گزارش اخیر صلح سبز از وضعیت آلودگی هوا در هند

آناهیتا جمشیدنژاد

Anahita.jamshidnezhad@gmail.com

طبق گزارشی که اخیرا دفتر سازمان جهانی صلح سبز در هندوستان منتشر کرده است سالانه بالغ بر ۲/ ۱ میلیون مرگ‌و‌میر به‌دلیل آلودگی هوا در هند رخ می‌دهد. گزارش صلح سبز می‌گوید شهر دهلی در هندوستان آلوده‌ترین شهر جهان است. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که از طریق گزارش‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های اطلاعاتی از «هیات‌مدیره کنترل آلودگی کشور» در هندوستان و ارزیابی‌های کیفیت هوا در ۱۶۸ شهر از ۲۴ ایالت انجام شده است. این گزارش بیان می‌کند که هیچ یک از ۱۶۸ شهر استانداردهای کیفیت هوا را که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شده است برآورده نکرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید شمار مرگ‌و‌میر در هندوستان که به‌دلیل آلودگی هوا رخ داده است تنها اندکی کمتر از شمار مرگ‌و‌میر ناشی از استفاده از دخانیات است. همچنین سه درصد تولید ناخالص داخلی به‌دلیل آلودگی هوا از دست رفته است. سانیل داهیا که یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش است می‌گوید: «هم‌اکنون به‌دلیل هوای غیر قابل تنفس با یک فاجعه روبه‌رو هستیم؛ مرگ ناشی از آلودگی هوا تنها اندکی کمتر از کسانی است که دخانیات مصرف می‌کنند، اما متاسفانه مسوولان چشم و گوش خود را بر گزارش‌های بی‌شمار علمی که مدام به ما هشدار می‌دهند بسته‌اند.» گزارش صلح سبز می‌گوید تنها معدودی از شهرها در جنوب هندوستان استانداردهای کیفیت هوای هیات‌مدیره کنترل آلودگی مرکزی (CPCB) را دارا هستند و اشاره می‌کند که سوخت‌های فسیلی به‌عنوان یکی از «متهمان اصلی» برای بدتر کردن کیفیت هوا در سراسر این کشور به حساب می‌آیند.

ارزیابی سطوح آلودگی هوا برای دهلی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ غلظت ذرات معلق PM۱۰، ۲۶۸ g/ m۳ بوده است که این مقدار ۴.۵ برابر بالاتر از حد سالانه «استانداردهای ملی کیفیت هوای پیرامون» (NAAQS) است که توسط CPCB تعیین شده و ۱۳ برابر حد سالانه‌ای است که از سوی سازمان بهداشت جهانی برای ذرات معلق PM۱۰ تعیین شده است. مشاهدات جزئی از داده‌ها نشان می‌دهد که سطوح ذرات معلق PM۱۰ در سراسر سال ۲۰۱۵ برای دهلی بسیار بالا بوده است؛ به‌طوری‌که ماه‌های اکتبر تا فوریه با غلظت PM۱۰ حدود ۵۰۰ g/ m۳ آلوده‌ترین ماه‌ها بوده‌اند. گزارش صلح سبز تاکید می‌کند که آلودگی هوا در هندوستان به یک «بحران سلامت عمومی و اقتصادی» تبدیل شده است. روند جمعیت هند به‌طور پیوسته در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۵، هند در شمار مرگ‌و‌میر به‌دلیل آلودگی هوای بیرونی از چین سبقت گرفته است. کیفیت هوای هند نیاز به یک سیستم نظارت فوری و قدرتمند دارد. صلح سبز توضیح می‌دهد که استراتژی‌های کاهش جمعیت این کشور باید بیشتر «جاه‌طلبانه، سیستماتیک و با اهداف متمرکز با خطوط زمانی واضح باشد.»