چگونه از رخوت بعد از تعطیلات بگریزیم
مترجم: مریم رضایی جوک‌هایی که در روزهای آخر تعطیلات سال نو در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شد، ساده‌ترین نشانه است از اینکه بیشتر ما برای شروع سال کاری جدید با نوعی رخوت مواجه هستیم. این موضوع در سراسر دنیا وجود دارد و نوعی حس مشترک انسانی است. البته در این میان عده قلیلی هم وجود دارند که تعطیلات خسته‌شان کرده باشد و اشتیاق داشته باشند هر چه زودتر به محیط کار بازگردند. به هر حال، برای آن دسته افراد که هیچ‌گاه دوست ندارند تعطیلات تمام شود راهکارهایی ارائه شده که در سال‌های آتی می‌توانند آنها را به کار گیرند.
هفته گذشته احتمالا این شرایط را تجربه کرده‌اید: صبح زود از خواب برمی‌خیزید، چشمتان را باز می‌کنید و فکر می‌کنید چرا این ساعت لعنتی این وقت صبح زنگ می‌زند؟
سپس واقعیت خود را نشان می‌دهد. تعطیلات تمام شده است. دیگر از روزهای استراحت طولانی، تماشای فیلم و سریال، سفر، میهمانی و... خبری نیست. باید سر کار بروید. این شرایط برای ناامیدی حتی مشتاق‌ترین کارمندان هم کافی است. دو هفته پیش از آن - البته اگر خوش‌شانس بوده باشید - انگار در حبابی زندگی کرده‌اید که مملو از مهمانی و خوراکی و... بوده است. حالا چه می‌شود؟ چگونه این دیوار ساختگی را می‌شکنید و به واقعیت برمی‌گردید؟
اولین قدم این است که حس افسردگی را بپذیرید؛ چون این شرایط ناشی از اشتباه شما نیست. محققان دریافته‌اند احساسات منفی که در پایان یک دوره شادی به علاوه دو هفته الگوهای نامنظم خواب و همچنین خوراک بروز می‌کند، می‌تواند ساعت بدن افراد را از تنظیم خارج کند و باعث کندی در کارها شود. بازگشت به شرایط روتین زودتر خوابیدن در شب و زودتر برخاستن از صبح مثل زمانی است که با هواپیما از مناطق زمانی مختلف عبور می‌کنیم. نشانه‌ها عبارتند از: حس تنبلی، خواب‌آلودگی، سوء‌هاضمه، بی‌اشتهایی، دشواری در تمرکز، ضعف حافظه، نداشتن انرژی و ضعف عمومی.
مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در اولین روزهای بعد از تعطیلات نقاط ضعف و قوتی از خود نشان می‌دهید. پس به آرامی شروع کنید، ولی نگذارید رخوت بعد از خوشگذرانی در تعطیلات باعث رکود کارتان شود. در عوض، به این فکر کنید که انرژی تحلیلی خود را کجا می‌توانید به بهترین نحو استفاده کنید. صداقت داشتن با خودتان نصف راه است و باعث می‌شود احساس ناامیدی نکنید. بخشی از این کار اختصاص زمان برای چک کردن ایمیل‌ها است؛ کاری ضروری اما تقریبا بی‌فایده. اگر دو هفته کامل تعطیل بوده‌اید، تعداد ایمیل‌ها حتما دو رقمی شده است. این در حالی است که برای بسیاری افراد درگیری با Inbox بهترین بخش روز اول کاری است. احتمالا بیشتر آنها پیام‌های تبریک سال نو هستند که باید به آنها پاسخ بدهید.
به‌طور کلی هیچ کس دوست ندارد در روز اول متهم به کم‌کاری شود. به محض اینکه این مرحله را پشت سر گذاشتید، کم‌کم برای روزهای بعدی آماده می‌شوید.
کارن بلکت، مدیر عامل شرکت مدیاکام برای اتخاذ چارچوب کاری درست بعد از تعطیلات طولانی این راهکارها را به کار گرفته است: «مرور خاطراتی که در ایام تعطیلات داشتم در روز آخر و تلاش برای خوابیدن در ساعتی مناسب. شروع اولین روز کاری سال جدید با آبمیوه تازه، یک ساعت زودتر رفتن سر کار و اختصاص یک ساعت از روز برای چک کردن ایمیل‌ها و سوار شدن بر کار. همچنین هر زمان که فکر می‌کنم فشار کار باعث کندی کارهایم شده، چای سبز می‌نوشم.»
لوییزیا سیمینگتون، موسس شرکت شبکه‌سازی سیتی‌مادرز نیز موافق است که آمادگی جسمی و روانی در آخرین شب تعطیلات می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش افسردگی بازگشت به محیط کار داشته باشد. او توضیح می‌دهد «شب قبل همه کارها را سازماندهی کنید، لباس‌هایی را که می‌خواهید بپوشید انتخاب کنید و غذاهای سنگین نخورید تا شب را راحت بخوابید. سعی کنید صبح زودتر سر کار برسید و همه توان‌تان را برای داشتن ذهنیتی مثبت به کار گیرید. دائما از اینکه تعطیلات به پایان رسیده شکایت نکنید. بر سالی که پیش رو دارید و فرصت‌های آینده متمرکز شوید و مدام به خودتان یادآوری کنید چرا از شغلی که دارید لذت می‌برید.»
اگر قرار است نقش تازه‌ای به شما واگذار شود، بهتر است به آن فکر کنید و ایده‌های تازه در سر بپرورانید. به یاد داشته باشید در دنیایی زندگی می‌کنید که قرار نیست کار همه ابعاد آن را دربربگیرد. پس روی این واقع‌بینی سرمایه‌گذاری کنید.
ژوسفین فرلی، تحلیلگر کسب‌وکار در این راستا هر سال یک هدف جدید برای خود تعیین می‌کند. پیشنهاد او این است که گام به گام و با کارهای کوچک شروع کنید: «من فکر می‌کنم اگر قرار است احساس سرزندگی و هوشیاری داشته باشیم، انبساط فکری بسیار حیاتی است. اما اهداف شخصی نباید بیش از حد جاه‌طلبانه باشند. کلید کار این است که واقع‌بین باشید. احساس شکست می‌تواند ناامیدکننده باشد و احساس ارزشمند بودن را بیشتر در شما بکشد. هدف را برای «بازاختراع» خودتان در نظر نگیرید، چون همان‌طور که رژیم‌های غذایی سخت بالاخره در یک نقطه فرد را خسته و از ادامه رعایت آن بیزار می‌کنند، این کار هم شما را به جای اول بازمی‌گرداند.»
با استناد به این توصیه‌ها یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد شروع یک دوره هنری بعد از تعطیلات است؛ یعنی زمانی که مغز ما به اندازه کافی استراحت کرده و مملو از قوانین، مقررات و سیاست‌های دفتری نشده است. خلاقیتی که در این کلاس‌ها به کار می‌گیرید، باعث می‌شود ایده‌های جدیدی را به روسای خود مطرح کنید و به‌طور کلی بهره‌وری خود را افزایش دهید و در نهایت سال کاری خوبی را شروع کنید.
در نهایت، به یاد داشته باشید که همه کارمندان یک شرکت در یک قایق هستند و بر کار هم تاثیر می‌گذارند.