صنعت لیزینگ هرچند از دهه 1350 در ایران پایه گذاری شده، اما در مجموع یک صنعت نوپا به حساب می آید. این که تصمیم برگزاری همایش، چرا به دغدغه مهم ما بدل شد را می بایست از همین زاویه مورد بررسی قرار داد.
برای به دست آوردن هر حقی ابتدا لازم است تا اثبات حق صورت پذیرد. این یک اصل عمومی و کلی است. آنچه که تاکنون در کشور ما در مورد این صنعت اتفاق افتاده بسیار کم تر از آن چیزی است که حق این صنعت می باشد. به عقیده بنده علت عمده این امر نیز به معرفی بد این صنعت و یا عدم اثبات کارکردهای مفید آن توسط صاحبان لیزینگ به مردم برمیگردد. از این رو برای جهت‌دهی به نگاه مسئولان و معرفی هرچه بهتر این صنعت به مردم و خدماتی که میتواند در جامعه ارائه دهد، گریزی جز انجام یک اقدام نمادین توأم با دانش و اندیشه وجود نداشته و ندارد.
به همین دلیل پیشنهاد برگزاری همایش در مجمع عمومی عادی سال 1392 کانون به تصویب رسید و بر این اساس اقدامات لازم جهت اجرای همایش باکیفیتی به فراخور شأن صنعت لیزینگ آغاز شد. در این راستا تعیین چند مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. اول سطح همایش، دوم کیفیت علمی آن سوم مکان و سایر موارد جزئی‌تری که درپی بود. در گام اول و بنابر یکی از اهداف همایش، که همان معرفی چهره واقعی صنعت لیزینگ به مردم بود، سطح ملی برای همایش مدنظر قرار گرفت. سپس مقرر شد که درعین حال محتوای همایش به صورت علمی باشد تا هم جامعه به ویژه قشر علمی و دانشگاهی، در مسیر شناخت صنعت لیزینگ اقدام به انجام مطالعه و تحقیق نمایند و هم همایش بتواند سطح و بنیه علمی شاغلان این صنعت را بعد از برگزاری افزایش دهد.
درنهایت باتوجه به ضرورت رعایت سطح کیفی همایش نیز سالن مرکز همایش های بین المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان مکان برگزاری همایش انتخاب شد.
جلسات متعددی باحضور مدیران محترم عامل ، مدیران عامل و کارشناسان شرکتهای عضو تشکیل شد و تصمیم های لازم برای برگزاری همایش اتخاذ گردید.
جا دارد تا در همین جا از زحمات اعضای محترم کمیته علمی و کمیته اجرایی همایش تقدیر و تشکر نمایم . قطعا تلاش این عزیزان به برگزاری همایشی با شکوه منجر خواهد شد.
این ضرورتی انکارناپذیر است که امروزه صنعت لیزینگ میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی فراروی جامعه باشد. در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است برگزاری این همایش میتواند راهگشای مسئولان محترم اقتصادی دولت درجهت شناسایی قابلیت صنعت لیزینگ و به فعلیت رساندن مدیریت جهادی در این بخش مهم اقتصادی باشد.
حمید شیروانی
دبیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران