قهرمان سازی مهم تر از قهرمان شدن
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد بهتر است بر ایجاد برندگان تمرکز کنیم تا اینکه در تلاش برای برنده شدن باشیم؛ چون این نگرش برای افراد و تیم بسیار مفیدتر است و نتایج بهتری را در طول زمان به‌دست می‌دهد. هیچ بیسبالیستی هزار گل نمی‌زند. هیچ فروشنده‌ای در هر فروش سود عالی ندارد. هیچ هواشناسی هر دفعه پیش‌بینی درستی ارائه نمی‌دهد. بهترین مربیان می‌دانند که اگر آنها به دیگران القا کنند و آنها را قادر سازند تا با یکدیگر بهترین عملکرد خود را نشان دهند، قطعا بسیار بیشتر از آنچه در طول زمان از دست می‌دهند، به‌دست می‌آورند و همیشه برنده واقعی خواهند بود؛ حال چه ببرند و چه ببازند. سام گرینبلت (Sam Greenblatt) بر این موضوع متمرکز شده است. او دومین کمک مربی در قایقرانی مردان در دانشگاه اورگان است و پیش‌تر در تیم قایقرانی آتلانتا مربی بوده است. او خودش را به عنوان یک «معلم با یک سوت» توصیف می‌کند. یکی از قایقران‌های سابق او مربیگری سام را چنین توصیف می‌کند: او عاشق پارو زدن بود. او با اعتماد بسیار ما را مجبور کرد تا خودمان و تیم را باور کنیم. او در آموزش بسیار منظم و حتی بی‌رحم بود. هنوز هر مرحله از هر تمرینی که انجام داده‌ایم را به‌خاطر می‌آورم. یک فرمول انتقال‌پذیر گسترده برای موفقیت = اشتیاق و علاقه شدید+اطمینان+اصول.
اشتیاق و علاقه شدید
سام عاشق ورزش قایقرانی است. همان‌طور که خودش بیان می‌کند:هدف من به‌عنوان یک مربی فقط این نیست که به ورزشکاران جوان کمک کنم تا بهتر شوند و افراد مسوولیت‌پذیرتری در زندگی باشند؛ بلکه این است که به آنها کمک کنم تا به پتانسیل فردی خود در راستای منفعت تیم دست یابند.
اطمینان
زمانی که سام مربیگری را شروع کرد، همه چیز را سفید و سیاه می‌دید: یا برنده‌ای یا بازنده. حد وسط وجود ندارد.... اگر قایق بازنده می‌شد، احساس شکست کامل می‌کردم. چون به این معنی بود که من آنها را به اندازه کافی آماده نکرده بودم.در طول زمان سام فهمید که:هرگاه بخواهید موفق باشید، گاهی چیزهایی دارید و گاهی ندارید. زمانی که آنها را ندارید، به مردم کمک می‌کنید تا بالاتر از حد خود ظاهر شوند و با کمترین امکانات به بهترین وجه عمل کنند. این نشانه‌ای از اعتماد است که تجربه را می‌سازد. سام می‌داند که یک برنده است. البته وقتی قایق‌های او برنده می‌شوند او آن را دوست دارد. او از آنها انتظار دارد که برنده باشند. اما پاداش واقعی اطمینان و فرصتی است که سام به قایقران های خود می دهد .
اصول
سام از اینکه قایقران سابقش تمام مراحل تمرین را به‌خاطر داشت، متعجب نشد.دلیلی که او ذکر می‌کند این است که من همیشه اصول را به او توصیه می‌کردم. این همان تمرین هر روزه است که عمدا پیچیدگی(دشواری) را اضافه می‌کند.هیچ‌کس به مرحله دوم نمی‌رود تا زمانی که مرحله ساده‌تر یک را گذرانده باشد. تیم به عنوان یک کل می‌تواند تنها سطح دشواری را کنترل کند که هر عضو قادر به کنترل آن است. سام تیم را بر پایه:یک چالش مداوم و نگرش تیم‌‌محور سیستماتیک بر پایه رقابت، احترام دوطرفه، اصول جزئی و تمرکز بر فرآیند توسعه و نتایج دقیق می‌سازد.
تله‌ها
همه ما درد ناشی از کمبود ناشی از هر یک از اینها را دیده‌ایم.
شور و اشتیاق. ارزش کاریزما بسیار بالا است. مردم رهبرانی را می‌پذیرند که خودشان را بسیار قبول داشته باشند. این رهبران و مربیان شور و اشتیاق واقعی برای انجام کارها دارند.
اطمینان. ویرجیل این ویژگی را به خوبی بیان می‌کند: «آنها می‌توانند چون تصور می‌کنند که می‌توانند». روسا با ترس و ارعاب اعتمادها را نابود می‌کنند. این افراد کارها را تنها به این دلیل انجام می‌دهند که از مجازات شکست می‌ترسند. آنها به این باور می‌رسند که اشتباهاتشان شکست محسوب می‌شود. این تصور فلج‌کننده است.
اصول. زنگ‌ها و سوت‌ها، ویدئوهای درخشان و نوآوری‌ها به شدت هیجان‌انگیزند. اما آنها در مسابقات قایقرانی یا بسکتبال یا فروش برنده نمی‌شوند. اصول برنده خواهند شد. تمرین کردن مهم است. آموختن اصول کسب و کارتان مانند اینکه همیشه اول به مشتری فکر کنید.
دلالت‌هایی برای شما
با شور و اشتیاق صادقانه سازمان را رهبری کنید. علتی که عمیقا مراقب آن هستید را بیابید و به دیگران کمک کنید تا آن علت را پیگیر شوند.
اعتماد را در اعضای تیم‌تان ایجاد کنید. به آنها کمک کنید تا قدرتشان را مانند برندگان به‌طور فردی یا با یکدیگر افزایش دهند. پیروزی به دنبال آن خواهد آمد.
به اصول پایبند باشید.
منبع: Forbes