آیا می‌توان خشم را کنترل کرد؟

خشمگین شدن دو عامل مهم و اصلی دارد:

۱. عوامل درونی:عواملی که هیچ شخصی در پیدایش آنها تاثیر گذار نبوده و تنها از درون خودمان سرچشمه می‌گیرد. مانند:افکار، عقیده ها، خاطره ها، سرکوب ها، حوادث قبل و… که ممکن است گاهی وقت‌ها با یادآوری خاطره‌های بد، فکر کردن به اتفاقات ناگوار و… خشمگین شویم که این مدل خشم، بخاطر عوامل درونی است.

۲. عوامل بیرونی: این عوامل همانطور که از نامشان هم پیداست عواملی هستند که در بیرون از ذهن ما و در اطرافمان اتفاق می‌افتند و افراد دیگر بیشتراز خودمان در به وجود آمدنشان تأثیر گذارتر هستند. عواملی مثل رخ دادن اتفاقات بد، اشخاص دور و برمان، وضعیت زندگیمان ومانند آن!

هر دوی این عوامل را میتوان کنترل کرد. حتی عواملی که در بروزشان تاثیر گذار نیستیم. میتوان با مدیریت کردنشان، کاری کنیم که نه تنها اتفاقات بدی دامن گیرمان نشوند، بلکه از آن‌ها به نفع خودمان استفاده کنیم! یعنی درصورتی که کنترل خشم را به زبان ساده بخواهیم تعریف کنیم، باید بگوییم جلوگیری از رخ دادن خشم.

احساس خشم به هر دلیلی که در ما یا اطرافیانمان به وجود بیاید به خودی خود مشکل ساز نیست. این امر زمانی به مشکل تبدیل می‌شود که ما نتوانیم حس خشم و عصبانیتمان را کنترل کنیم. در صورت عدم کنترل خشم مشکلات و عواقبی که ظهور می‌کنند در بعضی از مواقع ممکن است خطر آفرین باشند. همچنین ظهور و بروز خشم در افراد مختلف متفاوت است. تعدادی از افراد سریع خشمگین شده و به سرعت نیز به حالت عادی برمی‌گردند. در مواردی هم افراد مدت زمان طولانی خشمگین می‌مانند. مشکل ساز شدن خشم باید بسته به فرد و ویژگی‌های شخصی وی بررسی شده و تشخیص داده شود.در مواردی خشمگین ماندن طولانی دردسر آفرین است و در مواردی هم خشم کوتاه مدتی که شدت بالایی دارد و غیر قابل کنترل است. لذا تشخیص این مورد بر عهده متخصصین و روانشناسان است.

دنیای اقتصاد گزارشی پیرامون افزایش موارد نزاع در اصفهان تهیه کرده که به رتیبه سوم این استان در رخداد نزاع‌های خیابانی اشاره دارد، برای اطلاع از چند و چون این مساله و راه کارهای بهبود وضعیت، گزارش مذکور را در همین صفحه بخوانید.