حمایت جدی دولت از تولیدکنندگان رایانه های مدرن در ایران
توسعه و پیشرفت در هزاره سوم به صنعت فناوری اطلاعات گره خورده و شرکت‌های وطنی برای عقب نماندن از قافله فناوری در این بخش باید به دانش فنی روز دنیا مجهز شوند. مدیرعامل مجتمع تولیدی صنعتی ماتریس اولین تولیدکننده ملزومات مدرن رایانه‌ای در ایران طی گفت و گویی خواستار حمایت جدی‌تر از ورود شرکت‌های ایرانی به جمع تولیدکنندگان رایانه‌های مدرن شد.
شرکت ماتریس که اولین تولیدکننده نوت‌بوک و کامپیوتر بدون کیس در کشور است، محصولات خود را منطبق با استانداردهای جهانی تولید می‌نماید.
تجهیزات و تأسیسات تولیدی این شرکت منطبق بر استانداردهای روز دنیا بوده و در زمینه ساخت مجموعه‌های تولیدی که خود بسترساز تولید و عرضه محصولاتی مدرن و باکیفیت است تحسین همه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و مسئولین عالی‌رتبه دولتی و مدیران ذیربط را برانگیخته است.
هرچند ماتریس فعالیت خود را به صورت CKD شروع کرده اما خیلی زود در مسیر تولید این ملزومات قرار گرفت و با عقد قراردادی با شرکت مادر به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان ادوات و ملزومات رایانه‌ای کار خود را با تولید انواع نوت‌بوک ادامه داد.
فاز اول مجموعه تولیدی این شرکت در زمینی به مساحت 4 هکتار و فضای سرپوشیده‌ای نزدیک به 7000 مترمربع با ایجاد اشتغال برای 300 نفر متخصص در رشته‌های مرتبط در شهرک صنعتی پرند اخیراً با حضور استاندار تهران مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت که به تولید انواع نوت‌بوک و رایانه‌های بدون کیس اختصاص یافته است.
فاز دوم برای تولید بدنه و اجزاء پلاستیکی محصولات در مرحله ورود ماشین‌آلات فوق مدرن است که تا پایان خرداد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و فاز سوم قرار است بردهای الکترونیکی چندلایه که پیش نیاز تولید هر محصول الکترونیکی مدرن است، تا پایان سال ۹۳ نصب و راه اندازی گردد.
هدف‌گذاری ماتریس، توسعه حداکثری در تنوع محصولات به موازات پایین آوردن قیمت تمام شده و عرضه کالا با قیمت مناسبتر در بازار با رعایت کامل حقوق مصرف‌کننده است، مزیتی که در اواخر سال گذشته منجر به اهداء گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در اولین همایش اعطاء گواهینامه حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران به صنایع الکترونیک مجتمع تولیدی ماتریس شد که در کنار آن دریافت لوح کارآفرین نمونه از وزارت کار در سال 92 برگ زرین دیگری از خدمات این مجتمع بود که مجموعاً برای 1200 نفر متخصص در رشته‌های مرتبط ایجاد اشتغال خواهد نمود.
حجم سرمایه‌گذاری ماتریس تا این مقطع حدود ۲۵۰ میلیاردریال بوده که تا پایان فاز سوم به بیش از ۱۰۰۰ میلیاردریال خواهد رسید و این شرکت را در عمل به بزرگترین تولیدکننده ملزومات رایانه‌ای مدرن در کشور و خاورمیانه تبدیل می‌کند.
سید حسین هاشمی، استاندار تهران که زمانی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته و به خوبی با صنعت و فعالیتهای صنعتی آشنا است در دیدار از مجتمع تولیدی ماتریس این مجتمع را بی‌همتا و هم‌سطح کارخانجات تولیدی مدرن در اروپا و حتی کشور صاحب صنعتی چون آلمان دانست.
مدیرعامل ماتریس با اشاره به بررسی‌ها و امکان‌سنجی‌های صورت گرفته برای صادرات محصولات ماتریس به ۱۴ کشور همگام با تامین ۷۰ درصد نیاز کشور در صورت حمایت مسئولان داخلی از نقش به سزایی می‌گوید که توسعه توانمندی تولید سخت‌‎افزارهای رایانه‌ای می‌تواند در توسعه صنعتی کشور ایفا کند.
از طرفی اقدامات این مجتمع برای حضور در بازارهای منطقه از مدتی قبل شروع شد که بازدید مسئولین و نمایندگان مجلس کشورهای منطقه و نمایندگان خانه ملت و مسئولین وزارتخانه های ذیربط می‌تواند زمینه‌‎ساز همکاری مشترک جهت صادرات و رشد بیشتر در آینده باشد.
پاسخ مدیر عامل به برخی عملکرد ها
مدیر عامل ماتریس در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به برخی انتقادات و شبهات و عملکردها در این صنف توضیح داد: با تمام سرمایه‎گذاریها و حمایتهای انجام شده در 15 سال گذشته تمام کالاهایی که در این صنف با وجود حمایت تعرفه‌ای بسیار بالا، تولید شده‌اند عبارتند از: مانیتور، اسپیکر، کیس، پاور، موس ، کیبرد و غیره، جالب توجه اینکه مثلاً در مورد تولید مانیتور، قطعه اصلی آن (ماژول) که بالغ بر 70درصد ارزش آن را در بر می‌گیرد وارداتی است مضاف بر اینکه هیچکدام از موارد فوق کالای های تک محسوب نمی‌گردند و در نقطه مقابل، این مجتمع تولیدی بدون کمترین حمایتی توانسته است برای اولین بار خط تولید کالای های تک مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر بدون کیس را با یک برند بسیار معتبر جهانی در کشورمان راه‌اندازی نماید.
به گفته وی، متأسفانه افرادی به دلیل عدم آگاهی و یا مغرضانه اظهار و القاء می‌نمایند که تولیدکنندگان نوت‌بوک می‌بایستی تمام قطعات نوت‌بوک مانند هارد، پردازنده و غیره را خودشان تولید کنند در حالی که همگان می‌دانند بزرگترین کارخانجات تولیدی مشهور دنیا و پیشکسوتان این صنعت مانند Apple ، msi و... هیچ کدام از قطعات بالا را خود تولید نمی‌کنند بلکه بالاترین مرحله تولید لپ تاپ در دنیا دارا بودن تکنولوژی پیشرفته اسمبل و سیستمهای تست و در نهایت تولید بدنه و برد لپ‌تاپ می‌باشد.
در ادامه مدیر عامل ماتریس اظهار داشت: از آنجا که تولیدات رایانه‌ای ما موجب خواهد شد که جلوی واردات بی‌رویه این کالاها گرفته شود و سود و منافع واردکنندگان و فعالان این بخش در مخاطره بیفتد لذا تلاش دارند که توفیقات ماتریس را ناچیز شمرده و با انحاء طرق موجبات دلسردی ما را فراهم آورند، تا جایی که در تلاشند ما را از این فعالیت کلان اقتصادی و کارآفرینی بازدارند و جالب توجه اینکه در این سنگ‌اندازیها و مخالفتها دائماً ردپای یکی از شرکتهای تولیدکننده (مونتاژ) مانیتور را می‌توان مشاهده نمود.
مدیران ماتریس در عین حال از پایین بودن تعرفه و سود گمرکی واردات لپ‌تاپ یعنی ده درصد بودن آن ناراضی هستند در حالی که تعرفه کالای مشابه مانند مانیتور که از تکنولوژی بسیار ساده‌ای برخوردار است سی و دو درصد می باشد، یعنی لپ‌تاپ پایین‌ترین تعرفه را در بین محصولات نهایی مشابه در زمینه سخت‌افزار دارد. بدیهی است این موضوع روند توان رقابتی تولیدکننده داخلی را کاهش داده و واردکنندگان را در شرایط رقابتی بهتری در برابر محصولات داخلی قرار می‌دهد.
او همچنین طی اظهاراتی پس از بازدید مهندس جهانگیری، معاون رئیس جمهور و مهندس نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از توانمندیهای این شرکت خواستار حمایت جدی و عملی دولت از تولیدکنندگان لپ‌تاپ و کامیپوترهای بدون کیس شد که مسلماً باعث تشویق سایر بازرگانان جهت ورود به عرصه تولید خواهد شد.