علی فرحبخش درحالی‌که تا سال‌های اخیر هدف هر سفر را سیاحت یا زیارت می‌دانستند، اکنون هدف دیگری هم به سفرهای توریستی اضافه شده و این نیت جدید در مسافرت به نام توریسم سلامت خوانده می‌شود. بسیاری از کشورهای چهان به دلیل آب‌و‌هوای خاص یا آب‌های معدنی ویژه مورد توجه گسترده بیماران برای گذراندن دوران نقاهت یا دوری از عوامل تشدید‌کننده بیماری به‌شمار می‌روند. علاوه‌بر امکانات طبیعی گاه تکنولوژی‌های برتر، وجود پزشکان زبده یا هزینه‌های درمان پایین پزشکی عامل مهمی در جذب گردشگران درمانی محسوب می‌شوند.
ایران در هر سه بخش قضیه دارای مزیت‌های نسبی فراوان است. آب‌و‌هوای متنوع و چهار فصل در نقاط مختلف کشور امکان دستیابی به محدوده گسترده‌ای از مناطق گرم و سرد را فراهم می‌کند. به لحاط آب‌های درمانی طبیعی نیز درنقاط مختلف کشور امکانات گسترده فراوانی موجود است. از نظر توریسم پزشکی نیز با توجه به متخصصان زبده در کشور و هزینه‌های نسبتا پایین خدمات پزشکی امکان جذب مسافران بیمار زیادی از کشورهای منطقه وجود دارد. حال سوال اساسی آن است که با تمام پتانسیل‌های موجود هنوز خبر زیادی، از توریست‌های خارجی برای استفاده از امکانات فوق‌الذکر نیست و توریست‌ها بیشتر با منشا داخلی برای استفاده از آب‌های معدنی طبی همچون سرعین یا مراجعه به بیمارستان‌های بزرگ تهران برای اعمال جراحی یا تشخیصی تخصصی مسافرت می‌کنند.
سوابق کشورهایی که در زمینه توریسم سلامت موفق بوده‌اند، حکایت از آن دارد که این کشورها در زمینه ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای جذب توریست از موفقیت‌های شایان توجهی برخوردار بوده‌اند. اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب، ایجاد خدمات لازم برای سهولت در اخذ ویزا، فرهنگ‌سازی لازم برای پذیرش توریست سلامت و همچنین تدوین قوانین و مقررات لازم در این خصوص از مهم‌ترین پیش فرض‌های نرم‌افزاری لازم برای جذب توریست محسوب می‌شود. در بخش سخت‌افزاری ایجاد هتل‌ها، آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌های خاص برای جذب بیماران خارجی و همچنین تعیین حوزه‌های تحصصی دارای مزیت به‌منظور توسعه زیرساخت‌های فیزیکی برای جذب توریست از مهم‌ترین عوامل موفقیت در این عرصه محسوب می‌شوند. براساس عوامل محرک این صنعت، از جمله پایین بودن هرینه‌های درمان و امکان ارائه خدمات درمانی پیشرفته، حوزه‌های تخصصی قلب و عروق، پیوند اعضا به‌ویژه پیوند کلیه، حلزون گوش، قرنیه و کبد، درمان بیماری‌های چشم، درمان‌های نازایی و جراحی‌های زیبایی به‌ویژه رینوپلاستی، پتانسیل گسترده‌ای را برای جذب این گروه از گردشگران ایجاد کرده است.
افزایش درآمد ارزی کشور، ایجاد اشتغال، تنوع انتخاب مصرف‌کنندگان، بهبود استانداردها، ارتقای کیفیت خدمات درمانی، توانمند‌سازی کادر تخصصی پزشکی، افزایش مراکز درمانی و کاهش خروج بیماران از کشور از جمله مهم‌ترین منافع حاصل از ورود گردشگران سلامت به کشور محسوب می‌شوند.
در بین کشورهای مختلف جهان اکنون ترکیه در چک آپ چشم ولیزر، هند در زمینه جراحی قلب و ارتوپدی، مکزیک در خدمات دندانپزشکی، کره جنوبی در درمان با گیاهان سنتی، تایلند در جراحی‌های زیبایی و تغییر جنسیت به شدت مورد توجه بیماران در نقاط مختلف جهان قرار دارند. در آمریکا 6/1 میلیون نفر گردشگر درمانی در سال 2012 از این کشور خارج شده‌اند که مکزیک، سنگاپور، برزیل، ترکیه و مجارستان مهم‌ترین مقصد توریست‌های آمریکایی بوده‌اند.
در ایران اگرچه هنوز تعداد گردشگران درمانی ورودی به کشور بسیار ناچیز و در حدود ۱۲ هزار نفر تخمین زده می‌شود، ولی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور هر ساله برای انجام خدمات پیوند کلیه، جراحی‌های زیبایی و خدمات دندانپزشکی به کشور سفر می‌کنند که آمار دقیقی از آنان منتشر نشده است.
در کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه خبری از کشوری با تکنولوژی پیشرفته ودر سطح بالا در حوزه درمان وجود ندارد و طبقه ثروتمند این کشورها برای درمان خود به کشورهای اروپایی و آمریکا مسافرت می‌کنند. با توجه به بالابودن هزینه‌های درمانی در کشورهای پیشرفته و ظرفیت‌سازی‌های اخیر و ارتقای استانداردهای بین‌المللی درمان در برخی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و ترکیه می‌توان با برنامه‌ریزی و تبلیغات مناسب بیمارانی را که اکنون برای درمان به کشورهای اروپایی مراجعه می‌کنند، به سوی کشورمان جلب کرد.