خشکسالی  در قلب آمریکا
بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا یعنی کالیفرنیا، با بحران خشکسالی روبه‌رو است. این موضوع که در ماه‌های گذشته به‌صورت جسته و گریخته در گوشه و کنار رسانه‌ها یا اظهارات مقامات رسمی مطرح می‌شد، اکنون با اعلام رسمی وضعیت فوق‌العاده و قوانین جیره‌بندی و مجازات قضایی و عملی، به مساله‌ای غیرقابل انکار تبدیل شده‌است. دو هفته پیش برای اولین بار، قوانین اجباری محدودیت استفاده از آب یا همان جیره‌بندی به زبان دیگر، در این ایالت اعلام شد. جری براون فرماندار کالیفرنیا که به دلیل اهمیتش از نظر کشاورزی و وسعت و دیگر موارد، به ایالت طلایی در آمریکا معروف است، در سخنانی اعلام کرد، میزان مصرف آب در مراکز عمومی این ایالت در سال جاری باید 25 درصد کاهش یابد. برای این میزان کاهش، قوانینی در نظر گرفته شده و اعلام شده‌است که تخطی از آنها تدابیر تنبیهی و مجازاتی در پی دارد. اولین مجازات برای عدم پایبندی به این کاهش 25 درصدی، جریمه 10 هزار دلاری است. اگر این تخطی باز هم تکرار شود، میزان جریمه به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.
کشاورزی بیش از ۸۰ درصد از آب این ایالت را مصرف می‌کند. یکی از انتقادهایی که این روزها رسانه‌ها به مقامات فدرال و ایالتی آمریکا وارد می‌کنند، این است که با توجه به امکان پیش‌بینی چنین وضعیتی، چرا برنامه‌ریزی درستی برای مدیریت بهتر منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی صورت نگرفته‌است. دلیل خشکسالی کنونی ایالت کالیفرنیا، کاهش شدید بارندگی در سال‌های اخیر است و به همین خاطر پیش‌بینی بروز خشکسالی در امسال، با توجه به امکانات و پیشرفت‌های تکنولوژیک، کار چندان سختی نبوده ‌است. با این حال در سال‌های اخیر کشاورزان در این ایالت همچنان به کشت محصولاتی که بیشترین میزان آب را می‌طلبد ادامه داده‌اند. وابستگی این ایالت به کشاورزی و ادامه کشت محصولاتی چون بادام، بادام زمینی و مرکبات، باعث شده که هم منابع آبی این ایالت اکنون به پایان برسد و هم در آینده شرایط وخیمی برای کشاورزی و اقتصادی این ایالت و به دنبال آن برای کل آمریکا پیش بینی شود. نزدیک به ۸۰ درصد از تولیدات بادام جهان را آمریکا از ایالت کالیفرنیا تامین می‌کند. البته باتوجه به افزایش جمعیت در این ایالت، مدیریت استفاده از آب شرب به خوبی صورت گرفته و فرهنگ‌سازی و اجرای قوانین استفاده درست از آب در حد خوبی بوده‌است. سرانه مصرف آب در کالیفرنیا از ۲۳۲ گالن در روز در سال ۱۹۹۰ به ۱۷۸ گالن در روز در سال ۲۰۱۰ رسیده‌است. مقامات این ایالت می‌گویند که این رقم در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۳۰ درصد دیگر هم کاهش یافته‌است. فرماندار کالیفرنیا سال گذشته از مردم این ایالت خواست که میزان مصرف آب خود را ۲۰ درصد دیگر کاهش دهند. فرمانداری هر ماه میزان مصرف را محاسبه کرده و آن را به اطلاع عموم می‌رساند. اما جایگزینی محصولات کشاورزی که آب کمی مصرف می‌کنند با محصولات فعلی، تازه از سال گذشته شروع شده و به این زودی جواب نمی‌دهد. کشاورزان می‌گویند که جایگزین کردن محصولات کار آسانی نیست و به این زودی نمی‌توان آن را انجام داد. اما کاهش استفاده مردم از آب، روندی است که خیلی زود می‌توان آن را اجرا کرد و زود هم نتیجه می‌دهد. مثلا کمپینی در شبکه‌های اجتماعی توسط نهادهای مدنی راه افتاده به نام رکورد زمان حمام. شرکت‌کنندگان در این کمپین از مردم خواسته‌اند که طی ۳ دقیقه حمام کنند تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود. آنها که این کار را انجام می‌دهند، موفقیت خود را در ثبت این رکورد زمانی در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند و دیگران را هم به انجام این کار تشویق می‌کنند.
همچنین قوانین تنبیهی هم برای استفاده بیش از حد از چاه‌های خصوصی آب وضع شده‌است. در یک دهه گذشته کالیفرنیا شاهد گسترش این چاه‌ها و استفاده بیش از حد از آنها بوده‌است. این ایالت تنها ایالت در غرب آمریکا بود که قوانینی برای استفاده از این چاه‌های خصوصی نداشت. اما اکنون قوانینی در این زمینه وضع شده‌است. با این حال منتقدان می‌گویند، اجرایی شدن این قوانین یک دهه زمان می‌برد و این قوانین باید زودتر تصویب می‌شد تا الان جواب می‌داد. با این حال به بخش‌های مختلف این ایالت دستور داده شده که برنامه‌های خودشان را برای مدیریت پایدار آب تا سال 2020 ارائه کنند. با این حال بر اساس آمار فرمانداری کالیفرنیا، مصرف آب در این ایالت 32 گالن در روز کمتر از شروع دوران خشکسالی در سال 2011 شده‌است. این یعنی میزان مصرف به نصف رسیده‌است. بلومبرگ اخیرا در گزارشی میدانی درباره تغییراتی که بحران آب بر زندگی مردم کالیفرنیا گذاشته نوشته‌است، این بحران خشکسالی برای همیشه کالیفرنیا را تغییر می‌دهد. عادات و فرهنگی برای مردم ایجاد شده که حتی بعد از رفع بحران خشکسالی هم ممکن است ادامه یابد. مثلا در بعضی مناطق سیستم شست‌وشوی ماشین در کارواش‌ها تغییر کرده‌است. در بعضی مناطق این ایالت مانند منطقه کامبریا که ساحلی مخصوص گذراندن تعطیلات است، مکان‌های موقتی برای دوش گرفتن در حداقل زمان ممکن در کلیساها تعبیه شده‌است. شست‌وشوی ماشین در این منطقه کلا ممنوع شده مگر در کارواش‌های مخصوص که سیستم‌هایی با در نظر گرفتن صرفه‌جویی آب در آنها تعبیه شده‌است. آب در این منطقه به معنای واقعی جیره‌بندی شده به این صورت که سرانه مصرف روزانه هر نفر 50 گالن در روز تعیین شده‌است. اگر کسی بخواهد بیشتر از این میزان آب مصرف کند باید هزینه‌ای 5 برابری برای این مصرف بپردازد. رستوران‌ها هم موظف شده‌اند که فعلا از ظروف یک بار مصرف استفاده کنند تا مجبور نباشند برای شست‌وشوی ظروف از آب استفاده کنند. مقامات این منطقه می‌گویند با موفقیت تدابیر کاهش مصرف آب را به اجرا گذاشته‌اند بدون اینکه به موقعیت اقتصادی و توریستی این شهر لطمه وارد شود.
کالیفرنیا یک بار دیگر در دهه ۱۹۷۰ وضعیت مشابهی از نظر خشکسالی را تجربه کرده اما به گفته فرماندار این ایالت، شرایط کنونی وخیم‌تر از چهاردهه پیش است. به دلیل شرایط جدید آب‌وهوایی کره زمین و تغییراتی که حاصل شده و باز هم در راه است، خشکسالی‌ها و پدیده‌های بحرانی شبیه به این در آمریکا و دیگر نقاط دنیا روی خواهد داد. به همین دلیل اکنون آمریکایی‌ها قصد دارند از وضعیت پیش آمده در کالیفرنیا به‌عنوان نمونه‌ای برای مقابله با این پدیده در نقاط دیگر استفاده کنند.