20 راه ثروت‌آفرینی در سال جدید

نویسنده: Rob Berger
مترجم: مریم رضایی

این برهه از سال بهترین زمان برای شروع بازنگری در کارهای سال بعد است. در روزهای آخر سال، افراد کم‌کم از حجم کار زیاد خلاص می‌شوند و بعد از هیاهوهای قبل از تعطیلات سال نو، وقت دارند کمی فکر کنند. در این مدت است که گذشته را مرور می‌کنیم و برای آینده برنامه‌ می‌ریزیم. خیلی از این برنامه‌ها امور مالی ما را دربرمی‌گیرد. بنابراین، در اینجا لیستی از کارها و تصمیم‌هایی که می‌توانند در سال جدید برای ما ثروت‌آفرینی کنند، ارائه می‌شود.

۱- به یک بودجه پایبند باشیدثروت پیش از هر چیز با پول خرج کردن کمتر از سطح درآمدتان ایجاد می‌شود. تعیین یک بودجه و پایبند بودن به آن، کمک می‌کند به این هدف مهم برسید. البته این بودجه‌بندی به این معنا نیست که هر یک ریالی که خرج می‌کنید را پیگیری و ثبت کنید.

۲- اشتراکات را حسابرسی کنید خدماتی که با ثبت اشتراک ارائه می‌شوند در چند سال اخیر به اوج خود رسیده‌اند. از نت‌فلیکس گرفته تا هلو، مایکروسافت 360 و Apple Music، با اندک هزینه، عضویت می‌پذیرند که به چشم نمی‌آید، اما مجموع آنها با گذشت زمان به هزینه قابل توجهی منجر می‌شود. حداقل سالی یک بار سرویس‌هایی که مشترک آنها شده‌اید بازبینی کنید تا آنهایی را که استفاده چندانی نمی‌کنید، حذف کنید.

۳- به هزینه رهن مسکن خود بیفزایید از آنجایی که قیمت‌ رهن و اجاره مسکن همواره روند افزایشی دارد و گاهی جهش آن خیلی تند است، بهتر است چیزی را که همواره از آن فراری هستید، عملی کنید. در مواقعی که قیمت‌ها برای مدتی طولانی نسبتا ساکن می‌ماند، به پس‌انداز مسکن خود اضافه کنید تا هنگام اضافه شدن قیمت‌ها دغدغه نداشته باشید.

۴- هزینه‌های سرمایه‌گذاری را مشخص کنید اغلب افراد با این پرسش مواجهند که چگونه و کجا سرمایه‌گذاری کنند. آنها باید پیش از هر چیز بفهمند هزینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک آنها چقدر است. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کنید. هدف شما باید این باشد که مشخص میانگین هزینه‌هایی که برای کل سرمایه‌گذاری‌هایتان دارید را بسنجید.

۵- از مشاور سرمایه‌گذاری گران صرف‌نظر کنید اگر یک درصد درآمدتان یا کمی بیشتر از آن را به یک مشاور سرمایه‌گذاری می‌دهید تا به شما در انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک کمک کند، بهتر است در این موضوع تجدیدنظر کنید. حتی اگر در این باره کمک می‌خواهید به‌دنبال مشاورهای ارزان‌تر بگردید. نگران این نباشید که مشاورتان از دستتان ناراحت می‌شود، همان‌طور که او نگران مبلغ هنگفتی است که خرج مشاوره می‌کنید.

۶- تخصیص دارایی را دوباره چک کنید وقتی سرمایه‌گذاری‌ها را بررسی می‌کنید، مطمئن شوید تخصیص دارایی‌ها با اهداف سرمایه‌گذاری‌تان همراستا است.

۷- سرمایه‌گذاری را همین الان شروع کنید اگر از موارد بالا گذشتید، چون سرمایه‌گذاری نداشتید و این مطالب به دردتان نمی‌خورده، بهتر است همین الان شروع کنید. این توصیه‌ها را که باید قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری بدهی‌ها یا اقساط خود را تسویه کنید، فراموش کنید. ممکن است تسویه بدهی‌ها مدت زیادی طول بکشد. می‌توانید سال جدید را مبدا شروع سرمایه‌گذاری قرار دهید.

۸- سهم حق بیمه‌تان را افزایش دهید اگر به سال‌های آخر عمر کاری و دوران بازنشستگی نزدیک می‌شوید، حق بیمه بازنشستگی خود را افزایش دهید.

۹- به حساب‌های پس‌انداز پربازده روی آورید برخی بانک‌ها حتی با وجود نرخ بهره پایین، مزایایی جانبی دارند. وقتی نرخ بهره اکثر بانک‌ها پایین می‌آید، می‌توانید بانک‌هایی را که تسهیلات یا مزایای ویژه دارند، شناسایی کنید.

۱۰ - به گواهی سپرده فکر کنید اگر می‌خواهید بازدهی مالی بیشتری داشته باشید، به گواهی سپرده‌های بلند مدت روی بیاورید. این کار را می‌توانید با استراتژی «نردبان سررسید» انجام دهید. یعنی مبالغ مساوی پول را در گواهی‌های سپرده با تاریخ سررسید مختلف سرمایه‌گذاری کنید.

۱۱ - پایان دادن به بدهی‌ها را شروع کنید اگر به پایان رساندن بدهی‌ها هدف سال جدیدتان است، می‌توانید از طرح debt avalanche استفاده کنید. به این صورت که کلیه بدهی‌ها را از بیشترین به کمترین لیست کنید و سپس به محض جمع‌آوری پول به میزان لازم، بزرگ‌ترین بدهی که بیشترین نرخ بهره را دارد می‌پردازید و به همین ترتیب پیش می‌روید.

۱۲ - وصیت‌نامه تنظیم کنید اگر همسر یا فرزند دارید، داشتن وصیت‌نامه الزامی است. تهیه آن کاری ندارد، اما به دلایل مختلف بسیار مهم است. تلفن را بردارید و با وکیل تماس بگیرید و هر چه زودتر این کار را انجام دهید.

۱۳- بیمه عمر را لحاظ کنید: این یک قدم مهم دیگر است که انجام آن آسان است. اگر اعضای خانواده‌تان به درآمد شما وابسته‌اند، حتما به بیمه عمر نیاز دارید.

۱۴- سرمایه‌هایتان را پیگیری کنید اگر از هزینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری کرده‌اید اطلاع ندارید، از ابزارها و نرم‌افزارهای رایگانی که برای این کار ساخته شده‌اند استفاده کنید.

۱۵- مدرک بگیرید خیلی از رشته‌ها و مهارت‌ها در پایان کار گواهینامه‌هایی می‌دهند که می‌تواند به ارزش کار شما در حال حاضر یا در آینده بیفزاید. گرفتن این گواهینامه‌ها به سرمایه‌گذاری پولی و زمانی نیاز دارند. اگر کارتان طوری است که این مدارک می‌تواند به آن نفع برساند، در سال جدید برای دریافت آنها گام بردارید.

۱۶- طوری رفتار کنید که انگار اخراج شده‌اید خیلی از افرادی که شغلشان را از دست می‌دهند، درگیر مشکلات روحی و مشغله‌های زیادی مثل تهیه رزومه، ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف و ارسال درخواست شغلی به هر جایی که می‌توانند می‌شوند. سعی کنید وقتی شغلی تضمین‌شده دارید همین کارها را انجام دهید. به این جمله معروف پایبند باشید که می‌گوید «به بهترین‌ها امید داشته باش، اما آماده بدترین‌ها باش.»

۱۷- مرتب ورزش کنید ممکن است فکر کنید ورزش کردن چه ربطی به مسائل مالی دارد! اما بدانید که ایجاد عادات خوب در سلامتی می‌تواند به همه عادت‌ها سرایت کند. بنابراین، هم سالم باشید و هم ثروتمند.

۱۸- اول بدهی خودتان را بپردازید این توصیه به‌خصوص مربوط به افرادی است که از بودجه‌بندی درآمدشان متنفرند. اول پس‌انداز، بعد خرج کردن، روشی فوق‌العاده کاربردی برای مدیریت پولتان است.

۱۹- هر روز پنج چیز را دور بریزید یکی از اهداف سال جدیدتان می‌تواند این باشد که هر روز پنج چیز بی‌فایده و به دردنخور را دور بریزید. این کار زندگی را ساده می‌کند و باعث می‌شود قدر چیزهایی را که دارید، بیشتر بدانید. همچنین مجبورتان می‌کند قبل از خرید هر چیزی که شاید لازم نباشد، بیشتر فکر کنید.

۲۰- سه هدف مالی تعیین کنید هدف از لیستی که ارائه شده این است که جرقه‌ ایده‌هایی تازه را در ذهن شما بزند. می‌توانید لیست خودتان را برای سال جدید تهیه کنید. مطمئنا همه مواردی که گفته شد نمی‌تواند در این لیست قرار بگیرد. بنابراین سه هدف مهم‌تر را انتخاب کنید و تمرکزتان را بر اولویت‌ها قرار دهید.

منبع: Forbes