چشم‌انداز بازار سرمایه ایران در سال 94
حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس تهران سال 1393 را می‌توان سالی دشوار برای فعالان بازار سرمایه دانست؛ هر چند روند تحولات ملی و بین‌المللی در روزهای پایانی این سال موجب امیدواری نسبت به آینده پیش‌رو شده است. در عرصه بین‌المللی کاهش تنش‌های بین‌المللی و فضای امیدوارکننده مذاکرات هسته‌ای می‌تواند نشانه‌های مثبتی برای بورس تهران تلقی شوند. بهبود مناسبات بین‌المللی می‌تواند به کاهش تحریم‌های اقتصادی، تسهیل صادرات ‌محصولات داخلی، افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شرکت‌های داخلی و همچنین ورود منابع مالی خارجی به بازار سرمایه منتهی شود.
در عرصه داخلی می‌توان مهم‌ترین رویداد را توجه تصمیم‌سازان اقتصادی به ظرفیت‌های بازار سرمایه برای رشد و توسعه اقتصادی و لزوم حمایت از این بازار برای بهره‌مندی اقتصاد ملی از سازوکارهای بورس اوراق بهادار دانست. به این ترتیب فعالان بازار سرمایه می‌توانند نسبت به اتخاذ تصمیمات سریع و غیرمنتظره‌ای که به زیان صنایع بورسی است آسوده‌خاطر باشند.
از دیگر سو تلاش دولت و مجلس برای خروج از رکود و افزایش رونق‌ اقتصادی در لوایح و قوانین مشهود است. بی‌شک رونق اقتصاد ملی به بهبود شرایط مالی و اقتصادی شرکت‌های بورسی منجر شده و روندی باثبات را بر بازار سرمایه حاکم خواهد کرد. اتفاق نظر برای کاهش نرخ سود بانکی، تعیین قیمت خوراک و فرآورده‌های پتروشیمی با قیمتی منصفانه و به‌صورت بلندمدت و خارج از قوانین بودجه، کاهش حق انتفاع بهره‌برداری از معادن، برطرف‌شدن مشکلات صنعت پالایش نفت نیز همگی اخباری مثبت برای بازار سرمایه به‌شمار می‌روند و آینده‌ای روشن‌تر را برای آن به تصویر می‌کشند.
به این ترتیب با توجه به عزم مسوولان اقتصادی در بهره‌برداری از ظرفیت بازار سرمایه می‌‌توانیم در انتظار ورود ابزارها و نهادهای مالی نوین به بورس اوراق بهادار باشیم. این امر می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع‌تری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی را نیز ارتقا دهد.‌