غوغای کلاسیک‌ها در پیست آزادی

جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری پیست اتومبیلرانی و موتورسواری مجموعه ورزشی آزادی تهران یکی از شلوغ‌ترین روزهایش را پشت سر گذاشت. روزی که مسیر ریس در پیست میزبان بیش از ۵۰۰ دستگاه خودرو از مدل‌های مختلف بود. این برنامه در چارچوب همایش فراگیرکلوپ‌های تخصصی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برگزار شد. در این برنامه کلوپ‌های مختلف فدراسیون تعدادی از خودروهای عضو را به پیست آوردند تا آزادی غرق در طرح و رنگ باشد. البته تعداد زیادی از خودروهای شرکت‌کننده هم به‌صورت شخصی وارد مجموعه پیست شدند.

خودروهای حاضر در پیست طوری چیدمان شدند که هر خودرو با توجه به کشور سازنده‌اش، در کنار هموطنانش قرار گیرد. به این ترتیب می‌توانستید دو برند مرسدس بنز و بی‌ام‌و را در بخش غربی و ابتدایی مسیر پیست درست رو‌به‌روی هم ببینید. همچنین به دلیل تعدد خودروهای کلاسیک آمریکایی حاضر در برنامه، بخش مسیر استارت تا رو‌به‌روی جایگاه ویژه به خودروهای آمریکایی کلاسیک اختصاص داشت. همچنین ساخته‌های چشم بادامی‌های ژاپنی هم در بخش میانی پیست صف‌آرایی کردند. پیکان‌ها نیز در قسمت میانی پیست حضور داشتند و کمی آن طرف‌تر هم انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها حضور داشتند. از جمله خودروهای جذابی که در این برنامه حضور داشتند باید به آلفارومئو‌های اسپاید، کامارو Z۲۸، بی‌ام‌و‌های رنگارنگ ۲۰۰۲ و اتاق‌های ماندگاری مثل E۴۶، مرسدس بنز‌های اس‌کلاس W۱۱۶ و W۱۰۹، پیکان‌های جوانان تیونینگ شده، جگوار سری XJ، کادیلاک سویل و حتی موتورسیکلت کلاسیک سوزوکی GS۱۰۰۰ اشاره کرد.

نکته جالب توجه در این برنامه حضور وزیر ورزش و جوانان به همراه تنی چند از مدیران وزارت ورزش و جوانان و همراهانش در پیست بود. محمود گودرزی که حضورش در سال ۹۳ در نمایشگاه خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک ورزشگاه آرارات نشان از علاقه شخصی او به این حوزه دارد، این بار هم از همه خودروهای حاضر در پیست بازدید کرد. وزیر ورزش حتی از کنار خودروهای تیونینگ شده هم به راحتی نگذشت و ساعتی را در پیست آزادی با علاقه‌مندان گذراند. البته گودرزی چندباری هم برای دیدن مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی قهرمانی کشور به پیست آزادی آمده بود. از این رو انتظار می‌رود در آینده هم وزارت ورزش نگاه ویژه‌ای به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی داشته باشد.

دکتر رامین صالح‌خو، رئیس کمیته کلاسیک فدراسیون در خلال برگزاری این همایش به «دنیای ماشین» گفت: فدراسیون تصمیم دارد این رویداد را به‌صورت فصلی برگزار کند. برگزاری همایش‌های عمومی و تخصصی با عنوان «ماشین و قهوه» در سراسر جهان مرسوم است و ما نیز در کشور با برگزاری برنامه‌های قبلی تجارب خوبی در این زمینه کسب کرده‌ایم. سال ۹۵ سال فعالیت‌های پر شمار کمیته‌های تخصصی زیر نظر کمیته کلاسیک فدراسیون خواهد بود. ان‌شاءالله در راستای اهداف کمیته کلاسیک فدراسیون جهانی موتور سواری و اتومبیلرانی (FIA) و فدراسیون جهانی حمایت از حقوق وسایل نقلیه تاریخی (FIVA) که کمیته کلاسیک نماینده انحصاری و رسمی آن است، برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت که به کمک دوستان و علاقه‌مندان حوزه کلاسیک آنها را به انجام خواهیم رساند. در جریان برگزاری این رویداد که از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۲۰ برگزار شد، بازدید‌کنندگان پرشماری به همراه خانواده از این خودروها دیدن کردند. در سال‌های اخیر جنب و جوش زیادی در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک در ایران به راه افتاده است. هر چند این موضوع چیز جدیدی نیست و بسیاری افراد از دیرباز به این کار مشغول بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر این مساله فراگیر شده است.

کلاسیک‌بازان ایرانی تنها به فعالیت در داخل کشور بسنده نکرده و اکنون ارتباطات خوبی با کلوپ‌های رسمی خودروهای کلاسیک در کشورهای دیگر برقرار کرده‌اند. نمونه موفق آنها را می‌توان کلوپ مرسدس بنز و بی‌ام‌و ایران برشمرد که با کلوپ‌های همنام در آلمان در ارتباط بوده و در مراسم آنها نیز با خودروهای خود شرکت می‌کنند. به گونه‌ای که توانسته‌اند در آنجا نیز تحسین برانگیز ظاهر شوند. اهمیت این موضوع این است که در کلوپ‌های اصلی صرفا قدیمی بودن خودرو برای آنکه کلاسیک شود مهم نیست، بلکه نحوه بازسازی آن نیز مهم است. خودرو باید بدون دست بردن در اجزای استاندارد بازسازی شود و از قطعات اصلی برای آن استفاده شده باشد. در نمایشگاهی که روز جمعه برگزار شد چندان این مساله مورد توجه قرار نگرفته بود و صرفا خودروهای قدیمی با در نظر گرفته تمیز و آبرومند بودن ظاهر خودرو، مجوز حضور در این همایش را به‌دست آورده بودند. جای آن دارد که کمیته کلاسیک فدراسیون در کنار برگزاری این‌گونه همایش‌های عمومی، دست به برگزاری نمایشگاه‌های کلاسیکی هم بزند که در آن تنها خودروهایی که با استاندارد‌های جهانی بازسازی شده باشند مجوز حضور پیدا کنند. به این ترتیب هم دانش و مهارت بازسازی خودروهای قدیمی و تاریخی در ایران رشد خواهد کرد و هم علاقه‌مندان می‌توانند شاهکار‌های صنعت خودرو را آن‌گونه که باید و شاید مشاهده کنند.

غوغای کلاسیک‌ها در پیست آزادی

غوغای کلاسیک‌ها در پیست آزادی

غوغای کلاسیک‌ها در پیست آزادی