مدیران؛ راهبران الگوی ملی بنگاه‌داری

الگو بودن سازمان متعالی با مدیران تاثیرگذار

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از الگوی ملی بنگاه‌داری است، مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذار الگو بودن رهبران سازمان است. سازمان متعالی باید رهبرانی الگو داشته باشد تا بتوانند سازمان را به‌عنوان یک الگو به جامعه معرفی کنند و به‌طور مشخص، امروز ما بر تحقق این راهبرد در فولاد مبارکه تمرکز کرده‌ایم.

 مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: در جریان انجام ارزیابی، سازمان به انسجام و زبان مشترک می‌رسد و در مسیر تحقق اهداف به همدلی مضاعفی دست می‌یابد و پس از آن این رفتارها را به فرهنگ کاری و سازمانی مبدل می‌کند. خوشبختانه بازخوردهایی که از همکاران در جریان برگزاری فرایند ارزیابی گرفتیم حاکی از آن است که این راهبردها بحمدالله در سازمان اجرا شده است.

در کنار هم بودن برای رسیدن به یک هدف مشترک و ایجاد انگیزش و آموزش، هدف اصلی ما از حضور در فرایند ارزیابی بوده است

وی عنوان کرد: فارغ از نتایج ارزیابی، از یک سو، دفاع منسجم و سازمان‌یافته‌ از رویکردها و اهداف سازمان در طول یک هفته انجام فرایند ارزیابی و از سوی دیگر، در کنار هم بودن برای رسیدن به یک هدف مشترک و ایجاد انگیزش و آموزش را می‌توان اهداف اصلی ما از حضور در فرایند ارزیابی دانست که بسیار ارزشمند است و به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های واصله تا حدود زیادی در مسیر تحقق این هدف به توفیق رسیده‌ایم.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: شرکت کردن در فرایند جایزه نشان می‌دهد در جایگاهی قرار داریم. اینکه یک تیم حرفه‌ای، با ملاک و معیارهای فراملی، نقاط قوت و قابل‌بهبود سازمان را بررسی می‌کند، مسلماً در تعالی سازمان مؤثر است. گزارش ارزیابان محترم نیز نشان می‌دهد فولاد مبارکه در ایجاد شورونشاط در جامعه، نقش مهمی داشته و این نکته‌ای است که ما به‌درستی طی یکی دو سال اخیر با قوت در دستور کار خود قرار داده‌ایم و اساساً یکی از رسالت‌های خودمان را تزریق امید و نشاط به جامعه تعریف کرده و آن را مورد تأکید قرار داده‌ایم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: باید با همت و تلاش مضاعف به دستاوردهای ارزشمندتری برای کشور دست یابیم و در پی آن، اتفاقات خوبی را که در مجموعه حاصل می‌شود به جامعه منتقل کنیم.

طیب‌نیا با اشاره به بازدید مسئولان و اقشار مختلف کشور از فولاد مبارکه گفت: نگاه افراد قبل از حضور در فولاد مبارکه نسبت به بعد از بازدید از این دستاورد ارزشمند صنعتی کشور به شکل قابل‌ملاحظه‌ای متفاوت است؛ تاجایی‌که بازدیدکنندگان خود را به‌عنوان سفیری برای اطلاع‌رسانی این دستاوردها مسئول می‌دانند.

انجام ارزیابی شرکت فولاد مبارکه توسط ۶ نفر از ارزیابان مجرب سازمان مدیریت صنعتی ایران از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ آذرماه با برگزاری ۳۵ جلسه

همچنین محمد ناظمی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه به ارائه گزارشی از فرایند ارزیابی پرداخت و خاطرنشان کرد ارزیابی شرکت فولاد مبارکه توسط ۶ نفر از ارزیابان مجرب سازمان مدیریت صنعتی ایران از تاریخ ۲۶ تا ۳۰ آذرماه با برگزاری ۳۵ جلسه و با مشارکت کارکنان بخش‌های مختلف سازمان انجام شد. در طی این ارزیابی، علاوه بر خطوط تولیدی شرکت، از مهم‌ترین پروژه‌های عملیاتی شرکت، نظیر نورد گرم شماره ۲ و نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی سیکل F، مراکز نوآوری شرکت در دانشگاه صنعتی اصفهان، برخی پروژه‌های در حال ایجاد با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان و ورزشگاه نقش‌جهان بازدید شد.

داوود ادایی، ارزیاب ارشد جایزه ملی تعالی سازمانی:

در فولاد مبارکه هنر مدیریتی بر منابع و دارایی‌ها غلبه کرده است

صمیمانه از تمامی تلاش‌ها، همکاری‌ها و همراهی‌های مدیران و کارکنان فولاد مبارکه با تیم ارزیاب در جریان انجام ارزیابی سپاسگزارم.

شرکت فولاد مبارکه برای ارزیابی خود، حدود ۹ ماه است که در این فرایند قرار گرفته و خود را تجهیز کرده است. تلاش کردیم که این ارزیابی در شأن شرکت بزرگ فولاد مبارکه انجام شود و یافته‌های تیم ارزیابی بتواند شرکت را در برداشتن گامی بلندتر به‌سوی تعالی بیشتر رهنمون باشد.

در جریان بازدید از فولاد مبارکه مشاهده کردیم که به‌واقع هنر مدیریتی بر منابع و دارایی‌ها غلبه کرده است. غلبه هنر مدیریتی بر منابع، سطح بلوغ سازمانی را نشان می‌دهد و یک قابلیت فراتر از تصور ایجاد می‌کند.

دغدغه مدیران فولاد مبارکه، خلق فردایی بهتر

در این دوره، سبک ارزیابی فولاد مبارکه از سوی تیم ارزیابی با سایر ادوار متفاوت در نظر گرفته شده بود و طی آن، حرکت سازمان در مسیر سند چشم‌انداز نسبت به سایر موارد، بیشتر مورد پیگیری و واکاوی قرار گرفت و درنهایت به یک گزارش استراتژیک منجر شد. در فولاد مبارکه افراد و استعدادهای فراوانی وجود دارند که با مفاهیم بنیادین و روز دنیا در حوزه تعالی آشنا هستند و فعالیت‌های منحصربه‌فردی را در این زمینه شروع کرده‌اند. به‌طورکلی، سبک رهبری در فولاد مبارکه به‌گونه‌ای است که همدلی، روحیه یادگیری در کمال تواضع، برنامه‌های قسمت‌های مختلف برای تحقق سند چشم‌انداز شرکت و باور همه مدیران و کارکنان به این راهبردها دارند و دغدغۀ خلق آینده بهتر برای کشور بسیار قابل‌لمس بود.

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که در فولاد مبارکه دیده می‌شود این است که فولاد مبارکه با بزرگ‌تر شدن خود مفاهیمی از قبیل تحول دیجیتال، معماری سازمانی، مدیریت دانش، زیست‌بوم نوآوری و فناوری، استراتژی برند، تمرکز بر تولید محصولات ویژه با ارزش‌افزوده بیشتر، خروج از استراتژی تولید محصولات تجاری و تغییر در مفاهیم و پارادایم‌های مشتری‌مداری، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، افزایش نشاط در سازمان و امیدآفرینی در جامعه را تعریف کرده است. اینکه در فولاد مبارکه بسیاری از امور بر اساس مطالعات روز دنیا و با استفاده از مقاله‌های به‌روز جهانی مطرح و عملیاتی می‌شود بسیار ارزشمند است و همه این موارد می‌تواند زمینه پیشرفت تصاعدی برای فولاد مبارکه ایجاد کند.

فولاد مبارکه در خصوص چالش‌های پیش روی خود و به‌طورکلی صنعت فولاد کشور ازجمله حمل‌ونقل، مواد اولیه، برق، گاز و آب نیز حرکت‌های خوبی داشته و دارد.