ترغیب دانشجویان به فعالیت در زیست‌بوم فناوری از طریق انجمن‌های علمی دانشجویی

محمدرضایی فرد: آیین افتتاحیه اولین رویداد هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور با عنوان «روشنا» در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حضور دو مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در ابتدای این نشست با اشاره به حضور حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و نوآور در این شهرک اظهار کرد: شرکت‌های یادشده که به‌صورت تخصصی به رفع نیازهای فناورانه صنایع و خلق ارزش از دانش‌ می‌پردازند، حدود ۹ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه به تشریح طرح سفیر فناوری پرداخت و گفت: جامعه هدف این طرح دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی و هدف آن افزایش تعامل میان دانشجویان از طریق انجمن‌های علمی و ترغیب آن‌ها برای ورود به پارک‌های علم و فناوری است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: ایجاد ارتباط نظام‌مند شهرک با بدنه دانشجویی استان اصفهان، افزایش روحیه خلاقیت، اعتمادبه‌نفس، کارآفرینی و فن آفرینی در فضای دانشگاه‌ها، کمک به توسعه فرهنگ ایده پردازی میان دانشجویان و تسهیل دسترسی با نیروی انسانی متخصص برای شرکت‌های عضو شهرک از سایر اهداف این طرح است. کاوشکده فناوری هم این اهداف را برای دانش‌آموزان دنبال می‌کند.

فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی مکمل نظام آموزشی است

سجاد محمدعلی نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز اظهار کرد: طی ۴ ماه اخیر یکی از دغدغه‌های ما این بوده که برخی ظرفیت‌هایی موجود در حوزه فناوری کشور را به پله‌ای برای انجمن‌های علمی تبدیل کنیم تا بتوانند از آن در مسیر اهداف خود و فناورتر کردن فضاهای دانشگاهی اطرافشان استفاده کنند. وی افزود: اقدامات این انجمن‌ها مکمل نظام آموزشی و تربیتی ما در دانشگاه‌ها است. موفقیت پس از فارغ‌التحصیلی نیاز به مهارت‌های بسیاری دارد که ممکن است بسیاری از آن‌ها در چارچوب درسی دانشجویان نباشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هدف این رویداد درواقع افزایش تعامل میان این انجمن‌های علمی دانشجویی و پارک‌های علم و فناوری، رشد کسب‌وکارهای فناورانه، آشنایی با تجارب مراکز رشد و واحد‌های فناور و همچنین آشنایی با صنایع بزرگی چون فولاد مبارکه است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اولین و تنها شهرک در کشور است که چند پارک فناوری را در ذیل خود دارد و می‌تواند به‌عنوان مرجعی از فناوری به این حوزه کمک کند.

لزوم ورود تشکل‌های دانشجویی به حوزه فناوری کشور

در بخش دیگری از این رویداد مهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: در یک پروژه جمع سپاری که با کمک اداره کل سیاست‌گذاری وزارت علوم برگزار شد، توسط انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های کشور، نظام مسائل و چالش‌های دانشگاه‌ها اخذ و برنامه‌ریزی برای حل این چالش‌ها به‌مرورزمان انجام شد. وی افزود: امروز دنیای رقابت در حوزه فناوری و نوآوری بسیار تنگاتنگ شده است. چه‌بسا اختراعات مختلفی بافاصله کوتاه اما در کشورهای مختلف به نتیجه برسد و تنها به دلیل سرعت، به نام تنها یک شخص یا گروه ثبت شود.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده ایده اولیه اختراعات و اکتشافات تأثیرگذار بزرگ معمولاً در سنین ۱۸ تا ۲۷ سال به ذهن افراد خطور کرده، بنابراین این سن برای فناور شدن دانشجویان اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود. برای حل چالش‌های جامعه، تشکل‌های دانشجویی باید همپای دانشگاه‌ها رشد کنند و در رفع چالش‌های جامعه از طریق فناوری و نوآوری اقدام کنند.

بادپا خاطرنشان کرد: اگر معتقد هستیم که دانشگاه‌ها باید جامعه‌محور باشند و به حل چالش‌های جامعه کمک کنند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که انجمن‌های علمی و تشکل‌ها دانشجویی همانند دهه ۶۰ و ۷۰ عمل کنند. وی اظهار کرد: در کشور حدود ۷ هزار انجمن علمی و درمجموع ۱۷ هزار تشکل، مجموعه و نهاد دانشجویی وجود دارد که با احتساب تعداد اعضای شورای مرکزی آن‌ها، حداقل ۱۵۰ هزار نفر را شامل می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که این تشکل‌ها موتور محرکه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه محسوب می‌شوند.

وی افزود: اگر ۷ هزار انجمن علمی دانشجویی در سراسر کشور به‌نظام فناورانه کشور وارد شوند و فعالیت‌های فناورانه را به‌صورت نظام‌مند یاد بگیرند، هسته‌های فناور بیشتری را به پارک‌ها و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وارد می‌کنیم و می‌توانیم کمک شایانی به‌نظام دانش‌بنیان و فناورانه کشور انجام دهیم.در بخش دیگری از این رویداد علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، گفت: برگزاری رویدادهای فناورانه با حضور انجمن‌های علمی دانشجویی معنا پیدا می‌کند به همین دلیل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این مهم را در پیش‌گرفته است.

وی افزود: اگر زنجیره ارزش فناوری و نوآوری را نگاه کنیم، اولین مرحله زایش ایده‌ها است که از طریق دانشجویان و انجمن‌های دانشجویی امکان‌پذیر است.

پس‌ازاین سخنرانی‌ها، اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی کشور در چند گروه به برگزاری جلسات مشترک و صمیمی درزمینهٔ طرح‌های فناورانه و حضور در کارگاه‌های آموزشی مرتبط پرداختند.