قنات ۲ طبقه «مون» در اردستان با قدمت بیش از یک هزار سال تنها قنات ۲ طبقه شناخته‌شده در جهان است و بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این قنات به دوران کیانیان، اشکانیان و ساسانیان می‌رسد.

این قنات چهار کیلومتر طول و عمق مادر چاه آن به ۳۰ متر می‌رسد و در سال ۱۳۹۵ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.

متاسفانه اخیرا شهرداری برای یکی از املاک واقع در حریم این قنات پروانه ساخت‌وساز صادر کرده که با مخالفت‌های زیادی از طرف مردم و اداره میراث فرهنگی اردستان مواجه شده و لازم است دستگاه‌های مربوط و شهرداری برای صیانت از این اثر تاریخی تدبیر و چاره‌اندیشی کنند و از صدور پروانه‌های ساختمانی در حریم قنات که خلاف ضوابط و قوانین میراث فرهنگی است جلوگیری کنند.

رئیس هیات امنای قنات ۲ طبقه مون روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری برای ملک واقع در حریم قنات پروانه ساخت‌وساز صادر کرده و اگر این بنا ساخته شود کوره قنات دچار ریزش شده و به‌طورکلی تخریب می‌شود.

محمد فرهادیان افزود: هرچند ملک متعلق به شهرداری بوده و توسط مزایده به مالک کنونی فروخته‌شده اما در جریان واگذاری از اداره کل آب منطقه‌ای استان اصفهان استعلام نشده است، فاصله قانونی تا دهنه قنات باید ۱۰ متر باشد تا ساخت‌وساز آسیبی به قنات نزند. وی اظهار کرد: آزادسازی مسیر قنات و ابطال این پروانه ساختمانی خواسته ماست و پیگیری‌های لازم از طریق مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری برای این مهم را تا حصول نتیجه نهایی انجام خواهیم داد.

رئیس هیات امنای قنات ۲ طبقه مون گفت: شهرداری باید به فردی که قصد ساخت‌وساز در حریم قنات را دارد در جای دیگری زمین واگذار کند و جبران خسارت مالک با شهرداری است.