چگونه به حضور سخت‏افزاری‏ها رونق دهیم؟
سابقا" و در زمانهای نه چندان دور، مشارکت و داشتن غرفه در نمایشگاه یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین ابزارهای اعلام حضور در بازار بود. در واقع نمایشگاه هدفهایی چون ایجاد ارتباط با مخاطب، به نمایش گذاشتن محصولات جدید و همچنین ارائه فناوری‌های نوظهور را تامین می‏کرد. بسیاری از شرکت‌ها از این مسیر برای افزایش فروش خود ازطریق ایجاد بازارهای جدید، تعامل هم افزا با مشتریان قدیمی و همچنین نشان دادن قدرت و‌اندازه شرکت متبوع خود استفاده می‌کردند. الکامپ نیز همواره به دلیل برگزاری آن در تهران و حضور بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی، خیل بی شماری از فعالان این صنعت و یا دانشجویان به خود جذب کرده و می‏کند.

امروزه اما ابزارهای اطلاع رسانی جدیدی پیش روی مخاطبان قرار دارد از جمله برنامه‌های تلویزیونی مختلف در حوزه فناوری، سایت‌های مستقل تحلیل کننده فناوری، سایت‌های شرکت‌های وارد کننده و ارائه کننده خدمات مرتبط، وجود مجتمع‌های کامپیوتری در سراسر کشور. حالا ویترینی دائمی از محصولات در همه این کانال‏ها برقرار است که در مقایسه حضور شرکت‌های متقاضی در الکامپ چیز جدیدی را به مخاطب اضافه نمی‏کند. مسلما" حضور شرکت‌ها در نمایشگاه از نظر ارتباط مداوم با مخاطبین خود بسیار عالی و ستودنی است و به هیج عنوان نمی‌توان گفت که با وجود موارد ذکر شده در بالا، حضور در نمایشگاهی چون الکامپ بدون اثر است. اما نکته اصلی اینجاست که به چه قیمتی؟ چقدر هزینه صورت می‏گیرد و چه نتیجه‌ای به دست می‏آید ؟ در شرایط کنونی، آیا حضور یک شرکت در حد‌اندازه مورد وثوق خود، دارای بهره وری مورد نظر است؟ همواره سازمان نظام صنفی، بنا به رسالتی که در جهت توسعه بازار دارد و به دلیل تعدد شاخه‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود، خواستار برگزاری و مدیریت کلان این نمایشگاه بوده است.

متاسفانه مواردی همچون لزوم پرداخت ارزی برای شرکت‌های سخت افزاری، حضور این شرکت‌ها را در نمایشگاه کمرنگ کرده است و همانطور که پیش‏تر گفته شد عملا" هزینه حضور از فایده حضور به مراتب بیشتر است و گواه این مطلب عدم حضور بسیاری از شرکت‌های فعال سخت افزاری در الکامپ امسال است. مسلما" در صورتیکه شرکت‌های ارائه دهنده محصولات وارداتی بتوانند به صورت ریالی در این نمایشگاه شرکت نمایند، رونق حضور علاقه مندان به چنین نمایشگاهی را دو چندان می‏کنند. شرکت‌های سخت‏افزاری در تحریم‌های بسیار ناجوانمردانه از سوی غرب، فناوری‌های روز را به ایران آورده‌اند و انواع و اقسام خطرات را به جان خود خریده‌اند. این شرکت‏ها در معرض استفاده قرار دادن محصولات به روز در دنیا را حق کاربران ایرانی می‌دانند و نیازمند حمایت بیشتر از طرف دستگاههای ذیربط هستند. در جایی که IT محور توسعه است نباید هزینه حضور را برای ایشان زیاد کرد. مگر نه اینکه این شرکت‌ها حقوق و عوارض متعلقه ورودی مرتبط با کالاهای مورد نظر را در گمرکات پرداخت کرده‏اند، پس چرا باید در هنگام نمایش محصولات دوباره بابت گرفتن غرفه به صورت ارزی جریمه پرداخت کنند و متحمل هزینه بسیار گزافی شوند که عملا" حضور ایشان را تا این حد در این نمایشگاه کمرنگ کند. امید است با پیگیری‌های به عمل آمده توسط هیات مدیره سازمان نظام صنفی در سال آینده بتوان شرایط مطلوبی را برای حضور سخت افزاری‌ها در نمایشگاه الکامپ مهیا کرد.

حسین غروی رام
رییس کمیسیون سخت‏ افزار نصر تهران