شرکت صنایع غذایی انسی ماکارون در سال1351زمانی که تکنولوژی قابل توجهی در صنعت ماکارونی کشور وجود نداشت با هدف تولید انواع ممتاز محصولات ماکارونی تاسیس گردید و متعاقبا با قصد داشتن سهم بیشتری از بازار مواد غذایی با گسترش دایره فعالیت خود دست به تولید محصولاتی نظیر رشته آش، رشته پلویی و پودر کیک زد و با بسته بندی گونه هایی از اقلام مورد نیاز مشتریان نظیر آرد گندم، سویا، غلات، آرد برنج، کشک پاستوریزه و... به پاسخگویی هرچه بیشتر به علاقه مندان برند انسی اهتمام ورزید. مضافا تولید یکی از اقلام بسیار پرمصرف بازار در کلیه طبقات اجتماعی در صدر سبد محصولات این شرکت قرار گرفت. تولید رشته آش و رشته پلویی بسیار مرغوب از اهم فعالیت های این شرکت قرار گرفت. استقبال فوق العاده مصرف کنندگان از این محصولات ممتاز، توفیق لیدر بودن در این رشته از صنعت در بازار را نصیب این مجتمع صنعتی نمود. با توجه به فعالیت های ذکر شده این شرکت در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران موفق به کسب برند برگزیده صنعت ماکارونی کشور شد. از این رو مصاحبه ای با مدیرعامل مجموعه تولیدی انسی ماکارون، آقای مهندس رضا جواهر فروش که از ایشان به عنوان پدر صنعت رشته و ماکارونی یاد می شود، انجام دادیم. مهندس جواهر فروش طی سالیان متمادی با تجارب ارزنده شان همواره در جهت بهبود، توسعه، مدرنیزه کردن و ارتقای سطح کیفی محصولات تلاش کرده و با درایت و مدیریت صحیح، نشان قهرمانی صنعت رشته و ماکارون را به خود اختصاص داد. متن این گفتگو را در ادامه مطالعه فرمایید.

ویژگی های محصولات تولیدی شما در مقایسه با محصولات مشابه داخلی و خارجی از نظر کیفیت و قیمت چیست؟
باتوجه به گسترش بسیار قابل ملاحظه محصولات این شرکت و لزوم احراز توانمندی در ارتقای هرچه بیشتر کیفی آن ها این شرکت را بر آن داشته است تا ضمن گسترش فعالیت های تحقیق و توسعه (R&D) با تامین ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته دست به این امر مهم بزند. تهیه و استقرار سیستم های پیشرفته و پیوسته تولید محصولات خانواده ماکارونی و رشته آشی در دستور کار مدیران این مجتمع تولیدی قرار دارد.
شکی نیست که لازمه گسترش فعالیت های تولیدی این مجتمع انجام پیش بینی های دقیق و منطقی در ارتباط با گسترش همه جانبه ساختمانی است که این امر تحقق یافته و در حال حاضر مشغول نصب ماشین آلات و فراهم نمودن تجهیزات و تاسیسات مربوطه می باشیم. افتخار ما این است که با تلاش مدیران تحقیق و توسعه خود و با سیاست کیفیت و مشتری مداری، سالیانه محصولات جدیدی را به بازار عرضه نماییم تا تنوع محصولات انسی، روز به روز افزایش یابد و سبد مکملی را در خانواده مشتریان خود داشته باشیم.
ما همواره سعی نموده ایم با افزایش تعداد مشتریان خود دایره فعالیت خود را بزرگ وبزرگتر نمائیم و این امر جز با ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی محقق نمی شود. بدیهی است که ماندن در بازار مصرف جز با کسب رضایت مصرف کنندگان امکان پذیر نیست و برای تحصیل رضایت مصرف کنندگان بایستی کالای درجه یک تولید نمود. بنابراین همان گونه که قبلا متذکر شدم هدف اصلی، تولید با کیفیت است. سبد محصولات از نظر کیفی کاملا قابل مقایسه با انواع خارجی آن هاست و تردیدی نیست که قیمت آن ها نیز از مشابه خارجی بسیار ارزان تر است.
آیا محصولات کاملا با توان و دانش نیرو های داخلی تولید می شوند؟pic1
pic۲
با توجه به تعداد زیاد فارغ التحصیلان متخصص در رشته های مورد نیاز این مجتمع اعم از مدیریت صنعتی، صنایع غذایی، مهندسین مکانیک، برق و الکترونیک توانسته ایم با استفاده از توانمندی فنی و تخصصی آن ها و سایر پرسنل زحمتکش در این زمینه توفیقات زیادی بدست آوریم.
مواد اولیه از داخل تهیه می شود یا از طریق واردات تامین می شود؟ مشکلی در این خصوص ندارید؟
خوشبختانه تامین مهم‌ترین مواد اولیه تولید و بسته بندی از تولید کنندگان و سازندگان داخلی امکان پذیر است البته در بسیاری از موارد نیازمندی خود را از طریق واردات تامین می نماییم و به طور کاملی مشکل قابل ملاحظه ای در این خصوص نداریم.
محصولات به کشورهای دیگر صادر می شود؟ چه برنامه ای برای توسعه صادرات دارید؟
بعضی از اقلام تولیدی این مجتمع به کلیه کشور های اروپایی و همچنین کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند و نیز کشورهای عراق و افغانستان صادر می شوند. تداوم استقبال ایرانیان مهاجر مقیم کشورهای مذکور که قبلا مصرف کننده محصولات این شرکت بوده اند باعث افتخار و خوشحالی است و ما همواره سعی نموده ایم با ارتقا کیفی محصولاتمان پاسخگوی محبت آن ها باشیم.
چه اقداماتی می بایست صورت پذیرد تا تولید کنندگان داخلی توان رقابت با شرکت های مطرح خارجی را در زمینه صادرات محصول داشته باشند؟
اهتمام در تولید محصولات درجه یک با قیمت منطقی و قابل رقابت، بسته بندی بهداشتی و زیبا، جوابگویی به موقع و دارا بودن مجوزهای بهداشتی و همچنین رعایت ضوابط استانداردهای بین المللی مورد قبول کشور های هدف بایستی از اهم توجه صادرکنندگان باشد. ما باید بیاموزیم که کسب رضایت مشتری کلید توفیق است.
توجه ویژه به صادر نمودن محصولات مرغوب می تواند تضمین کننده بقای یک واحد تولیدی باشد. وسواس در تولید با کیفیت و بسته بندی مقبول و از همه مهم تر داشتن قیمت های رقابتی و بازاریابی روز آمد و موثر کلیدهای رمز گشای این وظیفه ملی هستند.
نظرتان در مورد جشنواره قهرمانان صنعت چیست؟ این جشنواره چه کمکی به صنعت کشور می کند؟
منطقی است که جشنواره قهرمانان صنعت، محلی برای معرفی بهترین ها باشد. در حقیقت بهترین راه شناخت و قدردانی از این دوستان دریا دل همانا اطلاع رسانی، عشق، ایثار و از خود گذشتگی آن هاست که با علم و آگاهی خود را به این دریای پر خطر زده اند و با قبول کاستی ها و نامهربانی ها، عاشقانه روز خود را به شب می رسانند. آن ها شدیداً معتقدند که سعادت کشور در گرو تولید است.یکی از اهداف برگزاری این گونه جشنواره ها ایجاد انگیزه در صنعت گران و تولیدکنندگان است.
یکی از اقدامات مهم این جشنواره طرح موضوع ارزش گذاری برند است. ارزش گذاری برند چه اهمیتی برای شرکت ها و مشتریان دارد.
نام محصولات این مجتمع صنعتی در مرکز کلیه تلاش های ما برای بازاریابی و فروش است. نام، با ارزش ترین دارایی این مجتمع است و شکی نیست که نه تنها حفظ آبرومندانه این نام در حقیقت حفظ آبرو واعتبار این شرکت است بلکه ارتقای نام موجب جلب هرچه بیشتر رضایت علاقه مندان به این نام می گردد.
ارزیابی خود را از صنعت کشور بیان نمائید. درچه شرایطی صنعت کشور می تواند اتکای بودجه به نفت را کاهش داده و موجبات رونق اقتصادی را فراهم کند؟
برای پرهیز از اطاله کلام فقط به ذکر این مساله بسنده می کنم که تعداد بیکاران کشور و به ویژه قشر تحصیل کرده نشان دهنده عدم توجه بایسته، عقلانی و منطقی به امر صنعت و تولید است. بدست آوردن سرمایه در گردش با هزار زحمت و دردسر و آن هم با کارمزد بالاتر از ۲۶ درصد و بکارگیری آن در فعالیت های صنعتی و تولیدی، خودزنی است و خودزنی کارعاقلان نیست.