«صادرات» درجهانی به وسعت یک دهکده
زینب طاری دبیر ویژه نامه روز ملی صادرات در تقویم تجاری کشور به عنوان نمادی برای تشویق صادرکنندگان برای رقابت در بازارهای دنیا محسوب می‌شود تا سهم بیشتری در این بازارها داشته باشند و به این ترتیب به افزایش صادرات غیرنفتی کشور و به تبع آن به توسعه اقتصاد کشور کمک کنند. در این راستا، سازمان توسعه تجارت هر ساله با تدوین برنامه‌هایی برای تقدیر از برترین‌های صادراتی کشور، برای بهبود وضعیت صادرات کشور تلاش می‌کند. این در حالی است که در کنار مشوق‌های صادراتی که قرار است در دولت جدید بیشتر رنگ و بوی حمایتی به خود بگیرد، انتخاب صادرکنندگان نمونه نیز روند متفاوتی به خود گرفته تا ساز و کار متفاوت آن امسال برای نخستین بار به محک آزمایش گذاشته شود. در این صورت امید می‌رود، صادرات با ارزش افزوده بالاتر بیش از همیشه در دستور کار صادرکنندگان قرار گیرد و بر اساس تاکید بزرگان کشور، از خام‌فروشی جلوگیری شود.
شاید بتوان گفت ارتباط متقابل صنعتگران و دولت، تدبیری هوشمندانه است تا در نهایت موجب افزایش ظرفیت‌های صادراتی کشور و بهبود انگیزه صنعتگران شود و فتح بازارهای جهانی و افزایش توان صادراتی کشور در دستور کار قرار گیرد.
در این میان برای تحقق رقم 47میلیارد دلاری پیش‌بینی شده برای صادرات غیرنفتی، لازم است تا دولت تدبیر و امید در کنار تقدیر از صادرکنندگان برتر، شرایطی را مهیا کند که صادرکنندگان بالقوه نیز به جمع صادرکنندگان برتر بپیوندند و پتانسیل‌های خود را بالفعل کنند. یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش میزان صادرات، حمایت از تولیدکنندگان و حرکت به سمت افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی، رسیدن به خودکفایی و در نهایت ورود به بازارهای جهانی است.
در این راستا دولت باید به سمت تک ‌نرخی شدن ارز حرکت کرده و شرایط را برای اجرای واقعی قانون هدفمندی یارانه‌ها فراهم کند. ارز تک‌نرخی، تامین یارانه‌های نقدی، مهار نقدینگی در جامعه و بازگرداندن ارزش ریال از جمله گام‌هایی هستند که می‌توانند رونق اقتصادی را به جامعه بازگردانده و مرزها را برای افزایش صادرات باز کنند.
نکته قابل توجه در صادرات ایران توجه بیشتر به صادرات کالاهای غیرنفتی است. چرا که حتی با به دست آوردن تنها 5 درصد از بازارهای کشورهای همسایه که همگی ید طولایی در واردات دارند، می‌توان میلیاردها دلار به سرمایه‌های اقتصادی کشور افزود. افزایش صادرات و ورود ارز به کشور نیز موجب رونق اقتصادی و حرکت چرخه سنگین رشد و توسعه می‌شود.
با توجه به نظریه دهکده جهانی مک‌لوهان، در چند سال آینده تنها راه کشورهای دنیا برای حرکت چرخ اقتصاد داخلی، افزایش روابط بین‌المللی است. بهبود روابط بین‌المللی بی‌شک می‌تواند روندی راهگشا در مسیر بهبود توان صادراتی ایران باشد. برای رسیدن به این هدف نیز افزایش رایزنان بازرگانی موجب بالا رفتن حجم صادرات و ورود سرمایه‌های خارجی به کشور و در نهایت رونق اقتصادی می‌شود. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد حرکت‌ امیدوارکننده‌ای در عرصه روابط اقتصادی بین‌المللی بودیم. امید است با توجه و تاکید بر اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت دولت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی فعال در بخش خصوصی شاهد شکوفایی اقتصادی کشور در عرصه تولیدی و صادراتی کشور باشیم.