گالری‌گردی مثل کتاب‌خریدن است - ۹ آذر ۹۱
عکس : حمید جانی‌پور
‌پیمان هوشمندزاده از آن دست هنرمندانی است که راه‌های مختلفی را برای بیان درونیاتش انتخاب می‌کند. او هم می‌نویسد و هم عکاسی می‌کند و خلاصه مصداق آن هنرمندی است که از هر انگشتش یک هنر می‌ریزد. هم‌اکنون با او درباره گالری‌گردی گفت‌وگو کردیم. اگر قرار باشد گالری‌گردی کنیم، باید چه معیارهایی داشته باشیم؟
گالری‌گردی یکجورهایی مثل کتاب‌خریدن است. ‌در خریدن کتاب‌ نویسنده و مترجم برای ما معیار هستند یا اگر نویسنده کتاب برایمان نام آشنایی نیست، به اعتبار ناشر کتاب را انتخاب می‌کنیم. برای گالری‌گردی هم اگر هنرمند را بشناسی، که خیالت راحت است، اما اگر نشناسی و هدفت فقط گالری‌گردی باشد، خب مسلما باید به گالری‌های معتبری که می‌شناسی سر بزنی. حالا معتبر به چه معناست؟ معتبر بودن یک گالری از نظر من یعنی گالری‌ای که بارها در آن کارهای نوآورانه و خلاق دیده باشم. البته باید تکلیفمان برای انتخاب حوزه مورد نظر هم روشن باشد. کسی که به دنبال تماشای آثار خط و نقاشی است، خب باید بگردد و ببیند هم‌اکنون کدام گالری‌ها از این دست آثار نمایش می‌دهند. منتها اگر هدف فقط دیدن آثار ارزنده هنری، فارغ از نام هنرمند و نوع هنر باشد، باید به گالری‌های معتبر سر زد. اگر بخواهم در گالری بچرخم، پاتوق خودم اغلب گالری محسن، گالری طراحان آزاد، گالری راه ابریشم، گالری آران و... است؛ یعنی اولویتم این گالری‌ها هستند. چراکه بیشتر با جوان‌ها همکاری می‌کنند و در پی جذب ایده‌های
تازه هستند.
خودتان برای گالری‌گردی کدام یک از رشته‌های هنری را در اولیت دارید؟
مسلما، برای کسی که عکاس است، تماشای نمایشگاه‌های عکس در اولویت است. چون مشغولیت و دغدغه فردی‌ام را عکس‌ها دربرمی‌گیرند، پس برای گالری‌گشتن هم اولویتم آثار عکاسی خواهد بود.
به نظر شما، اصلا برای چه باید آثار هنری گالری‌ها را خرید؟ انتخاب باید بر چه معیاری باشد؟
کسی که کلکسیونر است، برایش هیچ فرقی ندارد. فقط نام و برند هنرمند برایش اهمیت دارد و نه مفهوم و ارزش اثر هنری. منتها کسی که می‌خواهد در خانه‌اش ۵-۶ اثر هنری را نگهداری کند، طبعا اسم هنرمند برایش در اولویت‌های دوم و سوم قرار می‌گیرد. چنین فردی قبل از هرچیز باید به ارزش هنری کار و سلیقه فردی‌اش نظر داشته باشد و اینکه چه اثری را دوست دارد مدام در خانه‌اش ببیند.
درحال حاضر پیشنهادتان برای گالری‌گردی، آثار کدام هنرمند یا گالری است؟
این هفته گالری «محسن» کارهای خوبی دارد. کارهای مهرداد افسری است که باید حتما یک سری زد و این کارها را تماشا کرد. گالری شیرین هم می‌دانم که این هفته بناست کارهای یک هنرمند جوان اما خلاق را نمایش دهد و البته گالری آران هم اخیرا آثار عباس کوثری را نمایش داده بود که عالی هستند و نمی‌دانم که هنوز هم این نمایشگاه ادامه دارد یا نه. اگر هنوز هست که حتما بروید و آثار عباس کوثری را ببینید.