تجربه‌ای نیازموده برای تحریک تقاضا
گشایش بسته ضدرکود دولت و گنجاندن تسهیلات 25 میلیونی در این بسته، به منظور تحرک‌پذیری سمت تقاضا در بازار خودرو از همان ابتدا مخالفان و موافقان زیادی را به دنبال خود داشت.

هر چند وزارت صنعت و معدن و تجارت با هدف نجات صنعت خودرو از بحران کنونی دیگر مقامات بلندپایه اقتصادی را مجاب به ارائه تسهیلات 25 میلیونی کرد، اما آنچه مشخص است پارکینگ‌های مملو از خوروهای به فروش نرفته خودروسازان دولت را نگران کرده بود. در این بین اما حکایت‌های مختلفی از کمپین نخریدن خودرو و خودروهای انباری خودروسازان شنیده می‌شود به طوری که برخی از منتقدان صنعت خودرو عنوان می‌کنند که خودروسازان با توجه به تقاضای موجود در بازار به تولید خودرو می‌پردازند، بنابراین تصور پارکینگ مملو از خودروهای فروش نرفته می‌تواند هیاهویی برای اخذ تسهیلات باشد از سوی دیگر اما برخی دیگر از منتقدان با اشاره به نقش خودرو در رشد اقتصادی کشور به طرح این مساله می‌پردازند که دولت می‌خواهد خودرو همچنان نقش پیشرو بودن خود را در اقتصاد حفظ کند، بنابراین از هر ابزاری برای نجات شرکت‌های تولیدی از بحران کنونی استفاده می‌کند.


اینکه دولت با هدف فروش صد هزار دستگاه خودروی موجود در پارکینگ خودروسازان تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو در نظر گرفته هر چنددر ظاهر بازهم نشان‌دهنده حمایت بی‌دریغ دولت از خودروسازان است اما در کنار این حمایت این بار ظاهرا قرار است متقاضیان خودرو نیز منتفع شوند. به طوری که طبق دستورالعمل پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیونی قرار بر پرداخت ۸۰ درصد بهای خودرو در قالب وام است. به این ترتیب همان‌طور که گفته شد اگر چه در درجه اول قراراست تولیدکنندگان از تمهیدات دولت در بسته پیشنهادی منتقع شوند اما در کنار آن متقاضیان نیز می‌توانند با شرایط بهتری به خرید خودرو بپردازند.


حال سوال اینجاست که اگر قرار بر نفع بردن دو طرف است پس چرا مخالفان تصمیم دولت را به ضرر مشتریان و حتی خودروسازان می‌خوانند. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که بسته حمایتی دولت هیچ رویکردی به ارائه محصولات جدید و کیفیت ندارد، بنابراین به مشتری ناراضی از تکرار و کیفیت پاسخ مناسبی ارائه نشده حال آنکه این موضوع نه‌نتها آنها را به گردونه خرید وارد نمی‌کند که نارضایتی عمومی را نیز گسترش می‌دهد. وی همچنین تاکید می‌کند که بسته حمایتی دولت و ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی تنها نقش مسکن را در کوتاه‌مدت برای صنعت بحران‌زده خودرو به موازات بازار مالی کشور ایفا می‌کند.


اما در کنار این کارشناس منتقد، برخی دیگر نیز از استقبال مشتریان از طرح مذکور می‌گویند و اینکه نفع دوجانبه خودروسازان و مشتریان می‌تواند خود نشانه‌ای از موفقیت دولت در اجرای بسته مذکور باشد در این زمینه نیز یک کارشناس موافق بسته دولت با اشاره به اینکه بسته حمایتی بانک مرکزی برای تحریک بازار راکد کالاهای بادوام و سرمایه‌ای به‌خصوص خودرو، اولین تجربه برای تحریک بخش تقاضا است تاکید می‌کند که این تحریک هرچند برای مدت کوتاهی تعریف شده است، ولی می‌تواند آثار بلندمدتی در کشور به جا بگذارد. وی ادامه می‌دهد که مهم‌ترین عامل رکود بازار خودرو در سال‌جاری کاهش قدرت خرید مشتریان و افزایش بهای کالاها در اثر نرخ بالای تورم سال‌های گذشته است، بنابراین تسهیلات ۲۵ میلیونی می‌تواند تا حد زیادی به افزایش قدرت خرید برخی از متقاضیان منجر شود. در همین حال برخی دیگر از کارشناسان تسهیلات دولت را مسکنی برای درد کوتاه مدت خودروسازان می‌خوانند و این بسته را در راستای کمک‌های موقتی دولت برای صنعت بحران زده خودرو می‌خوانند در این زمینه حسن کریمی سنجری یک دست اندرکار صنعت خودرو به خبرنگار ما می‌گوید پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی برای پوشش ضعف خودروسازی ایران در پرداختن به همه نیازهای بازار، ابزار بسیار مناسبی است.اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،نیز تاکید دارد که وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو تاثیر مقطعی در بازار خودرو خواهد داشت، وی همچنین عنوان می‌کند که لازمه تحریک بازار خودرو ارائه تسهیلات خرید خودرو با نرخ سود ۱۲ درصد است.


سیدمحمد بیاتیان تسهیلات دولت را بازهم به نفع متقاضیان خودروهای داخلی نمی‌داند و تاکید می‌کند با توجه به شرایط اقتصادی موجود، بسیاری از خانوارها نمی توانند از وام بانکی خرید خودرو با شرایط اعلام شده، استفاده کنند.

نماینده مردم بیجار وگروس در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد برای خروج بازار از رکود فعلی نیاز به ارائه تسهیلات بانکی خرید خودرو داریم به نحویی که برای متقاضیان خرید خودرو جذابیت داشته باشد. بیاتیان همچنین عنوان می‌کند که ارائه تسهیلات خرید خودرو با نرخ سود 12 درصد می‌توانست بخشی از متقاضیان خرید خودرو را مجاب کند که از این تسهیلات استفاده کنند به دلیل اینکه در غیر این‌صورت در شرایط فعلی اقتصاد اولویت بسیاری از خانوارها تامین معیشت خانواده است نه اخذ وام خرید خودرو با نرخ 16 درصد. این نماینده مجلس نیز همچون دیگر کارشناسان اقتصادی معتقد است یکی از موارد مهم در رونق بازار خودرو ارتقای کیفیت خودروها است به دلیل اینکه بخشی از متقاضیان خرید خودرو مشکل مالی ندارند، بنابراین، باید به نیاز این متقاضیان نیز پاسخ داده شود.اما ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز معتقد است هم‌اکنون زنجیره خودروسازی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و کمک‌های دولت می‌تواند چرخ این صنعت را بار دیگر به حرکت درآورد وی همچنین تاکید می‌کند که کمپین نخریدن خودرو نو و همچنین شرایط انتظاری بعد از برجام بازار خودرو را در رکود بی‌سابقه‌ای فروبرد، بنابراین دولت باید وارد گود می‌شد تا باری را که بر دوش صنعت خودرو بود به نوعی بردارد. از اظهارات عنوان شده در مورد تسهیلات 25 میلیونی می‌توان این‌گونه برداشت کرد که بیشتر کارشناسان تمهیدات دولت را برای خروج بازار از رکود فعلی مقطعی می‌خوانند که آینده روشنی برای آن متصور نیست. در همین حال برخی دیگر نیزمطالبه ارتقای کیفیت را سوال بی‌پاسخ متقاضیان در کنار حمایت‌های دولتی می‌خوانند که این مطالبه با پایان مدت زمان ارائه بسته دولتی بازهم از خواست‌های اساسی مشتریان از خودروسازان باقی خواهد ماند.