در پانزدهمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-100) که از سوی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد ،شرکت ملی صنایع مس موفق به دریافت گواهینامه از همایش 100 شرکت برتر ایران شد. در همایش شرکت های برتر ایران ،شرکت ملی صنایع مس ایران در شاخص ارزش افزوده شرکتها در سال مالی 90، رتبه پنجم را کسب کرد.

در این مراسم که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، مهندس حمیدرضا سعیدی معاون طرح و برنامه شرکت مس این گواهینامه را دریافت کرد.

براساس این گزارش، در سال 90، مجموع 100 شرکت 264 هزار میلیارد ریال فروش داشته اند که نسبت به فروش سال 89 حدود 29،6 درصد رشد فروش را نشان می‌دهد. هدف رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران شفاف‌سازی فضای کسب و کار و ایجاد رقابت بین بنگاه‌ها و شرکت‌ها است و تا سال گذشته 25 شاخص معیار اصلی رتبه‌بندی شرکت‌ها بود و امسال با اضافه شدن شاخص «ارزش افزوده»، تعداد شاخص‌ها به 26 شاخص رسیده است. شرط اصلی ورود به ارزیابی شرکت‌ها فروش بالای 40میلیارد تومان بود.


دستاورد امحای آسکارل میراث ارجمند نسل‌های آینده است
طرح امحای آسکارل از میان 11 هزار طرح‌ ارسالی از کشورهای مختلف نظر بنیاد جهانی انرژی را جلب کرد و قطعا دستاورد آن به عنوان یک میراث ارجمند برای نسل‌های بعدی باقی خواهد ماند.


ولفگانگ نیومن رییس بنیاد جهانی انرژی در دیدار با مهندس نعمت اله پوستین دوز مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب به تجربه موفق مجتمع مس سرچشمه در جمع آوری و امحای روغن آسکارل ترانسفورموتورهای برق اشاره و بر تبادل تجربه و دانش فنی بین این بنیاد و شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد.
نیومن با بیان اینکه جایزه بنیاد جهانی انرژی به بهترین پروژه‌ در زمینه انرژی و محیط زیست داده می‌شود گفت: می خواستیم با اهداء این جایزه به شرکت مس بر نقش انسان‌های خلاق و نوآور در توسعه پایدار تاکید و آنها را به دنیا معرفی کنیم.
وی افزود: شرکت مس خوشبختانه در این زمینه در ایران پیش قدم شده و بنیاد جهانی با اهداء جایزه می‌خواهد آن را به عنوان الگو برای سایر شرکت‌ها معرفی کند.
وی با بیان اینکه کمیساریای عالی اتحادیه اروپا پشتیبان بنیاد جهانی انرژی و اهدای جایزه بین المللی آن است، تصریح کرد: در حال حاضر 150 کشور عضو بنیاد جهانی انرژی بوده و این بنیاد در تمامی کشورها دارای نمایندگی است. رییس بنیاد جهانی انرژی گفت: دریافت این جایزه نشان دهنده زحمات زیاد کارکنان شرکت مس است که می تواند الگوی منحصر به فرد در جهان باشد. نیومن با اشاره به تدوین استراتژی توسعه شرکت مس با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی گفت: سازمان بنیاد جهانی انرژی آمادگی دارد تا تجربه‌های خود را در زمینه افزایش راندمان انرژی و سایر مسائل فنی در اختیار ایران بگذارد.
در هفتمین همایش مدیریت سبز که با حضور نمایندگانی از بنیاد جهانی انرژی، جامعه مدیریت سبز اروپا، مدیران صنایع بزرگ کشور و تعداد زیادی از انجمن های مردم نهاد فعال در زمینه مدیریت سبز برگزار شد، تندیس و جایزه بین المللی بنیاد جهان انرژی به مجتمع مس سرچشمه اهدا شد.



اولویت‌دهی به سرمایه‌گذاری‌های جدید
استفاده از پتانسیل‌هایی که در حوزه صنعت مس در اختیار داریم بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست. سرمایه‌گذاری‌های صحیح و برنامه‌ریزی شده، امکان توسعه این صنعت را فراهم می‌کند. با توسعه صنایع مس نیز شاهد افزایش تولید، ارتقای درآمد، ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد کشور خواهیم بود.


از این‌رو سرمایه‌گذاری‌های جدید در راستای توسعه صنایع مس، بهره‌برداری از معادن جدید، احداث کارخانه فرآوری و نیز صنایع پایین دستی مس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در این میان باید از تمامی توان و تخصص موجود استفاده کرد و علاوه بر بهره‌گیری از تجربه و مهارت مدیران، مهندسان و کارکنان این مجموعه، استفاده حداکثری از توان داخلی و بخش خصوصی درکنار اولویت دهی ویژه به سرمایه گذاری های جدید از جمله برنامه های پیش روی شرکت ملی صنایع مس به شمار می آید.
به طور قطع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت مس، پس از طی کردن دوره بازگشت سرمایه‌ای کوتاه، درآمدزایی، ارزآوری، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر با توجه به قرارگیری معادن در نقاط محروم، با بازگشایی معادن مس جدید و احداث کارخانه‌های فرآوری و صنایع پایین دستی شاهد محرومیت زدایی و عمران و آبادانی گسترده خواهیم بود.


توجه ویژه به تولید محصولات کیفی
مس از جمله فلزاتی است که کاربرد گسترده آن در صنایع گوناگون سبب شده تا در گذر زمان با رشد صعودی مصرف در سراسر دنیا مواجه شود. از سویی با توجه به رشد جمعیت، تقاضا برای این ماده معدنی روز به روز در حال افزایش است.


در چنین شرایطی برخورداری از ذخایر مس بزرگترین فرصت را برای صنعت مس کشورمان فراهم کرده است تا در عرصه جهانی به رقابت بپردازد.
کمربند مس از شمال غرب تا جنوب شرق کشورمان کشیده شده و یکی از موهبت ها و نعمت های کشور ماست. بنابراین باید بکوشیم تا از این موهبت به بهترین شیوه استفاده کنیم.
در فضای رقابتی حاکم که تولیدکنندگان بزرگی در آن حضور دارند، به طور قطع تولیدکنندگانی موفق تر خواهند بود که با ارتقای سطح کیفی محصولات، تولید محصولات با کاربردهای ویژه و توسعه صنایع پایین دستی نبض بازار را در اختیار بگیرند.
از آن جا که این فلز در صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، روز به روز نقش آن در توسعه صنعت دنیا بیشتر می شود و این نوید بسیار خوبی است که یکی از با کیفیت ترین محصولات دنیا در کشور ما تولید می شود. از این‌رو شرکت ملی صنایع مس ایران با اشراف بر توانمندی های کشورمان در حوزه ذخایر مس، تولید محصولات کیفی را در راس اهداف خود قرار داده است تا از این رهگذر جایگاه خود را در بازارهای منطقه و حتی جهانی ارتقا دهد.


تکمیل زنجیره ارزش صنعت مس
برخورداری کشور از ذخایر غنی و متعدد مس بزرگترین مزیت برای تشکیل و توسعه صنایع مس در کشورمان به شمار می‌رود.


ذخایر مس که به عنوان مواد اولیه این صنعت محسوب می‌شود و در نقاط مختلف کشورمان پراکنده شده است، به عنوان مواد اولیه صنعت مس و صنایع پایین دستی آن به شمار می‌رود. از این‌رو توسعه و تکمیل زنجیره تولید مس از جمله اولویت‌های این صنعت به شمار می‌رود. چرا که با تشکیل زنجیره ارزش مس، میزان ارزش افزوده این صنعت نیز افزایش خواهد یافت.
در همین راستا صنعت مس با خروج از بعد تک محصولی، ابعاد گسترده تری را در صنعت کشور ایجاد می‌کند. به این ترتیب با توسعه این صنعت موجبات اشتغال بیشتری نیز در کشور فراهم می‌شود. صنعت مس نیازمند ایجاد مراکز کسب و کار جدید و چابکی است تا بتواند گوی سبقت را هم در تولید و هم در مصرف از رقبا برباید. مزیت‌های صادراتی متعددی در کشور وجود دارد که می‌تواند صنعت مس را به یکه تاز بازارهای صادراتی منطقه تبدیل کند. در این راستا فرصت منحصر به فردی در اختیار این صنعت قرار گرفته است تا با افزایش بهره‌وری، تکمیل زنجیره تولید و ارتقای ارزش افزوده، به بازیگری در حوزه صادرات بپردازد.


صنعت مس در مسیــر سبــز توســعه
با امضاء تفاهم نامه همکاری بین شرکت ملی صنایع مس ایران و سازمان محیط زیست، صنعت مس کشور گام های بلند تری در مسیر سبز توسعه بر داشت. این تفاهم نامه که دارای سه بند و حدود 20 ماده است، افزایش همکاری های طرفین در زمینه تبادل تجربیات زیست‌محیطی و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی است.

براساس بند (ج) تفاهم نامه مذکور که ابتدای آذر امسال به امضاء رسیده است،‌ شرکت ملی صنایع مس ایران و سازمان حفاظت محیط زیست متعهد شده‌اند تعامل و همکاری خود در خصوص تبادل تجربه‌ها و ارتقاء فرهنگ زیست‌محیطی را با استفاده از مراکز معتبر علمی و دانشگاهی افزایش دهند. همچنین دو طرف در زمینه انجام طرح‌ها و پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی و زیست محیطی و دوره‌های آموزشی مشترک همکاری خواهند کرد. براساس بند «ب» این تفاهم نامه، سازمان حفاظت محیط زیست متعهد شده است در حداقل زمان، درخصوص بررسی و اظهارنظر طرح‌های شرکت ملی صنایع مس ایران اقدام کند. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست متعهد شده است گزارش ارزیابی‌های خود از پروژه های شرکت مس را که هنوز موفق به اخذ مجوز نشده‌اند، در بازه زمانی سه ماهه بازنگری و برای دریافت مجوز به کمیته ارزیابی مطابق قوانین و مقررات ارجاع کند. اجرا و توسعه فضای سبز در تمامی مجتمع های شرکت مس به میزان 25 درصد کل مساحت مجتمع، انجام پژوهش و تحقیقات کاربردی با هدف بهبود و ارتقاء فرآیندهای خطوط تولید و فعالیت‌های جانبی، تقویت واحدهای HSE و طراحی، نصب و اجرای سیستم های پیشرفته پایش لحظه ای بر روی خروجی‌های آلاینده در تمامی مجتمع ها از دیگر تعهدات شرکت ملی صنایع مس ایران است.


توانمند سازی منابع انسانی الویت نخست مس
توسعه منابع انسانی یکی از اهداف اصلی شرکت مس است چرا که مدیر این شرکت معتقد است، انسان است که به موجودات و اشیا ارزش می بخشد از این رو توجه خاص به نیروی کار و حمایت و هدایت آن از برنامه های اصلی این شرکت به شمار می‌رود.

همچنین توجه ویژه به ساختار نیروی انسانی، ‌توسعه صنایع پایین دستی،‌ استفاده حداکثری از توان داخلی و بخش خصوصی درکنار اولویت دهی ویژه به سرمایه گذاری های جدید از جمله برنامه های شرکت ملی صنایع مس است. ‌پوستین دوز معتقد است اجرای برنامه ها در این شرکت نیاز به تغییر استراتژی و معماری جدید دارد. از این رو تکمیل زنجیره تولید،‌ حضور حداکثری بخش خصوصی و بهره برداری از ذخایر جدید نیز در همین راستا انجام می شود. با توجه به روند مصرف فزاینده مس نیاز به یک تغییر استراتژی حس می شود از این رو استراتژی درون زا باید به برون زا تحول یافته و صنایع پایین دستی با استفاده از نیروی انسانی متخصص توسعه پیدا کند. صنعت مس می تواند به عنوان پایگاه صادرات غیرنفتی، در بهبود روند صادرات مؤثر باشد. از این رو صنعت مس نیاز به خلق یک زنجیره ارزش دارد واین شرکت امیدوار است معماری نوینی در صنعت کشور ایجاد کند و از تک محصولی خارج شده و ابعاد گسترده تری را در صنعت کشور ایجاد کرده و موجبات اشتغال بیشتری را فراهم آورد.

چشم انداز طرح های توسعه ای در شرکت مس
سرانه مصرف مس در دنیا در حال حاضر حــدود ۳ کیلوگرم به ازای هر نفر و میزان تولید این فلز استراتژیک معــادل ۱۹میلیــون و ۸۰۰ هزار تن است. مس یکی از فلزات پرارزش و گرانبها در صنعت به شمار میآید و یکی از شاخصه های توسعه صنعتی در کشورها نیز، میزان مصرف مس است.

به همین دلیل بسیاری از کشورها در جهت افزایش شرایط تولید خود، برنامه ریزی کرده اند. این فلز تاکنون جایگزینی در دنیا نداشته است و از این پس نیز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود نخواهد داشت؛ ضمن اینکه این عنصر در صنایع هواپیماسازی، خودرروسازی، نانو های الکترونیک، لوله های مسی و کابل مصارف بسیار زیادی دارد و مطالعات صورت گرفته نشاندهنده روند صعودی افزایش تقاضای جهانی مس است. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای دارای ذخایر غنی مس، اجرای برنامه افزایش ظرفیت تولید از 200 هزارتن به 700 هزارتن را در دستور کار دارد. به منظور توسعه صنعت مس کشور، برنامه ریزی قابل توجهی توسط شرکت ملی صنایع مس ایران صورت گرفته که در این راستا 40 طرح صنعتی در سراسر کشور اجرا میشود. هر کدام از این طرح‌ها به منزله قطعه‌ای از پازل توسعه صنعت مس در ایران محسوب می‌شود که هم اکنون توسط متخصصان ایرانی در حال اجرا هستند. لازمه تأمین خوراک این کارخانه های در حال احداث، سنگ مس است که باید از معادن مس کشور تأمین شود. در حال حاضر معدن مس سرچشمه بزرگترین معدن مس کشور و پانزدهمین معدن مس دنیا محسوب می‌شود که با ذخیره یک میلیارد تنی در حال بهره برداری است. شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه اکتشاف مواد معدنی کشور اولین حرف را میزند و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور بعد از صنعت نفت، توسط این شرکت در حال انجام است. گسترش فعالیت‌های اکتشافی وبازگشایی معادن جدید باعث شد تا ایران از نظر ذخایر مس دنیا با میزان 14میلیون تن مس خالص در سال 88 در رده 13 و در سال 89 با 18 میلیون تن مس خالص در رتبه 9 جهان قرار گیرد. امسال با شناسایی 21 میلیون تن ذخایر مس خالص در کشور، صنعت مس ایران در رده هفتم جهان قرار گرفت. در حال حاضر تولید کنسانتره مس کشور نیز 900 هزار تن است که با اجرای 17 طرح، این ظرفیت تا سال 94 به 2 میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید.
عیار مس ایران ۹۹/۹۹۹ درصد است در حالی که عیار مس عرضه شده در بازارهای جهانی ۹/ ۹۹ درصد است و کیفیت عالی مس ایران، کشورهای اروپایی را تشنه خرید تولیدات ایران کرده است. به منظور دستیابی به اهداف صنعت مس کشور، چندین طرح توسعهای با سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی در مجتمع‌های مس سرچشمه، سونگون و شهر بابک و نیز در سراسر کشور در حال اجرا است.


جایگاه ویژه بهره‌وری
صنعت مس کشور به عنوان یکی از تاثیرگذارترین صنایع کشور جایگاه ویژه ای برای مقوله بهره‌وری قائل است و در این راستا از میان فاکتورهای متعدد تاثیرگذار در ارتقای بهره‌وری، نگاه و توجه ویژه خود را به نیروی انسانی به عنوان مهمترین اهرم این صنعت معطوف داشته است،به گونه‌ای که توسعه منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین اهداف این مجموعه در تمامی بخش‌ها است، چراکه انسان با تفکر و تلاش خود به موجودات و اشیا ارزش می بخشد. در همین راستا توجه خاص به نیروی کار و حمایت و هدایت آن از برنامه های اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران به شمار می‌رود.


صنعت مس را می توان جزو صنایع تاثیرگذار در حوزه تولید ملی قلمداد کرد. از این‌رو باید از تمامی توان، تخصص و مهارت‌های موجود در این مجموعه در راستای فرامایشات مقام معظم رهبری، برای ارتقای تولید ملی بهره‌گیری کرد. برای ارتقای تولید ملی، توجه ویژه به توان و تخصص کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین ارتقای آن ضروری است.