اشتغال در کانون خانواده

 آینده روشن دورکاری

روز به روز تعداد شرکت‌هایی که دورکاری را در دستور کار خود قرار می‌دهند، در حال افزایش است. شرکت‌های مطرحی مانند IBM، آمازون، ادوبی و اپل تنها تعداد اندکی از این دسته طویل را تشکیل می‌دهند. افزایش تمایل کارمندان به انجام برخی وظایف شغلی‌شان از خانه و راندمان کاری مناسب گروهی که موفق به این کار شده‌اند، موانع این سیر صعودی را کمرنگ کرده‌اند. نظر‌سنجی‌های مختلفی که توسط اتحادیه‌های کارگری، مراکز پژوهشی ارگان‌های دولتی و شرکت‌های پیشرو صورت گرفته، همگی از رشد پرشتاب دورکاری حکایت می‌کنند. پژوهش سرویس اینترنی «آپ‌وورک» به‌عنوان یکی از سایت‌های باسابقه در زمینه بازاریابی، کاریابی و متخصص‌یابی، درآمد استفاده‌کنندگان از این سرویس را در سال ۲۰۰۹ حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرده‌ بود. آخرین گزارش این کارگروه اینترنتی، افزایش درآمد‌های سال ۲۰۱۶ به میزان ۵ میلیارد دلار را ثبت کرده است. پیش‌بینی این شرکت درخصوص درآمد دورکاران در سال جاری میلادی، رقم ۷۵۰۰ میلیون دلاری است. شیب صعودی درآمد‌ها، روند روبه رشد آتی را به وضوح مشخص می‌کند. برآیند نظرات کارشناسان و محققان، نوید آینده روشن دورکاری را به جامعه منعکس می‌کند. دورکاری در زمینه‌های گوناگونی مانند فناوری اطلاعات، تولید محتوا، ترجمه، خدمات تلفنی و بازاریابی در حال پیشروی است. برخی از این زمینه‌ها به دانش اولیه و مهارت‌های خاص نیاز دارند و برخی دیگر به راحتی از خانه قابل انجام هستند. در این بین مشاغلی نیز وجود دارند که با اندکی مطالعه و ارتقای سطح دانش خانوار قابل دستیابی خواهند بود.

تولید محتوا در سبد شغلی خانواده

زمینه‌های دورکاری در سال‌های اخیر، بیشتر متوجه تغییرات تکنولوژی بوده است. اما تولید محتوا در حال برابری با سهم تکنولوژی در زمینه‌های دورکاری است. در واقع تولید محتوا در سال‌های آتی از حوزه فناوری اطلاعات سبقت خواهد گرفت. تولید محتوا به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ تولید محتوا برای مصرف‌کننده و تولید محتوا برای شرکت‌ها. تقاضای کار و عرضه آن در هر دو دسته روبه افزایش است. اما تمایز تولید محتوا با سایر مشاغل، در امکان انجام آن در محیط خانواده است. بازاریابی در حال عبور از شیوه کلاسیک خود و ورود به دوره بازاریابی بر پایه محتوا است. بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها از تولید محتوا برای بازاریابی استفاده می‌کنند. بنابرین اعضای خانواده می‌توانند با توجه به زمینه شغلی، تحصیلی و حتی علاقه‌شان، حوزه مناسبی انتخاب کنند و به تولید محتوا بپردازند. حوزه‌های پرتقاضای تولید محتوا، شبکه‌های اجتماعی، داده‌یابی و ساخت محتوا هستند. ساخت محتوا شامل تولیدات متنی، صوتی، عکس، ویدئو و تلفیق این موارد است. در حال حاضر تولید محتوای بصری با ضریب نفوذ بالای ۸۰ درصد، از سایر شاخه‌ها اثرگذاری و تقاضای بیشتری دارد. اما دورکاری چه برای تولید محتوا یا هر زمینه دیگر، به چه مهارت‌ها و امکانات اولیه‌ای نیاز دارد؟

پیش‌نیاز‌های دورکاری

باید توجه داشت که در سال‌های اخیر به دلیل تحولات عظیم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ایجاد مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در زمینه های برنامه‌نویسی، گرافیک دیجیتالی و تولید محتوا نیز فراهم شده است. این مشاغل که روزانه در سراسر جهان تعداد آنها رو به فزونی و تنوع است، این امکان را فراهم می‌آورد تا افراد بتوانند در محیط خانه با استفاده از رایانه و وسایل جانبی مورد نیاز، به انجام کسب و کارهای گوناگون در این حوزه بپردازند. بنابراین امکانات ابتدایی مورد نیاز، دسترسی به رایانه و اینترنت هستند. اما از لحاظ مهارت‌های مورد نیاز باید به زمینه شغلی انتخاب‌شده دقت داشت. در فضای شغل‌های خانگی این روز‌ها، آشنایی با مهارت‌های کلی رایانه، آشنایی با زبان انگلیسی، تسلط به نرم‌افزار مربوط به زمینه انتخاب شده، مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های ورود به عرصه دورکاری است.

آخر هفته