فرودگاه اصفهان زیان‌ده است
ریحانه سجادی- جذب و پذیرایی سالانه 20 میلیون گردشگر خارجی برنامه ای است که درافق چشم‌انداز ایران ترسیم شده است و پیش بینی می شود بین 10 تا 12 میلیون گردشگر شیعه کشورهای اسلامی به ایران سفر کنند و سایر گردشگران از کشورها هدف گردشگری خواهند بود. اما رسیدن به این آمارها نیازمند تکمیل زیرساخت‌های زیادی در حوزه حمل ونقل از جمله فرودگاه ها و همچنین تغییر برخی رفتارها و برنامه ریزی دقیق تر است که می تواند موجب رشد حضور گردشگران به ایران و اصفهان باشد. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی دنیای اقتصاد با علی قاسم زاده مدیرکل فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است.
دنیای اقتصاد: با توجه به پسابرجام و ارتباط دولت یازدهم با دنیای خارج، به طور قطع شاهد حضور گردشگران خارجی به کشور و اصفهان خواهیم بود. به اعتقاد شما آیا اصفهان و فرودگاه آن آماده این شرایط است؟
با توجه به مسائل مختلفی همچون آلودگی هوا، کمبود آب، اصفهان دیگر قابلیتی برای رشد کشاورزی و صنعت ندارد بنابراین بخش خدمات از جمله گردشگری زمینه و فرصت مناسبی برای توسعه استان است. گفته می شود از هر ۱۰۰ توریستی که وارد ایران می شود، بیش از ۹۴ درصد آنها تمایل به دیدن اصفهان دارند و این فرصتی طلایی برای جذب گردشگر است. از سویی دیگر جذب گردشگر موتور محرکه توسعه شهر اصفهان به شمار می رود به شرطی که زیرساخت ها و کمبودهای آن با برنامه مدونی برطرف شود. بنابراین معتقدیم فرودگاه نباید به بن بست برسد چرا که بخش عظیمی از گردشگران از طریق فرودگاه جابجا می شوند. باید در برنامه ریزهای کوتاه، میان و بلند مدت مشکلات را برطرف کرد.

دنیای اقتصاد: تصور می کنید زیرساخت های موجود کشور و یا استان می تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد؟
در همایش برند گردشگری یکی از سخنرانان اعلام کرد که در دو سال آینده بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی در مسیر جاده ابریشم خواهند آمد و با توجه به قرارگیری ایران در مسیر این جاده و همچنین با توجه به مشکلات موجود، فکر می کنم نمی توانیم بخشی از این ۱۵۰ میلیون مسافر و یا گردشگر آسیایی و چینی را جذب کنیم.

دنیای اقتصاد: با وجود افق چشم انداز جذب گردشگر در کشور و اصفهان بعضا شاهد گلایه های نسبت به رفتار و برخورد برخی پرسنل فرودگاه هستیم که تبعات منفی آن می تواند در جذب توریست تاثیرگذار باشد.
بخش های مختلفی از دستگاه های دولتی و خصوصی در فرودگاه مستقر هستند و پرسنل آنها براساس ضوابط و مقررات خود انجام وظیفه می کنند. علاوه بر این بخشی کارکنان، پرسنل شرکت های هواپیمایی هستند و بخشی حقوق بگیر خود فرودگاه هستند که اکثرا در طول سال، مورد آموزش های مختلف قرار می گیرند. با توجه به حضور بخش های مختلف اگر به دلیلی برخورد نامناسبی با مسافران صورت گیرد اگر بخش مربوطه مشخص شود قابل پیگیری و برخورد است و البته تاکید می کنم پرسنل بخش های مختلف فرودگاه دائما تحت آموزش هستند.

دنیای اقتصاد: یکی از بخش های مورد انتقاد فرودگاه اصفهان، وضعیت نامناسب تاکسی های آن است که تاثیر نامطلوبی در جذب گردشگر دارد.
بنده نیز یکی از منتقدان وضعیت تاکسی های فرودگاه هستم. البته این تاکسی ها زیرمجموعه تاکسیرانی هستند و ارتباطی با فرودگاه ندارد. طی ۴ سال گذشته بارها درخواست نوسازی این ناوگان را داده ایم و باید گفت اگر به اهمیت فرودگاه واقف باشیم به طور ویژه باید تاکسی های آن نوسازی شود.

دنیای اقتصاد: ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان یکی از بخش های تاثیرگذار در جذب گردشگر است. روند اجرا و پیشرفت این پروژه اکنون در چه مرحله ایست؟
حدود ۴ سال قبل فاز یک ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت و قرار شد فاز بعدی آن توسط جذب سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شود که در میانه راه شرکت مذکور با مشکل مواجه شد. اما اکنون مشکل مرتفع شده و برای تکمیل کار خود شرکت فرودگاه های کشور اعتبار و سرمایه مورد نیاز را تامین کرده است. از سوی دیگر اکنون موضوع ساخت ترمینال دیگری به مساحت حدود ۲۳ هزار متر مربع به نام ترمینال جدید پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان در دست اجراست که بخشی از کار آن از جمله فراخوان ساخت و مجوز دریافت و تامین اعتبار مناسب برای آن در حال انجام است.

دنیای اقتصاد: پس با وجود این طرح ها، شرایط برای توسعه فرودگاه اصفهان مهیاست؟
متاسفانه فرودگاه اصفهان از نظر زمین و مساحت، محدودیت های زیادی دارد که این مشکلات مانع برگزاری مناسب فراخوان برای شناسایی پیمانکار در راستای احداث ترمینال جدید شده است. این بخش در فرودگاه تا حدی زیادی نیازمند کمک مسئولان و نمایندگان مجلس بوده و اگر زمینه های مورد نیاز توسعه آینده فرودگاه مهیا نشود، فرودگاه با بن بست جدی مواجه می شود.

دنیای اقتصاد: به اعتقاد شما آیا ایرلاین های جدید می تواند بخشی از نیاز اصفهان برای توسعه فرودگاه را مرتفع کنند؟
هم اکنون اقداماتی صورت گرفته اما قضاوت در مورد ایرلاین هایی که بیس خود را در اصفهان مستقر کرده اند هنوز زود است و به طور قطع اگر چنین اتفاقی رخ دهد امتیاز مثبتی برای استان خواهد بود و می توان امیدوار به برقراری پروازهای داخلی و خارجی کشور از اصفهان باشیم. با این وجود اکنون در برقراری پروازهای داخلی و خارجی به جز تهران به دلیل بعد مسافت کم که نیازمند هواپیمایی با ظرفیت پایین بین ۵۰ تا ۱۰۰ صندلی است مشکلی نداریم و تاکید می کنم وضعیت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نسبت به دیگر فرودگاه ها نسبتاً مناسب است به گونه ای که تقریبا هر روز از اصفهان پرواز به دوبی و استانبول انجام می شود و به طور قطع ایرلاین های موجود به توسعه استان کمک خواهند کرد.

دنیای اقتصاد: گفته می شود اتاق بازرگانی برای تعمیر و نوسازی چند هواپیمای مستقر در فرودگاه اصفهان اعلام آمادگی کرده است. در صورت این اتفاق آیا بر تعداد هواپیماهای بیس اصفهان، اضافه می شود؟
این هواپیماها آموزشی و مربوط به مرکز آموزش علوم و فنون فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است که به دلیل تحریم ها قطعات این هواپیماها که آمریکایی بودند تامین نشده با این وجود در صورت نوسازی این هواپیماها، مرکز آموزشی فرودگاه اصفهان فعال تر می شود.

دنیای اقتصاد: هم اکنون میزان بدهی ایرلاین ها به فرودگاه اصفهان چقدر است؟
بدهی ایرلاین ها یا همان شرکت های هواپیمایی به فرودگاه اصفهان بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان است که این بدهی ها مربوط به سال گذشته و بخشی از آن مربوط به سال ۹۲ بوده و باید تاکید کنم پرداخت نشدن این مطالبات تاثیر زیادی بر روند توسعه فرودگاه اصفهان گذاشته است.

دنیای اقتصاد: در حال حاضر وضعیت درآمد و هزینه های فرودگاه شهید بهشتی اصفهان چگونه است؟
فرودگاه، درآمد- هزینه ای است و هر چه درآمد داشته باشد می تواند هزینه کند. فرودگاه اصفهان به عنوان سومین فرودگاه کشور از نظر تعداد مسافر ورودی و خروجی خارجی و همچنین پنجمین فرودگاه از نظر تعداد مسافر داخلی است. در ایران ۵۴ فرودگاه وجود دارد که از این تعداد، ۵۱ فرودگاه متعلق به وزارت راه و شهرسازی از جمله فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ضررده هستند و اصلا درآمدها و هزینه های آنها با یکدیگر همخوانی ندارند و تنها فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره) و فرودگاه مشهد مقدس تا حدودی درآمدزا هستند.

دنیای اقتصاد: بنابراین برای تامین هزینه فرودگاه چه پیشنهادی دارید؟
مسئولان فرودگاه ها نمی توانند امید داشته باشند که با درآمدهای خودشان اداره شوند و این مجموعه ها نیازمند کمک از بخش های مختلف هستند. به دلیل مشکلات موجود باید کمک های خاصی به فرودگاه اصفهان به عنوان دروازه ورودی شهر شود تا بتوان در استان ایجاد سرمایه کرد چرا که فرودگاه نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و یا GDP دارد.