بازار ارز و سکه در سال 93
معین میرانی فعالان بازار امیدوارند که در سال آینده بازار طلای داخل به گونه‌ای هماهنگ با طلای جهانی حرکت کرده و این هماهنگی به عملکرد بهتر بازار کمک کند. در نتیجه بهبود وضعیت بازارهای سهام و اوضاع اقتصادی آمریکا که تضعیف اونس را به همراه خواهد داشت، می‌تواند افت قیمت سکه در بازار داخل را موجب شود و ناآرامی‌های سیاسی، تقویت یورو و افزایش تقاضای فلز زرد رنگ نیز می‌تواند تقویت اونس و در نتیجه افزایش قیمت سکه را به دنبال داشته باشد.

در خصوص بازار ارز نیز اظهارات فعالان بازار و مسوولان از بازگشت ثبات حکایت دارد. علاوه‌بر این عمده پیش‌بینی‌ها، نرخ ارز در سال آینده را در حدود ۳ هزار تومان برآورد کرده و برخی کارشناسان روند حرکت قیمت دلار را تحت تاثیر پیشرفت مذاکرات عنوان می‌کنند.
بازار طلای داخلی
نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، سوالات مربوط به روند بازار طلا در سال آینده را در کانون توجه فعالان اقتصادی قرار داده است.
عملکرد ضعیف اونس در سال ۲۰۱۳ باعث رکود بازار داخل و عدم تغییرقیمت‌ها در این بازار شده بود، تا اینکه همراه شدن تقویت اونس با افزایش تقاضای نوروزی بازار سکه را تکان داد و چند هفته‌ای است که تغییرات نرخ اونس به گونه‌ای متناسب در قیمت سکه انعکاس می‌یابد. در نتیجه بازار طلای داخل دوباره امکان انعکاس تغییرات نرخ اونس را پیدا کرده است. سکه‌فروشان امیدوارند که هماهنگی بازار طلای داخل با اونس جهانی به عملکرد بهتر بازار در سال ۹۳ کمک کند. در نتیجه روند حرکت نرخ سکه گذشته از عرضه و تقاضای داخلی تحت تاثیر روند حرکت طلای جهانی قرار خواهد داشت. طلای جهانی نیز برای افزایش قیمت به ناآرامی‌های سیاسی، افزایش تقاضا از سوی بازارهای هند با تسهیل سیاست‌های واردات طلا در این کشور و تقویت یورو در مقابل دلار نظر دارد، از طرفی افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی جهان، بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و قطع کامل بسته محرک پولی می‌تواند، تهدیدی برای فلز زرد رنگ محسوب شده و افت قیمت آن در بازار داخل را موجب شود.
در نهایت همان‌طور که عمده کارشناسان معتقدند، طلای جهانی مانند سال ۲۰۱۳ نوسانات شدید قیمتی را تجربه نمی‌کند و تعدیل‌شده‌تر حرکت خواهد کرد، بازار سکه نیز افت قیمت‌های شدیدی را که همراه با طلای جهانی در سال ۲۰۱۳ متحمل می‌شد در سال ۹۳ کمتر تجربه خواهد کرد و با ثبات بیشتری به پیش خواهد رفت.
بازار ارز
عمده فعالان بازار در خصوص بازگشت ثبات به بازار و مقطعی بودن نوسانات قیمتی پایان سال اتفاق نظر داشته و برخی از آنها نرخ ارز در سال آینده را در حدود ۳ هزار تومان برآورد کرده‌اند. برخی از کارشناسان اقتصادی نیز روند حرکت نرخ دلار در سال آینده را تحت تاثیر پیشرفت مذاکرات عنوان کرده و معتقدند، ادامه مذاکرات با سرعت کنونی اجازه پایین آمدن نرخ ارز از ۲ هزار و ۹۰۰ تومان را نمی‌دهد و قیمت ارز با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت، حصول توافقی بسیار جدی باعث خواهد شد که قیمت ارز برای ۲ سال در حدود ۳ هزار تومان باقی بماند و عدم حصول توافق بین ایران و گروه ۱+۵ نیز بازگشت بازار به دوره قبلی را به همراه خواهد داشت و در آن صورت نمی‌توان سقفی را برای نرخ ارز متصور بود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی به عملکرد بهتر بازار کمک خواهد کرد و رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به تعیین نرخ ۲۶۵۰ تومانی برای ارز در بودجه سال آینده گفت: «اصلاح نرخ ارز تدریجی خواهد بود و دیگر به گونه‌ای اقدام نمی‌شود که شوک اقتصادی دوباره تکرار شود».
در نتیجه انتظار می‌رود که بازار ارز در سال آینده با ثبات به حرکت خود ادامه دهد و گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی به پویایی بیشتر این بازار کمک کند.