قطعه چهارم مترو، زیر نظارت یونسکو
دنیای اقتصاد: تاکنون مطالعات مرحله اول خط دوم مترو اصفهان 68 درصد پیشرفت داشته که شامل مطالعات مرحله اول ایستگاه ها،‌مرحله اول محوطه دپو، خطوط و ساختمانهای دپو است.

این روزها داستان راه اندازی خط یک مترو اصفهان در اذهان و انظار اصفهانی ها به گونه ای دیگر است به طوری که از شمال تا جنوب شهر اصفهان به خصوص در هسته مرکزی شهر کارگاه بزرگ این سیستم حمل و نقل ریلی به صورت شبانه روز در حال فعالیت است تا هر چه سریعتر فاز اول آن و به ترتیب فازهای بعدی در اختیار مردم قرار گیرد تا حسرتی که مردم نصف جهان 14 سال در انتظار بودند برآورده شود.
اما خط دوم مترو قصه تازه ای است که این روزها مدیریت شهری عزم خود را جزم کرده تا عملیات اجرایی آن را از یکی از مناطق محروم شهر یعنی زینبیه در منطقه ۱۴شروع کند. مطالعات خط دوم مترو در سال ۹۰ بامشارکت شرکت های مترا، پژوهش و سیسترا آغاز شده است.

خط شرقی-غربی از خمینی شهر شروع و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی(کهندژ) و در ایستگاه مشترک امام حسین از زیر خط شمالی-جنوبی به سمت خیابان حافظ می‌رود. این خط در خیابان هاتف به سمت شمال ادامه می‌یابد و پس از عبور از روی میدان لاله در طول خیابان زینبیه ادامه می‌یابد. طول کل مسیر ۲۳کیلومتر و دارای ۲۲ ایستگاه می‌باشد.
این خط در میدان امام حسین (ع) با خط 1 مترو جهت جابجایی مسافر در مرکز شهر تلاقی دارد.

در مطالعاتی که توسط شرکتهای مشاور داخلی و خارجی انجام پذیرفته به دلیل حجم بالای ترددها، این مسیر به عنوان خط 2 متروی اصفهان پیشنهاد گردید.
مطالعات مرحله اول این خط تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت داشته که شامل مطالعات مرحله اول ایستگاه ها،‌مرحله اول محوطه دپو، خطوط و ساختمانهای دپو می باشد.

آغاز عملیات اجرایی خط دو بزودی
بنا به گفته استاندار اصفهان، مترو یکی از مطالبات اصلی مردم است وبا توجه به مجموعه مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا و ترافیک در استان، مقوله ی مترو با جدیت پیگیری می شود. لذا خط دو مترو اصفهان از شرق تا غرب این شهر در چهار قطعه تعریف شده است که تکلیف سه قطعه مشخص شده اما برای قطعه چهارم که در محدوده میدان امام قرار دارد باید با حکمیت یونسکو تصمیم گیری شود.

رسول زرگرپور می افزاید: اجرایی شدن خط دو مترو با مشارکت مشاوران یونسکو، سبب می شودکه کوچکترین خدشه ای بر ابنیه تاریخی اصفهان که مهمترین اصل در اجری پروژه های استان هستند، ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه پروژه ی اجرایی خط دو مترو نیز با قوت در حال پیگیری است ، می افزاید: مناقصات ایستگاه ها و تجهیزات خط دو در آینده ی نزدیک برگزار می شود.

خط دو در کمترین زمان ممکن اجرایی شود
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به خط دوم قطار شهری اظهار می کند: مطالعات اولیه خط دوم متروی قطار شهری اصفهان تکمیل شده است.
رضا امینی ادامه می دهد: در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار برای آغاز طراحی و اجرای خط دوم قطار شهری اصفهان قرار داریم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: خط دوم قطار شهری اصفهان نیز بعضا با محدودیت‌هایی مواجه بود که این مشکلات با مدیریت مدبرانه استاندار اصفهان در حال برطرف شدن است.

وی تاکید می کند: به دنبال این موضوع درصدد هستیم با ایجاد و تکمیل ایستگاه‌های خط نخست متروی اصفهان در میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب بتوانیم خط دوم متروی اصفهان را نیز به صورتی طراحی کنیم که این خط را در کمترین زمان ممکن اجرایی کنیم.
امینی با بیان اینکه خط دوم قطار شهری اصفهان به صورت شرقی، غربی و از زینبیه به سمت خمینی‌شهر است، اضافه می کند: طراحی خط دوم قطار شهری از ردیف‌های پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری انجام می‌شودهمچنین درصدد هستند از قرارداد‌های مشارکت برای بخش اجرایی این پروژه استفاده کنند تا افرادی که حاضر به دریافت امتیازات قانونی مانند تراکم و املاک شهرداری هستند به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند.

هیچ تعارضی بین پروژه عمرانی مترو با میراث فرهنگی وجود ندارد
شهردار اصفهان در خصوص خط دو مترو اصفهان نیز می گوید: در این زمینه باید توجه داشت که هیچ تعارضی بین پروژه عمرانی مترو با میراث فرهنگی وجود ندارد چرا که توسعه پایدار به معنای توسعه و پیشرفت در کنار حفظ میراث تاریخی اصفهان در دستور کار است.
دکتر مهدی جمالی نژاد با تاکید بر اینکه قرار نیست پروژ‌ه‌های عمرانی اصفهان به آثار تاریخی آن خدشه‌ای وارد کند، بیان می کند: دراین راستا باید توجه داشت که شهرداری اصفهان حامی میراث فرهنگی است.

شهردار اصفهان اضافه می کند: تمام اقدامات اجرایی در راستای تحقق پروژه خط دوم متروی اصفهان پس از هماهنگی با اداره میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.
وی بابیان اینکه حرکت‌های بسیار خوبی در راستای پروژه متروی اصفهان آغاز شده است، اضافه کرد: امیدواریم فاز نخست خط یک متروی اصفهان را در اسرع وقت و حداقل تا میدان شهدا راه‌اندازی کنیم.
شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه با تعاملی که با میراث فرهنگی داریم، درصدد هستیم عملیات اجرایی خط دوم متروی اصفهان را نیز در زمان مناسب آغاز کنیم، ادامه می دهد: تمام اقدامات اجرایی در راستای اجرای پروژه خط دوم متروی اصفهان با هماهنگی با میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم که این کار را با تعامل و همدلی انجام بدهیم، تاکید می کند: به‌صورت قطعی با نظر کارشناسان حوزه میراث فرهنگی عملیات اجرایی خط دوم متروی اصفهان را انجام می‌دهیم.

خط دو مترو اصفهان
به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است
مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه خط دو مترو اصفهان به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است،
می گوید: اعضای شورای عالی ترافیک از سوی مجلس تعیین می شود بنابراین خطوط مترو اصفهان به تصویب بالاترین مقام تشخیص دهنده اجرایی در بحث حمل و نقل رسیده است.
شعرباف با اشاره به اینکه مصوبه هایی در حین مطالعات نیز گرفته شده است، می افزاید: با هماهنگی میراث فرهنگی کشور به خطوط مترو از جمله خط ۲ مترو اصفهان مجوز داده شده است ولی اعلام شده که در میدان امام(ره) ایستگاه نباشد و عمق آن در ۳۰ متر باشد اما ما به این ها بسنده نمی کنیم.

وی ادامه می دهد:میلیارد ها تومان برای مطالعات خط دو هزینه شده است به طوری که ۵ سال است مطالعه این خط از سوی مشاوران و کارشناسان شرکتی در فرانسه و تهران انجام می شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه مطالعات کارشناسی از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علم و صنعت نیز انجام شده است،عنوان می کند: مباحث زیست محیطی و مطالعات زمین شناسی و میراثی نیز در این رابطه انجام شده است.
شعرباف با بیان اینکه برای خط دو مترو هزینه و زمان برده شده است، ادامه می دهد: در رابطه با عبور مترو از میدان امام(ره) رییس جمهور در سفر خود به اصفهان قبل از تایید سازمان ایکوموس که زیر نظر یونسکو است، ابراز نگرانی کردند که ما این نگرانی را ترتیب اثر دادیم و با مقامات عالی کشور صحبت کردیم که نتیجه بررسی در سازمان یونسکو انجام شود و بعد تصمیم گیری گردد.

وی با بیان اینکه مترو را برای بهبود حمل و نقل می سازیم نه برای مباحث دیگر، اضافه می کند: طبق نظر مشاوران خارجی و داخلی برای حل مسئله حمل و نقل شرق به غرب اصفهان بهترین گزینه عبور مترو از زیر میدان امام(ره) است که در شورای عالی ترافیک نیز به تصویب رسیده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه از خبره ترین کارشناسان یونسکو برای بررسی خط دو استفاده کردیم، می گوید: البته نظر این افراد در حد مشورت است و اگر رییس جمهور اعلام کنند که این مترو نباید از زیر میدان امام(ره) عبور کند این مهم متوقف می شود.

مطالعات فاز اول خط دو مترو در حال اتمام است
مجری مطالعات خط دو مترو اصفهان دراین باره
می گوید:مطالعات فاز اول این خط در حال اتمام است و این مسیر 23 کیلومتری دارای مصوبه شورای عالی ترافیک کشور است .
عباس هادی عشر می افزاید: عملیات اجرایی شفت ورودی دو دستگاه حفاری TBM از شهرک امام حسین (ع) واقع در زینبیه شروع می شود و به عنوان ایستگاه اول خط دو محسوب می شود.
وی با بیان این که مباحث میراثی خط دو از سوی استاندار تعیین می شود ادامه می دهد: مصوبه مسیر خط دو را یونسکو تایید کرده البته استاندار اصفهان مسیر جایگزینی را برای عبور مترو از زیر میدان امام (ره) مطرح کرده که در حال بررسی و مطالعه می باشد .

کلنگ زنی خط۲متروبه زودی
همچنین بنا به گفته مدیربرنامه ریزی وکنترل پروژه خط۲متروی اصفهان، برای پروژه خط۲مترو اعتباری بالغ بر۳هزارمیلیاردتومان درنظرگرفته شده است.
عنایتی با اشاره به این که خط شرقی-غربی به طول23کیلومتردارای 22ایستگاه ازشهرک امام حسین درزینبیه آغازوتامیدان شهدای خمینی شهرادامه داردمی افزاید:این خط درمیدان امام حسین(دروازه دولت)باخط1متروتلاقی دارد.
با این اوصاف از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب اصفهان بساط کارگاه های مترو پهن می شود و از محلات محروم تا برخوردار طعم شیرین مترو سواری را تجربه می کنند و سوت مترو در تمام محلات نصف جهان می پیچد....