طرح توسعه حرم  باید در معرض اظهار نظر شهروندان و صاحب نظران قرار گیرد

دنیای اقتصاد- نشست «پایش هویت معماری، چالش بناهای دولتی» چهارشنبه هفته پیش به همت پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن در تالار نور برگزار شد.به گزارش ایلنا، معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این نشست اظهار کرد: در لوح حمورابی که قدیمی‌ترین قانون بشری است و هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود، قوانینی درخصوص رعایت سبک معماری هویت‌دار آمده است.پیروز حناچی با بیان اینکه عمده آثار باقیمانده و برجسته همچون تخت‌جمشید توسط حکومت شکل گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: آثار شاخص مربوط به دوره معاصر هم توسط حکومت شکل پیدا کرده است.معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: سبک معماری ایرانی و اسلامی تحت‌تاثیر تحولات بسیاری بوده است، رعایت سبک معماری ایرانی و اسلامی براساس نظامات فنی و اجرایی تا حد زیادی متاثر از سازمان برنامه و بودجه و اختصاص بودجه در این خصوص است.

سبک فعلی معماری شهری متناسب با بضاعت داخل کشور نیست

حناچی ادامه داد: اتفاقاتی که هم‌اکنون در عرصه معماری شاهد هستیم متناسب با بضاعت داخل کشور نیست و باید انتظار بیشتری از رعایت سبک معماری هویت‌دار داشت. وی با تاکید بر لزوم وجود مدیریت پکپارچه مبنی بر رعایت سبک معماری هویت‌دار شهری تصریح کرد: تا زمانیکه مدیریت متمرکز بر لزوم رعایت سبک معماری هویت‌دار نداشته باشیم اوضاع همین خواهد بود.این پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار کرد: براساس قوانین، مسئولیت احداث ساختمان‌های دولتی تحت‌نظارت وزارت مسکن و شهرسازی است، بنده تا حد زیادی از سبک معماری شهری رضایت خاطر دارم اما معتقدم بضاعتی که در داخل کشور وجود دارد از کالبدهایی که می‌بینیم بسیار بالاتر است.

دچار بحران هویت در حوزه معماری هستیم

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اینکه تاکنون تعریف دقیقی از معماری در کشور ما شکل نگرفته است، اظهار کرد: متاسفانه ما در حوزه معماری دچار بحران هویت هستیم، از این‌رو چند اصل را باید موردتوجه قرار داد، نخست بحران هویت معماری در کشور، دوم فقدان انسجام در ساختار کشور و سوم عوامل اقتصادی و اجتماعی. محمد مقدوری گفت: حاکمیت در قبال این سبک از معماری بیشترین مسئولیت را دارد، تا زمانیکه از بحران در هویت معماری سخن گفته می‌شود دولت بیش از همه در این امر مقصر است، اما آیا معماران در قبال این وضعیت مقصر نیستند؟ آیا معماران نباید در برابر این وضعیت اعتراض می‌کردند؟ وی تصریح کرد: از این‌رو پیشنهاد می‌کنم پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزاری اینگونه نشست‌ها را تداوم دهد و حداقل ماهی یکبار این نشست‌ها برگزار شود. مقدوری با اشاره به اینکه با فقدان استراتژی تدوین شده معماری مواجه هستیم، عنوان کرد: چرا در مقابل برج‌های ساخته شده برخلاف طرح مصوب اعتراض نمی‌کنیم؟ بنده پیشنهاد می‌کنم سایتی به منظور ارائه و جمع‌آوری نظرات مهندسان معمار راه‌اندازی شود تا بتوانیم از نظرات معماران درخصوص پروژه‌های شهری کمال بهره را ببریم. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با تاکید بر نقش نشریات تخصصی با محوریت معماری و شهرسازی در ترویج سبک معماری افزود: نشریات تخصصی با محوریت معماری و شهرسازی باید تلاش بیشتری در این زمینه به منظور ارتقاء فرهنگ عمومی انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: مشاور بازنگری طرح اطراف حرم، گزارش مطالعاتی خود را باید برای اظهارنظر نخبگان و مردم انتشار دهد و این امر حداکثر ظرف یک ماه انجام خواهد شد.

سبک معماری معلول ابعاد آموزشی، حقوقی و فرهنگی است

در بخش دیگری از برنامه، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: از منظر جامعه‌شناسی هیچ پدیده اجتماعی تنها یک علت ندارد، بنابراین سبک معماری معلول ابعاد آموزشی، حقوقی و فرهنگی است.هما زنجانی‌زاده با اشاره به اینکه حوزه معماری پس از سقوط دولت قاجار و روی کار آمدن دولت پهلوی تحت‌تاثیر سبک معماری آلمانی‌ها قرار گرفت، یادآور شد: سبک معماری ساختمان‌هایی همچون دارایی، راه‌آهن شمال و هلال‌احمر با توجه به سبک معماران آلمانی ساخته شده است، به عبارتی این معماری مظهر جامعه مدرن بود. وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب و با رشد جمعیت، تغییرات اساسی در سبک معماری به‌وجود آمد، اظهار کرد: معماری بعد مادی جامعه است اما دارای علل مختلف اقتصادی، حقوقی، آموزشی و فرهنگی است، از این‌رو می‌توان اینگونه اذعان کرد که معمار یک انسان کامل است، چراکه باید به سه بعد سازه، فونکسیون و زیبایی واقف باشد و اگر معمار بر این سه بعد مسلط نبود، می‌تواند از وجود مشاور مدد بگیرد.