گشتی در لار و زیبایی هایش - ۱۹ بهمن ۹۱
پرستو فخاریان
کارشناس گردشگری
Parastoo.fakharian@gmail.com
در زیستگاه‌هایی با ویژگی های بارز که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی رویه رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند، برای مدتی محدود و به طور معمول ۳ تا ۵ سال، شکار ممنوع می شود. منطقه حفاظت شده لار یکی از این مناطق است که براساس مصلحت‌­های زیست محیطی، به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی می­‌شود. منطقه حفاظت شده لار بین استان های تهران و مازندران و در موقعیت ۵۴/۳۵ عرض شمالی و ۳۳/۵۱ طول شرقی و در مساحتی بالغ بر ۳۱۰۰۰هکتار واقع شده است. این منطقه که در دامنه جنوبی رشته کوههای البرز قرار دارد ، در سال ۵۴ به پارک ملی تبدیل شد و و از سال ۶۱ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می شود . همچنین از سال ۷۰ بعضی از مناطق آن برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد. این دره که در۷۰ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است ، از قسمت شمال به کوه های نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از قسمت جنوب به لواسانات و از قسمت شرق به کوه دماوند و پلور محدود می شود.
. اولین مسیر دسترسی به این منطقه، جاده تهران ـ آمل یا همان جاده ی هراز است که پس از ورود به پلور از طریق سه راهی لار به پست ورودی محیط بانی دلیچای می رسد . به علاوه شما می توانید از طریق جاجرود یا گلندوک وارد جاده سد لتیان شوید و پس از گذشتن از گردنه ایرا به پست محیط بانی قوش خانه و سپس کمر دشت برسید. البته خوب است بدانید ، جاده رودهن به ایرا نیز به ورودی قوش خانه منتهی می شود.
این منطقه حفاظت شده دارای دو اکوسیستم کوهستانی و آبی است.دریاچه ای در ۲۰ کیلومتری لار قرار دارد که یکی از مراکز تفریحی این منطقه و محلی برای گرد هم آمدن صیادان ماهی و علاقه مندان به این ورزش است که هر هفته برای صیدماهی به این دره می آیند. وجود ماهی قزل آلای خالدار بر شگفتی های این منطقه افزوده است و این فرصت را برای شما فراهم میکند که یکی از نادرترین گونه های آبزی جهان را از نزدیک مشاهده کنید.
به خاطر داشته باشید فصل مجاز صیدماهی معمولاً از اول خردادماه آغاز می شود و تا شهریورماه ادامه می یابد. دوستداران این ورزش تنها با کسب پروانه ویژه صید روزانه که در واحدهای محیط زیست قوشخانه، پلور و دلیچای صادر می شود، می توانند به صید ماهی بپردازند. مسابقات ماهی گیری نیز هرساله و از سال 73 در این منطقه
برگزار می شود.
گرچه پوشش گیاهی این منطقه ، به دلیل چرای بی رویه ی دام رو به فرسایش گذاشته است اما به طور کلی علفزارانی متشکل از گنسیان، بوته زارها ، پوشش های آلپی و شقایق وحشی دامان این منطقه را به طیف های مختلفی از رنگ ها می آراید. حین پیاده روی در این منطقه با گیاهان دارویی و صنعتی و غذایی متعددی روبرو میشوید و البته امیدواریم انواع گونه های گیاهی را به خوب بشناسید تا قارچ، کاسنی، گلپر، آویشن, شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بار هنگ و شنگ … را از یکدیگر تشخیص دهید.
کوه ها و ارتفاعات فراوان این منطقه موجب ایجاد شرایط جوی متغیری شده است که به شکل نزولات و عمدتاً به صورت برف مشاهده می شود. گوناگونی پوشش جانوری در این منطقه شما را بیشتر به خود جذب می کند . عقاب طلایی، گونه ی بی همتایی از انواع عقاب است که تنها در این حوزه از ایران می زید. این منطقه به علاوه جایگاهی امن برای پستاندارانی نظیر کل و بز است.
اگر از اوایل خرداد تا اواخر شهریور به لار سری بزنید با کندوهای زنبور عسل نیز مواجه می شوید . تنوع گیاهی و گل های زیبا این بستر را برای زنبورداری در این منطقه فراهم میکند. چنانچه با خواندن این نوشته ترغیب به رفتن به لار شده اید، بازدید از آبشار لار از دست ندهید. این آبشار در محلی در نزدیکی روستای وانا قرار گرفته است و همچنین سدی با همین نام در 75 کیلومتری تهران قرار دارد.
برای رفتن به منطقه ی شکار ممنوع لار کفش مناسب پیاده روی، کوله پشتی یک روزه، لباس مناسب، پانچو(یا لباس ضد باران) بطری آب، زیر انداز، کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه ، غذای قابل حمل در کوله یک روزه، و یک جفت باتوم کوهنوردی به همراه داشته باشید.