروش و سخنرانان خارجی حضور داشتند و دستاوردهای ارزشمندی از آن حاصل شد. مطالب پیش‌رو در ویژه‌نامه حاضر خلاصه ده‌ها سخنرانی استادان و فعالان عرصه صنعت پخش‌است که در این همایش ارایه شد.


بارکدهای دوگانه دارو در راهند
دکتر پیرصالحی مدیرکل داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیگر سخنران دومین همایش پخش بود. وی با اشاره به رشد شرکت‌های توزیع دارو، گفت: ما به لحاظ رشد کمی، به حد قابل قبولی رسیده‌‌ایم و الان باید شرکت‌های پخش دارو باید با استفاده از تکنیک‌های فروش و بازاریابی، به سمت کیفی‌سازی بیشتر بروند.
وی افزود: در حال حاضر، رقابت تنها به شکل تخفیف قیمتی است و در این راه، هم تولیدکننده و هم پخش زیان می‌بینند درحالی‌که نباید رقابت را تنها در کاهش قیمت دید.
دکتر پیرصالحی، تاخیر در ارسال دارو و فرآورده‌های دارویی را از مشکلات شرکت‌های دارویی دانست و گفت: در بعضی مناطق کشور دارو یا فرآورده‌های مرتبط با آن، از زمان سفارش تا تحویل یک هفته طول می کشد؛ در صورتی که این مدت در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به روز یا حتی چند ساعت کاهش یافته است.

وی در ادامه از طرح بارکد دوبعدی خبر داد که زنجیره تامین را تحت کنترل قرار می‌دهد و گفت: این اتفاق، باعث می‌شود داروهای تقلبی نتوانند به بازار راه یابند.
وی افزود: نکته مهم این طرح که سازمان غذا و دارو روی آن سرمایه‌گذاری کرده این است که در این طرح قیمت کالا در کارخانه روی کالا زده نمی‌شود. بلکه کدها در فروشگاه‌ها روی کالا نصب می‌شود و در صورت تغییر قیمت توسط کارخانه، تنش و نزاعی میان خریدار و فروشنده رخ نمی‌دهد.
وی همچنین گفت: انبار کردن دارو در داروخانه‌های ایران بسیار زیادتر از استانداردها است و گاه به شش ماه هم می‌رسد. در صورتی که اگر نظام توزیع سریع‌تر و کارآمدتر عمل کند، می‌تواند انبارش کالا را به یک تا ۲ روز برساند تا هم هزینه‌های انبارداری داروخانه‌ها کاهش یابد، هم داروی به روزتر به دست مشتری برسد و هم توزیع بتواند نقشی توانمند و جریان ساز داشته باشد.

بانک ملت و ایده سوپرمارکت‌ مالی
دکتر حسین حیدری از معاونین بانک ملت، از پروژه بانکداری جامع در بانک ملت سخن گفت.
وی اضافه کرد: درصددیم مدل کسب و کارمان را تغییر داده و حرکت نوآورانه و ارزش‌آفرینی را دنبال کنیم. ما به دنبال شناخت نیازهای ذینفعان هستیم و می خواهیم کسب و کارهای مولد را بیش از پیش تامین کنیم تا نهایت سرآمدی را در دوره رقابتی پیش رو داشته باشیم.
وی ادامه داد: تفاوت در نوع نیازها، تنوع راه‌حل‌های بانک، ضرورت انتخاب کانال‌های تحویل محصولات و خدمات متناسب با هر مشتری و تفاوت دانش، تخصص، مهارت و کدهای رفتاری مشتری از دلایل حرکت به سمت بانکداری جامع است.

وی اظهار کرد: بانک باید از شعبه‌ای با کارکردهای معمول و حداقلی، به سوپرمارکتی مالی تبدیل شود. ما جهت پوشش خدمات، واحدهای پشتیبانی تعریف کرده‌ایم. به عنوان مثال، در حال حاضر ۳۷ درصد سهم بازار پوزهای بانکی متعلق به بانک ملت است.
تامین سرمایه، بیمه، صرافی، کارگزاری، واسپاری و ارزش‌آفرینی اطلس از جمله این واحدهای پشتیبانی است.
وی افزود: بانکداری شرکتی، بانکداری تجاری و بانکداری شخصی را به طور توامان دنبال می‌کنیم.
به اعتقاد حیدری، در حال حاضر وضعیت اقتصاد و اشتغال در کشور شکننده است و شرایط کنونی به شرایط سخت سال‌های جنگ می‌ماند که باید با مدیریت درست و کنار هم بودن آن را سپری کنیم. همچنین بحث اقتصاد مقاومتی باید پس از تحریم هم ادامه داشته باشد تا اوضاع ما بهبود یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 37 درصد سهم بازار کسب و کارهای کشور، از مشتریان بانک ملت هستند و شرکت‌های کلیدی و بزرگ پخش هم از مشتریان ارزشمند این بانک هستند.
به گفته این مقام مسوول، امروز تمام شعب بانک ملت در داخل و خارج برای رفع نیاز مردم و کشور تلاش می‌کنند.
وی در ادامه گفت: ما برای شرکت‌های تولیدی بسته پیشنهادی تهیه کرده‌ایم که به زودی رونمایی می‌شود. حساب جاری، سامانه بانکداری تجاری، بیمه حوادث و مسوولیت، مدیریت ارتباط، ‌سایر حساب‌های ریالی ارزی، تامین مالی هزینه‌های تحقیق و توسعه، تسهیلات سرمایه در گردش، تسهیلات سرمایه ثابت، اعتبار در حساب جاری در قالب خریدهای نوین، خرید خودرو کار از طریق واسپاری ملت و کارت MRC اطلس برای خریداران شرکت از مفاد این بسته پیشنهادی مهم است.