دردسر خودروسازان با وام 25 میلیونی
دولت برای تحریک سمت تقاضا در بازار خودرو در حالی تسهیلات 25 میلیون تومانی را در بسته ضدرکودی خود گنجانده که تاخیر در اعلام سازوکار تسهیلات مذکور شرایط سختی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. دولت در راستای اجرایی شدن بسته خروج از رکود و رونق اقتصادی کشور، پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو با بهره 16 درصدی و بازپرداخت هفت ساله را در دستور کار قرار داده است.



در حال حاضر به دلیل رکود بازار خودرو و عدم تقاضای مناسب، تولیدکنندگان با انبوهی از خودروهای تولیدی در انبارها مواجه هستند به‌طوری‌که به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار خودروی تولید شده توسط خودروسازان به فروش نرفته این در شرایطی است که خودروسازان طی سه ماه گذشته با افت تولیدنیز روبه‌رو بودند. در همین حال طبق بسته پیشنهادی دولت، بانک‌ها در تعاملی با خودروسازان اقدام به ارائه تسهیلات ویژه به مشتریان می‌کنند. بسته پیشنهادی دولت اگر چه مزایای زیادی برای مشتریان و خودروسازان در نظر گرفته اما هم‌اکنون به بلاتکلیفی بازار دامن زده است.


براین اساس ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی از اعلام سازو کار این تسهیلات در نیمه اول آبان ماه خبر داده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تاخیر در اعلام سازوکار ارائه تسهیلات مذکور ضرر و زیان‌های زیادی را متوجه تولیدکنندگان کرده است. به طوری که به گفته برخی از نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز با توجه به رکود بازار اگر مشتری هم قصد خرید خودرویی داشته باشد با اعلام وام یاد شده دست از خرید کشیده تا بتواند از مزایای تسهیلات دولت استفاده کند. به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو تسهیلات یاد شده امکان خرید خودرو را برای بسیاری از اقشار جامعه فراهم می‌کند بنابراین با پیش‌بینی اینکه تسهیلات 25 میلیون تومانی به طور حتم مورد استقبال متقاضیان قرار خواهد گرفت، دولت باید ساز و کار دریافت آن را نیز به دنبال خبر بسته پیشنهادی اعلام می‌کرد.


در همین زمینه یک نمایندگی شرکت خودروساز عنوان می‌کند که هم‌اکنون سایت‌های فروش دو خودروساز بزرگ کشور پایین‌ترین میزان ثبت سفارش را دارند و میزان فروش روزانه خودرو به صفر نزدیک شده است به طوری که حتی کسانی که قبلا خودرو ثبت‌نام کرده بودند از خرید خود اعلام انصراف کرده و خواستار عودت پول شده‌اند. این فعال بازار در ادامه تاکید می‌کند که وعده این تسهیلات سبب شده تا برخی مشتریانی برای خودرو ثبت‌نام کرده بودند از ثبت‌نام خود منصرف شوند و بخواهند با استفاده از تسهیلات ۲۵ میلیونی و آورده خود خودرو مدل بالاتری نظیر ال۹۰ یا پرشیا تحویل بگیرند. به گفته وی یکی دیگر از دلایل انصراف مشتریان از خرید خودرو، پایین آمدن قیمت بازار نسبت به قیمت کارخانه است.


مشتریان می‌توانند با مراجعه به بازار برخی خودروها را ارزان‌تر و سریع تر از نمایندگی‌ها تحویل بگیرند به همین خاطر افرادی که قصد خرید نقدی خودرو را دارند ترجیح می‌دهند با مراجعه به بازار نیاز خود را برطرف کنند. اما در این زمینه داوود میرخانی رشتی، قائم مقام دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز»توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده است وی معتقد است که تصمیماتی که پشت درهای بسته و بدون نظر خودروسازان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو گرفته می‌شود نتایجی جز ضرر و زیان به تولیدکنندگان ندارد. وی معتقد است که برخی دولتمردان بدون توجه به واقعیت‌های صنعت خودرو کشور پشت درهای بسته نشسته‌اند و برای این صنعت برنامه‌ریزی کرده‌اند.


به گفته او اعلام خبر تسهیلات ۲۵ میلیونی انتظار جدیدی برای مردم ایجاد کرده و سبب شده تا مردم مدتی برای خرید خودرو دست نگه دارند و از میزان نقدینگی و فروش شرکت‌های خودروساز کاسته شود. میرخانی ‌رشتی بر این باور است که طرح اعطای تسهیلات با سود ۲۸ درصدی که سایپا آن را به راه انداخته بود داشت جواب می‌داد که این تسهیلات کار را خراب کرد و سبب شد بازار خودرو در انتظار جدیدتری فرو رود. او ادامه می‌دهد که خبر اعطای تسهیلات ۲۵ میلیونی که هنوز معلوم نیست کی و چگونه قرار است در اختیار خودروسازان قرار گیرد سبب شده تا مشکلات جدیدتری برای خودروسازان به وجود آید و وضعیت فروش در آنها را به حالا تعلیق درآورد.


بر این اساس به نظر می‌رسد که بلاتکلیفی طی دوسال گذشته همدم صنعت خودرو شده هر چند به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی تصمیمات ناگهانی و خارج از توان خودروسازان عامل بسیار مهمی در شکل‌گیری بلاتکلیفی دو سال اخیر است. بعد از تحریم صنعت خودرو و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو و افت تولید، نابسامانی در صنعت خودرو شکل گرفت نابسامانی که این صنعت هیچ‌گاه به خود ندیده بود هر چند در دولت یازدهم تولید روند صعودی به خود گرفت اما توافقات اولیه هسته‌ای و انتظار برای ورود خودروسازان معتبر جهانی، بلاتکلیفی را با خود به بازار خودرو آورد.