تن‌پوش پنجره‌هایتان را نو کنید
دکتر جواد نوفرستی* پرده یکی از ضروری‌ترین لوازم منزل است که در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچون لباسی برای خانه عمل می‌کند، همسایگان شما یا عابرین خیابان علاوه‌بر نما به اولین چیزی که نگاه می‌کنند پنجره‌ها و به تبع آن پرده‌های خوش نقش و نگاری است که بر اساس سلیقه شما آویخته شده‌اند.
پرده‌های پارچه‌ای از اصیل‌ترین نوع میان سایر پرده‌ها است و علاوه‌بر این تنوع طرح و رنگ آن با انواع کرکره، شید و... قابل مقایسه نیست، در طرح‌های پارچه برای دوخت پرده هیچ انتها و محدودیتی وجود ندارد و شما با دنیای وسیعی از طرح و رنگ روبه‌رو هستید.
باید بدانید که این گستردگی و تنوع بی‌کران نباید شما را از توجه به نکات مهمی در انتخاب این پارچه‌ها غافل کند. در مورد رنگ پارچه و طرحی که در نظر دارید خوب فکر کنید؛ چراکه پرده‌ها در خانه بسیار جلب توجه کرده و می‌توانند نمایانگر روحیات شما باشند.علاوه‌بر این اینکه چه پارچه‌ای برای کدام اتاق انتخاب کنید بسیار مهم است، مثلا بعضی از خانم‌ها بدون توجه به تفاوت اتاق‌های خواب و نشمین و فقط با توجه به علاقه به طرح یا رنگ خاصی برای تمام اتاق‌ها یک طرح و رنگ پرده انتخاب می‌کنند.
مساله مهم دیگر این است که در مورد خرید پارچه برای پرده باید سخاوتمند باشید؛ چراکه پرده‌ها هرچه پرچین‌تر باشند، زیباتر به نظر می‌رسند و به‌طور عادی هم باید حداقل دو برابر عرض پنجره‌تان پارچه بخرید. حتی اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی بکنید و پارچه‌های گران‌قیمت بخرید پارچه ارزان‌تان را با متراژ بالا و دوختی پرچین زیبا و گران‌قیمت جلوه دهید.در انتخاب جنس پارچه‌ها فصول و گرمی و سردی هوا، آفتاب گیر بودن یا نبودن اتاق را حتما در نظر داشته باشید. مثلا اگر در فصل زمستان تصمیم به تعویض پرده‌های اتاق گرفته‌اید حتما از پارچه‌های ضخیم‌تر استفاده کنید تا جلوی سرما را هم تا حدی بگیرد یا اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که همیشه آفتاب مستقیم و زیاد می‌تابد حتما زیر آنها پارچه‌های سفید بزنید؛ چرا که هیچ چیز به سرعت افتاب پرده را از بین نمی‌برد. به‌طور کلی هم بهتر است در فصول گرم و سرد پرده‌های متناسب با میزان دمای هوا نصب کنید تا هم عمر پرده افزایش یابد و هم از گرما و سرما تا حدی جلوگیری شود و در عین حال تنوعی هم در دکوراسیون منزلتان ایجاد کرده باشید.
میله پرده و دیگر یراق‌آلات آن موارد مهم دیگری هستند که شاید از نظر شما اهمیت چندانی نداشته باشند، اما هنگامی روی پرده‌ها نصب می‌شوند خواهید دید که چقدر هارمونی آن با پرده و سایر وسایل خانه مهم است، مثلا اگر دکوراسیون شیشه‌ای دارید می‌توانید از یراق‌آلات شیشه‌ای استفاده کنید یا اگر چوبی است بهتر است از میله‌های چوبی استفاده کنید، ضخامت میله‌ها هم تحت تاثیر میزان سنگینی و سبکی پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌طور مثال برای پرده‌های مخملی و سنگین باید از میله‌های ضخیم‌تر و محکم تر استفاده کنید.
جنس پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید جدای از اینکه با دکوراسیون منزلتان باید همخوانی داشته باشد، سلیقه‌ای است؛ اما گاهی باید کیفیت را هم در نظر گرفت مثلا بعضی از خانم‌ها به پارچه‌های ابریشمی علاقه زیادی دارند؛ ولی باید بدانید که این پارچه برای پرده مناسب نیست و پس از مدتی رنگشان می‌رود یا کمرنگ می‌شوند و جلوه اولیه را ندارند. مدل‌های مختلف پرده هم تاثیر زیادی در نشان دادن یک ویژگی خاص در خانه شما دارند مثلا پرده‌های کلاسیکی که والان و کناره دارند فضا را رسمی‌تر نشان می‌دهند یا والان‌های لخت و ملایم با پارچه‌های سبک‌تر فضایی رمانتیک به وجود می‌آورند. تور و حریر چه نازک و چه ضخیم باشند آرامش اتاق را بیشتر می‌کنند بیش از سایر پارچه‌ها برای دوخت پرده تنوع دارند. جنس‌های مخملی و پشمی هم که بر تجمل هرچه بیشتر خانه شما می‌افزایند. در محیط‌های مرطوب هم از پارچه‌های ابریشمی استفاده نکنید.
ضخامت پارچه‌های مورد استفاده در دوخت پرده حال و هوای شما را به خوبی نشان می‌دهد هرچه پرده‌ها نازک‌تر و حریری‌تری باشند کسلی را بیشتر از شما دور می‌کنند و فضا را مفرح و پرانرژی‌تر نشان می‌دهند و ضخیم‌تر و تیره‌تر باشند نشان‌دهنده نوعی از انزوای شخصیت شما خواهند بود.
پرده آشپزخانه برای همه خانم‌ها اهمیت زیادی دارد، چراکه بیشترین وقت خود را در آشپزخانه می‌گذرانند ولی بهتر است علاوه‌بر سلیقه و انتخاب شخصی در این مورد به جنس پرده و اینکه حتما قابل شست‌وشو باشد دقت کنید و سختی از بین بردن لکه‌ها روی پارچه‌های گران‌قیمت را به خودتان ندهید. علاوه‌بر این بهتر است پرده آشپزخانه فانتزی باشد و نور را به خوبی تا حد مورد نیازتان عبور دهد و دیگر اینکه پرده آشپزخانه نباید زیادی بلند باشد برای اینکه کمتر و دیرتر چربی‌ها را جذب کند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پرده با دوخت و مدل مناسب این است که اگر شما پنجره‌هایی با ابعاد و اشکال زشت و ناهنجار دارید عیب آنها بپوشانند و نمایی زیبا ایجاد کنند. برای مثال اگر دو پنجره کنار هم، اندازه‌های متفاوتی دارند شما می‌توانید با پرده‌های یک اندازه این عیب را از بین ببرید، به‌طور کلی پرده هرچه بلندتر باشد شیک‌تر به نظر می‌آید، اما باید دقت کنید که این بلندی مانع از آسان باز و بسته شدن پنجره‌ها یا تمیز کردن خانه نشود.