عبور از پیچ تاریخی و پیروزی در جنگ اقتصادی با استفاده و بسیج تمام ظرفیت‌ها
مهندس امین پناهی مدیرعامل شرکت توسعه سازه های دریایی تسدید، یکی از مدیرانی است که خواستار توجه بیشتر دولت به شرکت های فعال در صنعت فراساحل کشور و اعتماد به آنها برای گسترش فعالیت هایشان است.او به مشکلات پیش روی فعالیت های این شرکت اشاره می کند و از پروژه های در دست انجام می گوید. گفتگوی مهندس پناهی با دنیای اقتصاد را بخوانید. آقای پناهی، از چه سالی مدیریت تسدید را برعهده داشتید؟
من از روز اول فعالیت در شرکت یعنی از ثبت شرکت تا زمان گسترش آن حضور داشته ام. از سال ۸۳ مدیرعامل شرکت تسدید بوده ام و تا به امروز هشت سال است که در این شرکت حضور دارم.

در این مدت بزرگترین پروژه‌های انجام شده ازنظرشماکدام پروژه‌ها بودند؟
از لحاظ بزرگی معتقدم پروژه خط لوله دریایی و کابل گذاری زیردریایی میدان نفتی رشادت بزرگترین پروژه شرکت تسدید بوده که با کمک مهندسان داخلی آن را انجام دادیم. همچنین طراحی، تامین کالا، ساخت، حمل و نصب پنج دستگاه جکت همین میدان که یکی از آنها بزرگترین جکت نفتی خاورمیانه به نام p 4 بود و پروژه ساخت جکت ها و طرح و توسعه و افزایش ظرفیت میدان نفتی فروزان از بزرگترین پروژه های این شرکت بودند که با موفقیت به اتمام رسیده یا در حال انجام است.
چه میزان از کالاها و نیروی انسانی پروژه های شما محصول داخل کشور است؟
در قسمت طراحی 100 درصد کار توسط مهندسین و متخصصان داخلی انجام شده است. اما در تهیه مواد اولیه بر طبق استانداردهای جهانی و کارفرما به خصوص متریال جکت ها، لوله ها و کابل های زیردریایی بالاجبار از بهترین شرکت های اروپایی و یا کره تامین شده است. زیرا امکان تولید لوله های زیر 20 اینچ با این استاندارد هنوز در کشور تولید نمی شود. اما در بخش ساخت، بارگیری، نصب و راه اندازی تماما توسط تجهیزات و ناوگان‌های دریایی ایرانی انجام شده است.

امسال چه پروژه های جدیدی در دستور کار دارید؟
با توجه به شرایط سخت بازار و تحریم ها و کمبود نقدینگی و با توجه به ظرفیت بالای شرکت با کمبود کار با توجه به ظرفیت بسیار مواجه هستیم. با توجه به ظرفیت بسیار مناسب ایجاد شده از دولت و کا رفرمایان محترم انتظار داریم توجه و اعتماد بیشتری به شرکت‌های فعال در این صنعت داشته باشد تا ما بتوانیم با بسیج و استفاده از تمام ظرفیت های این شرکت و ایجاد هم افزایی لازم از پیچ تاریخی کنونی گذر کرده و در جنگ اقتصادی همانند دفاع مقدس انشالله پیروز شویم.

بزرگترین مشکلات شما در زمینه فعالیت تان چیست؟
همان طور که بیان شد نبود نقدینگی و عدم انتقال به موقع و مناسب آن بزرگترین مشکل کار ماست . از طرف دیگر، در شرایط کنونی دولت به سختی به شرکت های جدید اعتماد می کند. ولی ما برای پیشرفت کشور باید به هم اعتماد کرده و بسیج شویم تا از حداکثر ظرفیت ها و امکانات کشورمان بالاترین بهره را ببریم. بنگاه های بالای هرم توزیع کار همیشه پروژه های سنگینی را در دست دارند. ولی اگر به بنگاه های کف هرم اعتماد و به آنها هم چنین پروژه هایی ابلاغ شود، بدون شک ظرفیت های این شرکت ها بالا می رود و این موارد به رونق اقتصادی کشور می انجامد.

معرفی
شرکت توسعه سازه های دریایی تسدید بعنوان یک پیمانکار عمومی(GC) در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی می باشد که توانایی اجرای امور مهندسی، تدارک، اجرا، تامین منابع مالی و مدیریت پروژه های EPC را دارا می باشد. این شرکت در هر دوحوزه خشکی ( On shore) و فراساحل(Off shore) فعال بوده و با داشتن گواهی نامه های بین المللی معتبر از جمله تقدیرنامه دوستاره تعالی سازمانی (EFQM) با طراحی، ساخت و نصب ۱۱ جاکت نفتی دریایی که یکی از آنها بزرگترین سکوی نفتی خاورمیانه به نام P۴ می باشد و همچنین اجرای حدود ۲۲۰ کیلومتر خط لوله و کابل گذاری زیردریایی در منطقه نفتی رشادت، ایلام - سلمان و ابوذر- نوروزاز شرکتهای پیشرو و چابک در صنعت فراساحل کشور می‌باشد.

برخی از پروژه های انجام شده
اجرای خطوط لوله فلزی واحد لخته گیری تاسیسات فشار گاز سلمان
ساخت پل ها، سه پایه ها و مشعل های فازهای ۹و۱۰ پارس جنوبی
پروژه موتور ژنراتور گازسوز به همراه سیستم بازیافت حرارت (CHP)(برای اولین بار)
پروژه احداث خط لوله "۱۶ حدفاصل آبادان تا نظامیه اهواز
پروژه ساخت جکت‌های میدان نفتی رشادت
پروژه ساخت جاکت میدان گازی هنگام
پروژه طرح اضطراری توسعه سکوی هنگام
پروژه ساخت جاکتهای فاز ۱۹ پارس جنوبی
پروژه ساخت جاکتهای میدان نفتی فروزان
پروژه‌های بازسازی سکوهای سروش و R۴

برخی از پروژه های در حال انجام
پروژه احداث خط لوله و کابلهای زیردریایی رشادت
احداث واحد نمکزدایی لب سفید
پروژه توسعه و نوسازی سکوهای میدان نفتی رشادت
احداث خط لوله زیردریایی و نصب تجهیزات سکو درحوزه های نفتی ابوذر و نوروز
احداث خط لوله زیردریایی و نصب تجهیزات سکو درحوزه های نفتی ایلام و سلمان
پروژه طرح توسعه وافزایش ظرفیت میدان نفتی فروزان

استانداردها و گواهینامه ها
اخذ گواهی نامه صلاحیت پیمانکاری " پایه یک نفت و گاز، پایه دو تاسیسات و تجهیزات، پایه پنج صنعت و معدن و پایه پنج آب " از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در راستای تایید کیفیت کاری، داشتن مزیت رقابتی در مناقصات و توسعه بازار.
سیستم مدیریت کیفیت ISO۹۰۰۱ : ۲۰۰۹
سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 9001-2009
سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ISO ۱۴۰۰۱ : ۲۰۰۷ ISO/TS ۲۹۰۰۱: ۲۰۰۷
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفهای OHSAS 18001: 2007
سیستم مدیریت یکپارچه IMS
سیستم مدیریت سلامت، ایمنی، محیط زیست و کیفیت HSEQ
سیستم رضایت مشتریان ISO ۱۰۰۰۴ : ۲۰۱۰
تقدیرنامه دوستاره جایزه ملی تعالی سازمانی ( ESQM )