پتروشیمی‎ها ، موتور محرک  صنعت تزریق پلاستیک کشور
شرکت الکتروهیدرولیکان اولین سازنده ماشین‌‌های تزریق تمام اتوماتیک در ایران است که فعالیت خود را از دهه 40 آغاز کرده است.مهندس هنریک اصلانیان از مدیران خوش فکر و پرتلاش این صنعت، عضو هیات مدیره انجمن همگن ماشین‌سازان وتجهیزات پلیمری و مدیرعامل شرکت الکتروهیدرولیکان است. وی معتقد است که پتروشیمی‌ها و صنایع وابسته آنها می‌توانند پروژه‌های مستقیمی را به منظور حمایت از این صنعت با شرکت‌های فعال در این حوزه تعریف کنند. با وی درباره مشکلات و موانع این صنعت به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. آقای مهندس، لطفا از تاریخچه تاسیس و نوع فعالیت شرکت بگویید.
این شرکت اولین سازنده ماشین‌‌های تزریق تمام اتوماتیک در ایران بوده و فعالیت خود را از دهه ۴۰ آغاز کرده و در سال ۱۳۵۵ به ثبت رسیده است. شرکت الکتروهیدرولیکان از همان سال‌های اول در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌های تزریق پلاستیک فعالیت داشته که تا سال ۱۳۸۲ مدل‌های مختلف از تناژ ۶۰ تا ۳۲۰ تن ساخته و ارائه شده است. تناژهای بالاتر سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد. به همین علت در حال حاضر سری محصولات مختلفی داریم که از ۸۰ تا ۷۰۰ تن کاملا ساخت شرکت الکتروهیدرولیکان است. سری ۷۰۰ تن دارای تکنولوژی جدید دو صفحه‌ای است و در کنار آنها، ماشین‌های تزریق پلاستیک عمودی جزو محصولات این شرکت می باشد که تمامی مراحل اعم از طراحی و ساخت کار شرکت ماست.
محصولات دیگر شرکت که از 700 تن به بالاست، از نظر اقتصادی و فنی برای ساخت در توان شرکت ما نبوده و به همین دلیل با یک شرکت تایوانی قراردادی بسته شده است تا ماشین‌آلات را با استاندارد تعریف شده ما، به عنوان استاندارد ایران آماده ‌کنند. این ماشین ها توان رقابت با مدل‌های اروپایی چه از لحاظ کیفیت و دوام و چه از لحاظ سرعت تولید با قیمت بسیار مناسبتر را دارند.
مشتریان محصولات شما چه طیفی را شامل می‌شود؟
مشتریان ما شامل صنایع مختلف اعم از قطعات خودرو، بسته‌بندی، نوشیدنی و آشامیدنی، دارویی، اسباب‌بازی و کودک، صنایع های تک و لوازم پزشکی اعم از سرنگ و ست‌های دیالیز هستند.
به طور کلی در ۱۰ سال گذشته استفاده از پلاستیک در صنایع مختلف رونق پیدا کرده و کمتر صنعتی است که از پلاستیک استفاده نکند. به همین جهت در بیشتر صنایع از فرایند تزریق استفاده می‌شود که ماشین‌آلات ما مورد استفاده آنهاست.
به نظر شما سازندگان ماشین‌آلات تزریق در کشور با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
مشکل عمده‌ای که وجود دارد این است که مجبورند با دست‌های بسته با واردات رقابت کنند. شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات، قطعاتی را که برای تولید ماشین نیاز دارند با ارز آزاد خریداری می‌کنند ولی ماشین تزریق‌های پلاستیک با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود.
مشکل بعدی ظرفیت‌های پایین تولید شرکت‌های ماشین‌سازی است. تا امروز کمتر اتفاق افتاده است که دو شرکت ماشین‌سازی با هم متحد شوند و به تولید بپردازند تا ظرفیت تولیدی مجموع آنها افزایش یابد و چون ظرفیت تولید هر مجموعه پایین است در نتیجه مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهند.
یکی از دلایل تشکیل انجمن، این موضوع است که شرکت‌های تولیدکننده با هم متحد شوند تا ظرفیت خود را بالاتر ببرند و بتوانند با هم به رقابت بپردازند ولی تا به امروز چنین اتفاقی نیافتاده است.
آیا در حال حاضر میزان تولید ماشین‌آلات در داخل کشور پاسخگوی نیازداخلی است؟
در حال حاضر میزان تولید پاسخگوی نیاز داخلی نیست چون خیلی از واحدهای تولیدی متوقف شده‌اند و راه‌اندازی مجدد آنها به راحتی امکان‌پذیر نیست. مجموع تولید داخلی حدود ۲۰ درصد تقاضای بازار است. از ۱۲ سال قبل که صنایع داخلی پاسخگوی تامین نیازها بودند، تولیداتشان سال به سال شروع به کاهش کرده و به ۲۰ درصد رسیده است. ما پتانسیل بالقوه تولید را داریم ولی به علت مشکلات مذکور تعدادی از واحدهای تولیدکننده تعطیل شده اند.این در حالی است که سالانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دستگاه ماشین‌ تزریق وارد کشور می‌شود.
چه جایگاهی برای خدمات پس از فروش و گارانتی فروش دستگاه‌های شرکت قائل هستید؟
ماشین تزریق پلاستیک جزو کالاهای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و خریدار انتظار دارد گارانتی و خدمات پس از فروش برای دستگاه‌ها وجود داشته باشد. ما در شرکت الکتروهیدرولیکان حتی برای کالاهایی که ۴۰ سال قبل فروخته شده نیز خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم. یکی از افتخارات ما این است که برای تمام دستگاه‌ها ۲ سال گارانتی و ۱۵ سال خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می‌دهیم.
به عنوان یک تولیدکننده موفق و عضو انجمن همگن ماشین‌سازان چه پیشنهادی برای بهبود شرایط تولید در کشور دارید؟
خوشبختانه انجمن ما ارتباطات خوبی با دستگاه‌های دولتی و سایر انجمن‌ها دارد و در حال حاضر مشکلات موجود برای تمام صنایع کشور است. پیشنهاد بنده این است که واحدهای فعال در این حوزه برای کمک به بقای این صنعت کاری انجام دهند، زیرا در صورت از بین رفتن کامل این صنعت و تبدیل شدن به واردکننده صرف، برای صنایع پتروشیمی کشور هم اتفاق خوبی نیست. بنابراین پتروشیمی‌ها و صنایع وابسته آنها می‌توانند پروژه‌های مستقیمی را به منظور حمایت از این صنعت با شرکت‌های فعال در این حوزه تعریف کنند که به بقای این شرکت‌ها کمک شود و با حمایت‌هایی مانند در اختیار گذاشتن زمین و سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کارخانه‌های ساخت ماشین‌آلات به عنوان موتور محرک این صنعت عمل کنند. با راه‌اندازی این شرکت‌ها در قالب سهامی خاص صنعت ما توانایی رقابت در سطح بین‌المللی را خواهد داشت.