صنعتی سازی ؛ افزایش رفاه و تولید پایدار
امروز در جهان، صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین در صنعت ساخت وساز حرف اول را می زند.این در حالی است که این مهم هنوز در کشور ما آنطور که باید و شاید شناخته شده نیست و در مورد آن فرهنگ سازی نشده است. صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین ساخت وساز مزایای بیشماری دارد که از آن غافل مانده ایم و با استفاده نکردن از آن همچنان مزایای دیگری را از دست می دهیم.گفت وگوی ما با مهندس جعفر قرائتی دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران فنی ساختمان، در خصوص صنعتی سازی است و اینکه برای رواج صنعتی‌سازی باید یک طرح جامع و کلی با رعایت همه جوانب در نظر گرفته شود تا سازندگان مجبور به اجرای آن شوند. در حال حاضر فناوری‌های نوین ساختمان تاچه اندازه در ساخت و سازها رعایت می‌شود؟ فناوری نوین ساختمان در عرصه‌های مختلف از جمله گودبرداری، سیستم‌های سازه‌ای، مراحل نازک‌کاری و در مراحل پایانی ساخت وساز باید رعایت و استفاده شود.
یکی از مزایای فناوری نوین، سبک سازی و کمتر شدن میزان مصالح مصرفی است. پیشنهاد ما این است که کاربرد فناوری نوین را در تمامی مراحل تولید ساختمان به کار ببریم. اولین مرحله در تفکر فنی، شناخت سیستم‌ها و فناوری جدید است و اینکه بدانیم این فناوری‌ها چه قابلیت‌هایی دارند و در کدام مراحل ساخت باید به کار روند.
در حال حاضر در مجموع ساخت و سازهای کشور، حدود 40 درصد صنعتی‌سازی رعایت می‌شود؛ ازجمله مرحله گودبرداری به روش پیشرفته صنعتی صورت می‌گیرد. در بحث سازه هم اسکلت فلزی کمتر در کنار خیابان تولید می‌شود.
از مزایای دیگر کاربرد فناوری‌ها، استانداردسازی و افزایش سرعت ساخت و ساز است. با روش تولید صنعتی که به تکنولوژی آن دست یافته ایم، در مرحله ساخت، هر دو روز یک طبقه ساخته می‌شود. صنعتی‌سازی نیازمند برنامه ریزی و پیش‌بینی منابع مالی لازم است.
ما در انجمن به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده‌ایم که مشارکت واقعی در بحث صنعتی‌سازی و کاربرد فناوری‌های نوین صورت گیرد و این موضوع در حال بررسی است.
از دیگر مزایای کاربرد فناوری‌های نوین، صرفه‌جویی در مصرف مصالح و قابلیت بالای بازیافت مصالح است.
یکی از مشکلات کاربرد فناوری‌های نوین، قیمت اولیه بالای آن است. به نظر شما، برای حل این مشکل چه باید کرد؟
اگر روش‌های قدیمی را به صورت نقطه به نقطه با فناوری‌های نوین مقایسه کنیم، شاید فناوری‌های نوین گران‌تر باشند، ولی اگر آن را در یک مجموعه ببینیم، حتی ارزان‌تر هم خواهند بود. بعضی اوقات با عدم استفاده از فناوری‌های نوین، مزایای بیشتری از دست خواهیم داد.
بحث سبک‌سازی و عایق بودن در ماده 19 مقررات ملی ساختمان نیز تاکید شده که متاسفانه سازندگان به آن توجه نمی‌کنند.
اگر ساختمان را واقعا مهندسی بسازیم، با آن دیوار دوجداره‌ای که در ماده ۱۹ اجباری شده است، قطعا گران‌تر خواهد شد، ولی بعضی از سازندگان از مصالح قدیمی استفاده می‌کنند، که ارزان‌تر تمام شود؛ در حالی که به ظاهر ارزان تمام شده و سازنده مزایای زیادی را از دست داده است.
اگر ساختمانی به روش مهندسی ساخته شود، هیچ گاه گران‌تر از ساخت فنی تمام نخواهد شد. مثلا ما در پروژه مسکن مهر حضور داشتیم و تماما به روش فنی ساختمان ساختیم، ولی به ما به عنوان سازنده فنی و به سازندگان دیگر که از روش فنی استفاده نمی‌کردند، به صورت یکسان پرداخت شد.
فناوری‌های نوین علاوه بر اینکه گران‌تر از مصالح ساختمانی فنی نیستند، بلکه مزایای دیگری هم دارند.
در صنعتی سازی، بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در 3 زمان مطرح می شود، در مواد اولیه به کار رفته برای ساخت مصالح، در زمان احداث ساختمان و درزمان بهره‌برداری.
همچنین در صنعتی‌سازی بحث بازیافت و پایداری مطرح می شود که بسیار مهم‌ است و شامل عمر ساختمان است که باید تمامی مجموعه و عوامل در نظر گرفته شود.
چه راهکاری برای اجرایی شدن کاربرد فناوری‌های نوین در ساختمان دارید؟
ما در انجمن تولیدکنندگان وفناوران فنی ساختمان، بحثی با عنوان جامعه تولید صنعتی‌سازی مطرح کردیم. به اعتقاد ما، اول باید طرح داشته باشیم و بعد وارد عما شویم. اگر توجه کنیم، درکل اتحادیه اروپا به اندازه کشور ما ساخت و ساز وجود ندارد. بنابراین، آنها بازار فناوری‌ نوین تولید را در کشورهایی مثل ما می‌دانند، چون در کشورهای خودشان مصرف کننده زیادی ندارند.
در نتیجه استفاده از فناوری‌های نوین الزامی است. لذا برای رواج صنعتی‌سازی باید یک طرح جامع و کلی با رعایت همه جوانب در نظر گرفته شود و بعد براساس آن، سازندگان مجبور به اجرای آن شوند.
این روش، تنها روش موثر برای رواج صنعتی سازی است و راه دیگری جز این نداریم. کاربرد صنعتی سازی باعث صرفه‌جویی و افزایش عمر مفید ساختمان می‌شود که این مسئله در درازمدت باعث ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری برای خانواده‌ها شده و باعث افزایش رفاه و به طور کلی تولید پایدار می‌شود.