کتاب یعنی صلح و عشق و آرامش
رسول یونان
شاعر و روزنامه‌نگار
من از نمایشگاه خوشم می‌آید، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه نقاشی، نمایشگاه‌های مد لباس این خوش آمدن وقتی دور محور کتاب می‌چرخد برای من دو برابر می‌شود. شاید خیلی‌ها از نمایشگاه خوششان نیاید این حق طبیعی آنها است، اما دوست دارم آنهایی که خوششان می‌آید این نمایشگاه را از دست ندهند. وظیفه‌ای که ادبیات برعهده دارد سهل کردن زندگی و کاهش خشونت است ما باید از هر فرصتی که برای ارائه کتاب و دانایی ایجاد می‌شود استفاده کنیم و این ادبیات را تا جایی که می‌توانیم همه‌گیر کنیم. من این چند روز اخیر حتی به اقوام هم تلفن زدم که پیشنهاد داده‌ام که به نمایشگاه کتاب بروند. متاسفانه خیلی‌ها استقبال نکردند، ولی برخی هم استقبال کردند. ما باید کتابخوانی را ترویج دهیم تا زندگی آسان را ترویج دهیم، همین‌طور صلح و آرامش و عشق را. امسال نیز نمایشگاه دایر است. من با کاستی‌هایش کاری ندارم با محاسنش کار دارم اینکه آنجا یک عالمه کتاب منتظر دست‌های نوازشگر است. تا یادم نرفته است بگویم نمایشگاه در هر سطحی از کیفیت هم برگزار شود باز هم کتابخوانی را ترویج می‌دهد. گاهی من در نمایشگاه با کسانی برخورد کرده‌ام که برای بار اول با کتاب آشنا می‌شوند این‌جور افراد در سال اول این‌طور به نظر می‌رسد که به طور اتفاقی به نمایشگاه آمده‌اند، اما در سال‌های بعد دیده می‌شود همان‌ها مشتری دائمی کتاب شده‌اند.
درباره قیمت کتاب‌ها نیز باید بگویم قیمت کتاب در ایران نسبت به خیلی از کشورهای دیگر ارزان‌تر است. دست‌اندرکاران باید تلاش‌هایی صورت دهند که افراد بیشتری را جذب کتاب و کتابخوانی کنند. رسانه‌های جمعی باید بیشتر به این مقوله بپردازند. ما در خیلی از فیلم‌های خارجی و حتی در سینمای هالیوود می‌بینیم که حتی یک بزهکار هم کتاب در دست دارد یا روزنامه می‌خواند اما در فیلم‌ها و سریال‌های ما این موضوع بسیار کم است تبلیغ کتاب و کتابخوانی تنها در عهده دولتی‌ها نیست، این مسوولیت علاوه بر نهادهای مردمی به عهده همه افرادی است که با این مقوله آشنایی دارند.من از وقتی خودم را شناختم با کتاب دوستی پیدا کردم این رابطه در اوایل دوستی بود ولی در حال حاضر نیاز است. من مطمئن هستم روزی اگر در خانه‌ام کتابخانه‌ای نباشد دق خواهم کرد.
اما برخی افراد این‌طور نیستند، حتی من دوستی دارم، با اینکه استاد دانشگاه است ولی در خانه‌اش کتابخانه‌ای نیست و اینکه برخی از خانواده‌ها در خانه خود کتاب و کتابخانه‌ای ندارند جای تاسف دارد.