توصیه‌های کارآفرینان برای فروش درآستانه سال نو
مترجم: مریم رضایی
این روزها در همه کشورهای دنیا کسب‌وکارهای کوچک زیادی وجود دارند که در اینترنت فعالیت موفقی دارند. مطرح کردن بهترین عملکرد صاحبان این کسب‌وکارهای موفق درس‌های زیادی در مورد نحوه موفقیت در بازاریابی آنلاین به ما می‌دهد؛ به‌خصوص در حال حاضر که در آستانه تعطیلات سال نو هستیم. در اینجا در جریان تجربه و توصیه دو کارآفرین موفق را که به خوبی توانسته‌اند سردرگمی‌های کسب‌وکارشان در شلوغی‌های سال نو را مدیریت کنند، قرار می گیریم.
ویبلی (Weebly) یک سرویس میزبان وب است که تا اوت 2012 میزبان بیش از 20 میلیون سایت بوده و میزان بازدید ماهانه آن بیش از یک میلیون نفر بوده است. شرکت ویبلی در سال 2007 در سانفرانسیسکو تاسیس شد. این شرکت یک پایگاه جهانی است که به افراد امکان می‌دهد به راحتی بتوانند وب‌سایت، وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی منحصربه‌فردی بسازند. میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود از ویبلی استفاده می‌کنند، فروش اینترنتی دارند، دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند و با بازدیدکننده‌ها به شیوه‌ای معنادار ارتباط برقرار می‌کنند. ویبلی به همه کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند امکان می‌دهد سایتی با کیفیت بالا ایجاد کنند که با هر ابزاری قابل استفاده است. این سرویس، مجموعه گزینه‌های قیمت‌گذاری از جمله برنامه‌های رایگان و بهینه برای مصرف‌کننده ارائه می‌دهد. توصیه بنیان‌گذاران این شرکت در رابطه با فروش:

برای یک کسب‌وکار کوچک جنب و جوش قبل از تعطیلات سال نو از سه ماه زودتر آغاز می‌شود. این زمانی است که نیازها را برای مشتری و سفارش‌های عمده‌فروشی لیست می‌کنیم. سعی کنید همان ابتدای سه ماه منتهی به تعطیلات سال نو، کل سفارش‌های عمده‌فروشی را دریافت کنید تا در هفته‌های پایانی سال همه توجه خود را معطوف خرده‌فروشی‌های انبوه کنید.

یک یا دو محصول جدید معرفی کنید، اما بیشتر از آن پیش نروید. افرادی که اولین بار به سایت شما مراجعه می‌کنند ممکن است غرق در انتخاب‌های متعدد محصول شوند. هدف شما باید این باشد که آنها را بیشتر متمرکز کنید، نه اینکه گیج و سردرگم شوند.

برای سفارش‌های اینترنتی که در هفته‌های پایانی به اوج می‌رسند، برنامه‌ریزی زمانی کنید. انرژی بگذارید و مشتریان را در مورد چیزی که ارائه می‌دهید به هیجان بیاورید.

اپلیکیشن موبایل سایتتان را فعال کنید. خیلی مهم است که سایت شما فعالیت موبایلی هم داشته باشد، چون آمارها نشان می‌دهند تعداد افرادی که از این طریق به وب‌سایت‌ها مراجعه و خرید می‌کنند روز به روز در حال افزایش است.

آماده باشید که خودتان هم سایت را از طریق موبایل مدیریت کنید. این کار در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند، دردسرها را می‌کاهد و انعطاف‌پذیری بیشتری در تعطیلات شما ایجاد می‌کند. ما با اپلیکیشن ویبلی توانسته‌ایم کسب‌وکار کوچکمان را از طریق گوشی موبایل و iPad اداره کنیم. من با چک کردن سفارش‌ها، پاسخ دادن به مشتریان و پیگیری سفارش‌های ارسالی از طریق گوشی می‌توانم از تعطیلاتم حداکثر استفاده را ببرم و بدون اینکه کل روز در مکان ثابتی پای لپ‌تاپ بنشینم، کارم را پیش ببرم. شرکت بد پیکت تیز (Bad Picket Tees) با ایده‌ای در مورد تیشرت داک کانفیت (نوعی خوراک اردک) تاسیس شد. سیندی گرس (Cindy Grass)، موسس بدپیکت در مورد تجربه خود می‌گوید: تصمیم گرفتم خودم طرح آن را روی تیشرت چاپ کنم. وسایل کار را تهیه کردم و تیشرت را درست کردم و همه جا آن را می‌پوشیدم. این کار ابتدا برای من سرگرمی بود، اما خیلی فوری تیشرت من با استقبال مردم مواجه شده و از من خواستند این تیشرت را برای آنها درست کنم. همین باعث شد به طراحی‌های جدیدتری برسم و فروشگاه اینترنتی خودم را تاسیس کردم و در نمایشگاه‌های مواد غذایی در مناسبت‌های شلوغ آنها را به فروش می‌رساندم. چند ماه بعد، فهمیدم همین سرگرمی به یک کار تمام وقت تبدیل شده و از آنجایی که علاقه زیادی به آن داشتم، به عنوان یک شغل تمام وقت انتخابش کردم. سیندی در مورد احساس کارآفرینی خود می‌گوید: وقتی می‌فهمید که می‌توانید زندگی خود را تغییر دهید و هر روز مطابق احساس خود پیش بروید، غیرقابل باور است.

توصیه او برای کسب‌وکارهای کوچک در آستانه تعطیلات سال نو:
اگر واقعا می‌خواهید به این شیوه سرمایه‌گذاری کنید، چند ماه زودتر از تعطیلات برنامه‌ریزی را شروع کنید. این یعنی انبارهای خود را به اندازه کافی از محصولات پر کنید، محصولات جدید برای فصل تعطیلات معرفی کنید و از نیروهای اضافی کمک بگیرید تا در اوج دوران خرید دچار کمبود نشوید.

از دو یا سه ماه مانده به تعطیلات از مشاورینی که می‌توانند در مورد محصولات پراستفاده در سال جدید یا هدایای مناسب شما را راهنمایی کنند کمک بگیرید تا چیدمان محصولات را به درستی پیش ببرید. می‌توانید برای این مشاورین نمونه‌های رایگان محصولات را بفرستید تا در مورد آن به هیجان بیایند.

قراردادهای مخصوص روزهای آخر خرید را از قبل آماده کنید. مطمئنا نمی‌خواهید در این زمان حداقل درآمدزایی خود را از دست بدهید. حتی می‌توانید بر افزایش فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی متمرکز شوید. با پیش بردن کسب‌وکارتان در فیس‌بوک یا اینستاگرام، به صورت خودکار برای خودتان اعتبار به دست می‌آورید. بهره‌برداری از رسانه‌های اجتماعی برای بازگرداندن هر چه بیشتر افراد به فروشگاه‌های الکترونیکی روشی فوق‌العاده برای ارتقای کسب‌وکار است.

بازاریابی از طریق ایمیل می‌تواند بهترین دوست شما در آستانه تعطیلات سال نو باشد. از آدرس‌های ایمیل مشتریان قبلی خود استفاده کنید تا یادآوری کنید کسب‌وکارتان در آستانه انجام چه کاری است، چه محصولاتی جدید است و چرا آنها باید به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه کنند. حراج‌ها و تبلیغات ویژه را نشر دهید و شاهد خواهید بود که بازدیدکنندگان سایت با چه سرعتی بالا می‌روند. ما در شرکت پیکت مشتریان زیادی داریم که به‌طور خاص منتظر فروش‌های ویژه در هفته‌های آخر سال می‌مانند و به همین دلیل است که شلوغ‌ترین دوره را در همین زمان از سال داریم.