فولاد مبارکه نماد واقعی ایجاد ارزش ‌افزوده

 در حوزه سیاستگذاری داخلی بنا را بر آن گذاشته‌ایم که فعالیت‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی بر اساس اولویت آنها، با زنجیره ارزش بالاتر مواجه شود؛ ضمن اینکه در این راستا با احیای ستاد زنجیره فولاد فعالیت‌ها را از سر گرفته‌ایم.

  در بخش ایجاد ارزش ‌افزوده بالاتر باید شرکت‌های بیشتری مانند فولاد مبارکه داشته باشیم. اگر بخواهیم هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور محقق شود باید به سمت دانش‌بنیان کردن بیشتر امور و ایجاد بازارهای باثبات صادراتی پیش برویم. امسال باید بتوانیم میزان صادرات فولاد کشور را به ۹ میلیون تن برسانیم و قدم‌های استوارتری برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برداریم.

 با تمهیداتی که مسوولان در نظر خواهند گرفت، بخش ساخت‌وساز نیز باید به رونق لازم برسد تا سایر حوزه‌های مرتبط در این بخش نیز به شکل فعال‌تری بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

 ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه از سوی دولت برای نوسازی صنعتی کشور تخصیص یافته و تمامی صنایع کوچک و بزرگ نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

 باید از فرصت حضور جوانان فرهیخته در همه امور به صورت عملی و به نحو احسن استفاده کنیم؛ به خاطر داشته باشیم تمامی دنیا به‌کارگیری مغزهای حاضر در کشور ما را دائماً بررسی می‌کنند و باید بدانیم با عقب‌ماندگی جدی دانشی در حوزه معدن و صنایع معدنی مواجه هستیم که باید هرچه سریع‌تر این وضع را سروسامان دهیم.

 همکاری خانه معدن ایران و ایمیدرو برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشی کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی ضروری است و به‌کارگیری جوانان اندیشمند و توسعه دانش در حوزه معدن و صنایع معدنی بیشتر از تجهیزات اهمیت دارد.

 توسعه معدن و صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای این کار نیازمند جذب سرمایه‌های بیشتر داخلی و خارجی هستیم؛ زیرا متاسفانه امروز در کشورمان در بخش معادن و صنایع معدنی با کلاس جهانی با محدودیت مواجه هستیم؛ در حالی که در کشور ما ذخایر معدنی فراوانی وجود دارد؛ کمااینکه اخیراً اعلام شده یک ذخیره عظیم سنگ‌آهن در کشور شناسایی شده که برآوردهای انجام‌شده نشان می‌دهد ظرفیت این معدن به ‌اندازه کل معادن سنگ آهن کشور است.

 قدم‌های برداشته‌شده از سوی دولت یازدهم در حوزه معدن برابر با کل قدم‌های برداشته‌شده دوره‌های قبل است. اما این هم هنوز کافی نیست و می‌طلبد که طی سال‌های پیش روی این دولت قدم‌های دقیق‌تر و دانش‌بنیان‌تری در این حوزه برداشته شود.

 ایجاد اشتغال به عنوان ایجاد پایه خانواده است و حوزه معدن و صنایع معدنی ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد و بنده بر دست تک‌تک تمامی عزیزانی که در حوزه فعالیت خود برای جوانان این کشور فرصت شغلی ایجاد می‌کنند، بوسه می‌زنم.

بخشی از سخنان محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته