World Soccer

مهمترین اتفاقات فوتبالی سال ۲۰۱۸

آخر هفته

انتهای هر سال میلادی دو اتفاق در حوزه رسانه‌های خارجی رخ می‌دهد. ابتدا بررسی سالی که گذشت و دیگری تحلیل سالی که در پیش است. مجله ورلد ساکر به‌عنوان یکی از معتبرترین مجلات فوتبالی، تحلیلی در مورد سال 2018 داشته است. این مجله رونالدو را بازیکن سال انتخاب و به مهم‌ترین موضوعاتی که سال 2018 رخ خواهد داد، اشاره کرده است. مهمترین اتفاقات سال 2018 به قرار زیر است:

1) آیا بازیکنان موفق تیم‌های 17 ساله‌ها و 20 ساله‌های انگلستان به تیم ملی راه می‌یابند؟

پس از موفقیت تیم‌های زیر ۱۷ ساله‌ها و زیر ۲۰ ساله‌های تیم ملی انگلستان این امید به‌وجود آمده است که فوتبال انگلیس در آستانه خلق نسل جدیدی از بازیکنان باکیفیت است. اما این واقعیت هم وجود دارد که تنها عده کمی از بازیکنانی که در رده جوانان توانسته‌اند عناوین جهانی کسب کنند، به تیم‌های ملی بزرگسالان راه پیدا کرده و همان موفقیت را تکرار کرده‌اند. در حال حاضر دومینیک کالورت لوییس، مهاجم اورتون که گل پیروزی تیم ملی زیر ۲۰ ساله‌های انگلستان را در جام جهانی به ونزوئلا در کره‌جنوبی زد، در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد. دومینیک سالونکه از لیورپول نیز دارای چنین شرایطی است.

۲) آیا منچسترسیتی اروپا را فتح می‌کند؟

تیم پپ گواردیولا ۱۷ بازی است که نباخته و یک فوتیال استثنایی از خود به نمایش گذاشته است. پیروزی دو بر یک آنها در بازی با منچستر در اوایل ماه دسامبر (ماه گذشته میلادی) یک فاصله عجیب بین تیم اول به رهبری گواردیولا با تیم دوم در لیگ برتر انگلستان ایجاد کرد. همچنین آنها امید بالایی برای بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا دارند که از ماه فوریه مجددا از سر گرفته خواهد شد. آنها در مرحله یک هشتم نهایی باید به مصاف تیم سوییسی بازل بروند.

۳) چه کسانی در لیست فروش پاری‌سن‌ژرمن قرار دارند؟

خرید تابستان سال گذشته این تیم فرانسوی از بارسلونا موجب به هم خوردن تعادل مالی این تیم شده است. خرید نیمار، بازیکن گران برزیلی حساب و کتاب این تیم را به هم ریخته است. از این رو گمانه‌زنی می‌شود که این تیم برای اینکه بتواند وضعیت مناسب خود را پیدا کند در پنجره نیم فصل نقل و انتقالات چند بازیکن خود را که نام‌های بزرگی هستند به لیست فروشش اضافه کند. جولیان دراکسلر و آنخل دی‌ماریا نام‌هایی هستند که ممکن است دست به این فداکاری بزنند تا توازن مالی به این باشگاه بزرگ فرانسوی بازگردد.

۴) آیا یوپ هاینکس در بایرن مونیخ موفق خواهد شد؟

پوپ هاینکس ۷۲ ساله دوباره در پاییز سال ۲۰۱۷ به بایرن مونیخ بازگشته تا هدایت این تیم بزرگ آلمانی را مجددا به عهده بگیرد. او قرار است تا پایان فصل جای خالی کارلو آنچلوتی اخراج شده را پر کند. برای جای خالی آنچلوتی اسم‌های زیادی مطرح شده است. اما یکی از اسم‌هایی که بسیار تکرار شده نام آنتونیو کونته، سرمربی فعلی چلسی است که به‌عنوان یکی از نام‌های برجسته برای رهبری تیم بایرن در نظر گرفته شده است. در این میان حتی اسم جولیان نگلزمن، مربی هوفنهایم هم مطرح شده است. او البته جوان است و احتمال اینکه مربی فصل بعد بایرن مونیخ باشد، بسیار اندک است.

۵) با رسوایی موسوم «فیفاگیت» چه کسانی به زندان خواهند رفت؟

برای دهه‌ها است که فیفا محلی برای پرداخت رشوه‌های میلیون دلاری بوده و روسا و دستیارانش نیز در این ماجرا دخیل بوده‌اند. در ماه نوامبر شروع دادگاه‌های متهمان پرونده فیفاگیت بوده است. خوزه ماریا مارین از برزیل و خوان آنگل ناپوت از پاراگوئه و مانوئل بورگه از پرو جزو کسانی هستند که دادگاه‌های آنها شروع شده است. البته شواهد نشان می‌دهد ارقامی که عنوان می‌شده این افراد به‌عنوان رشوه دریافت کرده‌اند پایین‌تر از حدی بوده که تخمین زده شده است. اما در ادامه دادگاه فیفاگیت پای افراد مطرحی نیز به میان آمده است. به‌عنوان مثال از مدیران سابق فیفا نام افرادی مانند ریکاردو تکسیرا و مارکو پولو دل‌نرو مطرح شده است.

۶) آیا کسی از موفقیت خانم بیبایانا استاین‌هاز را حمایت می‌کند تا در دنیای داوری بالاتر از مردان قرار گیرد؟

اوایل فصل جاری استاین‌هاز به اولین زنی تبدیل شد که فوتبال مردان را داوری کرد. او بازی هرتابرلین و وردربرمن را که به تساوی یک-یک رسیدند، داوری کرد. آیا شخص دیگری پیدا می‌شود که موفقیت او را پیدا کند؟

۷) آیا آنجمن بین‌المللی فوتبال با تغییرات زیاد برای جام جهانی موافقت می‌کند؟

تصور کنید که پانزدهم ژوییه است و بازی فینال بین آلمان و برزیل در حال برگزاری است. مت هملز و نیمار بر سر یک توپ درگیر شده‌اند و داور نیز به هملز کارت قرمز نشان می‌دهد. بعد از کلی جار و جنجال و بی‌نظمی، هملز به رختکن هدایت می‌شود و داور برای بازبینی ویدیو به بیرون از زمین می‌رود. او با داور چهارم صحبت می‌کند. او برای لحظاتی تعمق می‌کند و سپس داور چهارم را به رختکن می‌فرستد تا هملز را به زمین بازگرداند. هملز به زمین باز می‌گردد و در حالی که با کارت قرمز از زمین بیرون رفته بود، با پس گرفتن آن و با یک کارت زرد به بازی باز می‌گردد.

۸ سال پیش در جام‌جهانی آفریقای جنوبی، سپ بلاتر، رئیس وقت فیفا این معضل را در زمین فوتبال دریافته و گفته بود که ما باید فناوری را به زمین بازی بیاوریم. حالا قرار است در دوم مارس در جلسه‌ای که در مقر فیفا یعنی زوریخ سوییس برگزار خواهد شد، در این‌باره تصمیم‌گیری شود. جیانی اینفانتینو، نه تنها طالب چنین چیزی است، بلکه در هر کنگره‌ای که در چند وقت اخیر داشته، گفته است که از فناوری «ویدیو چک» حتما در جام‌جهانی روسیه استفاده خواهد کرد.

 

New Scientific

چگونه بدون ورزش لاغر بمانیم؟

آخر هفته

مجله نیو ساینتیفیک در شماره اخیر خود در سال میلادی جدید به سراغ یکی از آرزوهای سنتی رفته است: لاغر شدن یا از دست دادن وزن. به اعتقاد این مجله بیشتر افراد در ابتدای هر سال به‌دنبال این هستند تا سال جدید خود را به وزن ایده‌آل برسانند. این مجله در این ارتباط می‌نویسد: هر سال جدید بهترین زمان برای ریختن طرح‌های نویی است که دوست داریم به آنها جامه عمل بپوشانیم. یکی از بیشترین طرح‌ آرزوهایی که در ابتدای هر سال جدید مطرح می‌شود لاغر شدن است. لاغر ماندن، لاغر شدن یا از دست دادن وزن تبدیل به یک آرزوی اپیدمیک در دنیای امروز شده است. همچنین شما این تن صدا را شنیده‌اید که مدام می‌گوید تمرین کنید و وزن خود را به شرایط ایده‌آل برسانید.

ورزش کردن دست‌کم باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. همچنین ورزش برای مبارزه با برخی سرطان‌ها، افسردگی و عصبانیت مفید تشخیص داده است. اما داستان غم‌انگیز این است که برنامه شما از پس از تعطیلات شروع می‌شود؛ اما به ماه فوریه که می‌رسد، زمان مرگ برنامه‌های لاغری شما هم فرامی‌رسد (از دی تا نیمه‌های اسفند ماه دوام می‌آورد). در تحقیقاتی که اخیرا در بریتانیا صورت گرفته ۳۹ درصد از کسانی که حتی برای ورزش در باشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، حوصله ورزش ندارند و از آن سر باز می‌زنند. این داستان مشابه در سایر کشورهای دنیا نیز برقرار است. گفته می‌شود که سالانه ۵ میلیون نفر به خاطر نداشتن تحرک و ورزش می‌میرند. سوال اساسی این است: پس ما کجای راه را اشتباه رفته‌ایم؟

یک استدلال این است که آخرین مدل‌ها و ابزارها، ورزش را پیچیده‌تر کرده است. همچنین ما هر روز با تبلیغات و نصیحت‌های بی‌پایه و اساس مبنی بر لاغری روبه‌رو می‌شویم که از اساس با واقعیت فاصله دارد. همین نصحیت‌های بی‌اساس موجب می‌شود افراد ناامید شوند و دیگر به طرح‌های موثر دل ندهند. اما اگر بدانید واقعیت لاغری آسان‌تر از آن چیزی است که شما می‌پندارید، قطعا دل به کار خواهید داد. در ابتدای کار باید گوشزد شود که نباید به نصحیت‌های غیرموثر و غیر‌علمی دل ببندید و بدانید که این‌گونه نصحیت‌ها ردی از واقعیت ندارند. در این شکی نیست که همه می‌خواهند دارای عمر طولانی باشند و زندگی سالم‌تری داشته باشند. اما به‌راستی چه باید کرد تا به این خواسته دیرین بشر رسید؟

بنا بر نصحیتی استاندارد که توسط سازمان بهداشت جهانی ابراز شده است، بزرگسالانی که خواهان اندامی ورزیده و زندگی طولانی هستند، باید به‌طور ملایم روزانه ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی ملایم یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید داشته باشند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که بسنده کردن به این مقدار از ورزش منافع زیادی برای بدن دارد و تنها رسیدن به وزنی ایده‌آل مزیت گوش دادن به این نصیحت نیست و می‌توان با آن به جنگ با بیماری‌ها نیز رفت.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که اگر قبل چنین توصیه‌ای را جدی نگرفته بودید، بهتر است که از این پس با جان و دل بیشتری آن را بپذیرید. خبر خوب برای بی‌توجهان به ورزش این است که لازم نیست براساس روی فرم آمدن به باشگاه بروید یا لباس ورزشی تن خود کنید. از نظر سازمان بهداشت جهانی کارهای روزمره خانه یا باغبانی، جزو ورزش‌های ملایم محسوب می‌شود. حتی در این زمینه می‌توان به شکار رفتن را جزو ورزش‌های ملایم به حساب آورد. این ایده براساس یک تحقیق گسترده که دست‌کم روی ۱۳۰ هزار نفر در ۱۷ کشور صورت گرفته به دست آمده است. بنا بر یافته‌های این تحقیق پیاده رفتن تا محل کار یا کارهای خانه‌داری مانند جاروبرقی کشیدن یا تی کشیدن زمین می‌تواند تا ۲۸ درصد خطر مرگ به‌دلیل بی‌تحرکی را کاهش دهد.

گری داناوان، از دانشگاه لافبورگ بریتانیا می‌گوید: اگر کاری در خانه برای شما موجود نیست، احتمالا از این خبر خوشحال خواهید شد که بالا بردن دُز ورزش در تعطیلات آخر هفته نیز می‌تواند برای سلامتی‌تان مفید باشد. بیشتر دولت‌ها به مردم خود توصیه می‌کنند که حتی به مقدار کم، به‌طور روزانه ورزش کنند؛ اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که تمرین کردن در آخر هفته می‌تواند مفید واقع شود.  در تحقیقات دیگری که روی ۶۳ هزار نفر در ۱۸ سال در بریتانیا صورت گرفته، نشان داده شده است کسانی که در دو روز آخر هفته رژیم‌های سفت و سختی می‌گیرند و خود را به‌عنوان «شوالیه‌های تعطیلات» معرفی کرده‌اند، درست به اندازه کسانی که تنها آخر هفته ورزش می‌کنند، خطر مرگ را از خود دور می‌کنند.  در تحقیقات جدید آمده است که رژیم‌های سفت و سخت، با بالا بردن دُز ورزش به مقدار اندک در آخر هفته به یک اندازه خطر سرطان یا بیماری‌های قلبی را دور می‌کند.

داناوان می‌گوید: هفته‌ای یک‌بار ورزش شما را از مرگ و میر ناشی از بی‌تحرکی دور می‌کند. داناوان تاکید می‌کند: نیازی نیست که ورزش را سنگین کنید. همین که نرم نرم دُز ورزش را بالا ببرید، بدون آنکه فشار به خود بیاورید می‌تواند برای شما مفید باشد.  البته سارا لورا آنه، یک بیومکانیست از دانشگاه لافبورگ می‌گوید برای کسانی که تنبل نیستند و زمان کافی برای ورزش در طول هفته دارند ۳ تا ۵ بار ورزش در طول هفته می‌تواند شما را برای مدت طولانی صحیح و سالم نگه دارد و به طول عمرتان منجر شود. اما کریس سیمز، یکی از کارشناسان حوزه سلامت می‌گوید که روزانه ۷ تا ۱۰ کیلومتر دویدن نه‌تنها ممکن است مفید نباشد، بلکه موجب صدمه‌دیدگی هم بشود. در نهایت توصیه شده است اگر قصد ورزش روزانه دارید ۴ دقیقه ورزش روزانه پر تحرک با فاصله ۱۰ ثانیه استراحت برای هر حرکت نیز می‌تواند نتایج مفیدی به بار آورد.