ترفند قیمت اینترنت

 شرکت مخابرات در سال‌های گذشته، بسته‌های پرمصرف و مقرون‌به‌صرفه ارایه می‌داد و مشترکان می‌توانستند بسته‌ای را متناسب با میزان مصرف خود برای مدت‌زمانی خاص حتی تا یک سال با مراجعه به مراکز شرکت مخابرات در سطح اصفهان و یا از طریق سایت شرکت انتخاب و قرارداد را به‌صورت مجازی تایید و از خدمات آن به‌صورت پس پرداخت استفاده کنند. از ابتدای سال جاری اما وضعیت کاملا تغییر کرد. شرکت مخابرات بدون اطلاع، قراردادهای سال گذشته که یک‌ساله تنظیم‌شده بود را به ۶ ماه تغییر داد و تنها با پیامکی اطلاع داد که سرویس شما به فلان حجم و سرعت با قرارداد ۶ ماهه تغییر کرد!» طبیعی است که قیمت پرداختی هم به دو برابر افزایش یافت. تماس‌ها با پشتیبان ۲۰۲۰ این شرکت به نتیجه نرسید و تنها پاسخگوی این شرکت تاکید کرد که بسته‌ها با سرعت و حجم کم حذف‌شده و شما در صورت عدم تمایل می‌توانید از اشتراک انصراف دهید و اگر درخواست وصل مجدد داشته باشید باید ۴۰ هزار تومان پرداخت کنید. این وضعیت در روزهای اخیر و پس از اتمام زمان ۶ ماه تکرار شد. مخابرات دوباره و بدون اطلاع مشترک بسته جدیدی را که حجم، سرعت و قیمت آن از بسته قبلی بیشتر بود را فعال و البته با پیامک هم اطلاع‌رسانی کرد. این بار شماره پشتیبان این شرکت در بخش اینترنت تا ساعت‌ها از دسترس خارج بود و درنهایت پاسخگو اعلام کرد که بسته‌های کمتر از حجم ۵۰ گیک و سرعت ۸ مگابایت حذف‌شده و در صورت عدم تمایل می‌توانید انصراف دهید. البته ایشان تاکید کرد که هنوز قیمت اینترنت ثابت افزایش نیافته و رشد قیمت بعدا اعمال می‌شود! سخنگوی پشتیبان مخابرات درنهایت در مواجهه با پرسش چرا بسته‌های دیگری روی سایت وجود دارد و ما اجازه انتخاب نداریم؟» با گفتن «تهران حذف کرده»، تماس را قطع کرد.

همه این سخنان در حالی بیان می‌شود که در سایت شرکت مخابرات ایران فهرستی از بسته‌های اینترنت با سرعت‌های ۳ تا ۱۶ مگابایت با حجم‌ها و قیمت‌های متنوع درج‌شده ولی مشترک در پروفایل خود امکان دسترسی و انتخاب این سرویس‌ها را نداشته و ازآنجایی‌که شرکت خودسرانه و بدون درخواست مشترک سرویس مدنظر خود را برای مصرف‌کننده رزرو کرده، امکان تغییر سرویس هم وجود ندارد و البته سرویس خاصی هم در دسترس نیست. این شرکت در سایت خود تاکید کرده که سرویس‌های اینترنت پرسرعت مخابرات در قراردادهای ۳ تا ۱۲ ماهه قابل خریداری است اما در پیامکی که برای مشترک ارسال می‌شود قید قرارداد ۶ ماهه وجود دارد تا شاید مخابرات بتواند پس از اتمام زمان موردنظر بسته جدید باقیمت بیشتر را برای مشترک رزرو و فعال کند. مخابرات در حالی از ابتدای امسال بسته‌های کم‌سرعت خود را حذف کرده که مشترکان اینترنت ۸ مگابایت هیچ تغییر کیفیتی نسبت به اینترنت با سرعت ۴ و ۲ مگابایت احساس نکردند! این در حالی است که داوود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران اعلام کرده؛« بسته‌های متنوعی ارائه کرده‌ایم که هر کاربری بر اساس نیاز خود می‌تواند بسته خریداری کند و در حال حاضر نیز در حال مطالعه بازار هستیم که نیاز‌ها را شناسایی کنیم»

شواهد نشان می‌دهد اکثر ISPها سرویس‌های با سرعت کمتر از دو مگابیت بر ثانیه را حذف کرده‌اند. برخی اپراتورها از ابتدای سال و برخی دیگر نیز به‌تازگی این اقدام را انجام داده‌اند. در حال حاضر اگر به فهرست سرویس‌های شاتل، مخابرات، های‌وب، داتک و... نگاهی بیندازید، سرویس کمتر از دو مگابیت بر ثانیه را مشاهده نخواهید کرد. شاتل در حال حاضر سه بسته با حجم‌های مختلف عرضه می‌کند که سرعت سرویس‌های آن‌ها از ۲ مگابیت بر ثانیه شروع می‌شود. تا چندی پیش این اپراتور سرعت‌های ۵۱۲ کیلوبیت و یک مگابیت بر ثانیه را نیز عرضه می‌کرد.

های وب که تا چندی پیش سرعت ۵۱۲، ۱۰۲۴ و ۲۰۴۸ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌کرد، در حال حاضر این سرویس را از میان فهرست خدمات خود حذف کرده است. داتک نیز سرویس ۵۱۲ کیلوبیتی و یک مگابیتی خود را به‌تازگی حذف کرده است. شرکت مخابرات ایران البته پا را از این هم فراتر گذاشته و مشترکین آن سرویس با سرعت کمتر از ۸ مگابیت بر ثانیه پیدا نخواهند کرد.

شاید در نگاه اول حذف سرویس با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت یا یک مگابیت بر ثانیه منطقی به نظر برسد، آن‌هم زمانی که وزیر ارتباطات وعده سرعت چند صد مگابیتی با سرویس فیبر نوری می‌دهد؛ اما توجه به یک نکته ضروری است، در حال حاضر سیم‌کشی ساختمان منازل و کسب‌وکارها به‌گونه‌ای است که برخی از آن‌ها سرعت‌های بالا را پوشش نمی‌دهند؛ یعنی مشترکین اینترنت ثابت مجبور هستند هزینه بالاتری را پرداخت کنند بدون آنکه تجربه بهتری در دریافت سرویس با سرعت بالاتر داشته باشد.