موفقیت کم‌نظیر؛ سه مسوولیت
دکتر هادی صالحی اصفهانی 12 سالگی روزنامه دنیای اقتصاد را باید تبریک گفت چراکه، در این سال‌های بسیار سخت اقتصادی و سیاسی که بسیاری روزنامه‌ها با افت و خیز (و در خیلی موارد فقط افت) مواجه بوده‌اند، دنیای اقتصاد موفق شده است که نه تنها سرپا بماند بلکه روز به روز خواننده‌های بیشتری جلب کند و با اطلاع‌رسانی و ارائه تحلیل در مورد مسائل مبرم اقتصاد ایران در سطح‌های مختلف جامعه اثر‌گذار باشد. بی‌شک این موفقیت کم‌نظیری است. ولی همین موفقیت چند مسوولیت مهم هم به دنبال خود آورده است که باید در این مرحله مد نظر گردانندگان روزنامه قرار بگیرند، مخصوصا سه مسوولیت قابل ذکر است. حفظ استقلال حرفه‌ای: از همه مهم‌تر اینکه دنیای اقتصاد باید بیش از پیش مراقب حفظ استقلال حرفه‌ای‌اش باشد. اثر‌گذار بودن یک روزنامه دارایی پر ارزشی است و به طبع برای بعضی نیروها و گروه‌ها در جامعه ایجاد انگیزه می‌کند که این دارایی را به نفع خودشان به کار بگیرند. هر چه اثر‌گذاری بیشتر باشد، انگیزه برای کنترل این دارایی بیشتر خواهد شد. مقاومت در مقابل این نیرو‌ها مشکل است، ولی کار فوق‌العاده مهمی است، نه تنها برای روزنامه که برای کل جامعه. در واقع ارزش اثر‌گذاری رسانه‌ای فقط متعلق به روزنامه اثر‌گذار نیست، بلکه متعلق به همه مردم است که به مطالب روزنامه توجه و تکیه دارند. استفاده چند گروه خاص از این دارایی دیر یا زود ارزشش را کم می‌کند و زیان این کار به عموم می‌رسد. نگهداری و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی مستقل یکی از مهم‌ترین‌ محورهای توسعه جامعه است و باید قدر آنچه را به دست آمده دانست و در پیشبردش کوشید.
ارتقای سطح تحلیل‌ها: مسوولیت مهم دیگر دنیای اقتصاد در این مرحله ارتقای سطح تحلیل‌ها و بحث‌ها است. گردانندگان روزنامه در این جهت تلاش زیادی داشته‌اند. ولی نقطه شروع برای نویسندگان و خوانندگان دنیای اقتصاد در ابتدا چندان بالا نبوده چون یکی، دو دهه پیش دانش و درک عمومی از اقتصاد هنوز نازل بود. از آن زمان تا‌کنون، تحول زیادی اتفاق افتاده که قسمتی از آن مرهون رسانه‌هایی مثل دنیای اقتصاد است. اما این موفقیت مسوولیت بزرگ‌تری هم به دنبال دارد چون حالا وظیفه این رسانه‌ها دقت بیشتر در انتخاب و ویرایش مطالب و تحلیل‌ها برای نشر است. بحث و گفت‌وگو را باید مرتبا به سطوح بالا‌تری برد، البته به همراه مخاطبین و در بده بستان با آنها. برای انجام درست این امر، یک رسانه نیاز به ساز و کار موثری برای نقد و بررسی مقالات و مطالب قبل و بعد از چاپ دارد. در گذشته دنیای اقتصاد در این جهت قدم برداشته، ولی راه بیشتری در پیش است.
گسترده کردن دامنه مخاطبان و موضوعات: و بالاخره مسوولیت سوم گسترده‌تر کردن دامنه موضوعات مورد بحث و در‌گیر کردن و بازتاب شرایط بخش‌های وسیع‌تری از جامعه ایران است. با وجود رشد چشمگیر تیراژ دنیای اقتصاد، هنوز گروه‌هایی از مردم، به خصوص خارج از شهر‌های بزرگ، در ارتباط با این رسانه نیستند و بعضا آن را منعکس‌کننده مشکلات و خواست‌هاشان نمی‌بینند. در‌گیر کردن بیشتر این گروه از مردم برای همه جامعه ارزشمند است. مثلا، گزارش‌های بیشتر و خواندنی‌تر در مورد گوشه و کنار کشور می‌تواند به درک وسیع‌تر مسائل و شرایط گروه‌های مختلف و پیدا کردن راه‌حل‌هایی موثر‌تر و عادلانه‌تر کمک کند. دنیای اقتصاد به هیچ وجه به این امر بی‌توجه نبوده است، ولی اثر‌گذارتر شدنش منوط به این موضوع است و مسوولیت بزرگ‌تری را بر دوشش می‌گذارد. به امید آنکه در سال‌های آینده شاهد موفقیت دنیای اقتصاد و رشد همه‌جانبه جامعه‌مان باشیم.