چالش‌های مسکن‌سازان

تسهیلات

سازندگان کوچک متراژ در مناطق کم برخوردارتر و کم‌بضاعت‌تر مجبور  به‌پیش‌فروش هستند تا بخشی از منابع مالی خود را از این روش تامین کنند، اما در شرایطی که بازار مسکن از یکسو درگیر ابهام و از سوی دیگر درگیر رکود است معمولا در کلان قضیه متضرر می‌شوند، چراکه در  مواردی نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند این عدم اجرای  تعهدات نیز دوسویه است؛ زمانی که خریدار توان پرداخت اقساط را ندارد سازنده مجبور به توقف پروژه شده و این توقف به علت تورم ماهانه اثر منفی بر روند ساخت‌وساز می‌گذارد .

دیگر چالش اقتصادی را مربوط به موضوع تسهیلات بانکی است،  تسهیلات بانکی در برابر قیمت مسکن، کفاف بخش کوچکی از هزینه‌های مسکن را می‌دهد. همین موضوع قدرت خرید را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود افرادی که در حوزه مسکن کار می‌کنند نتوانند از این منابع، به‌خوبی بهره‌برداری کنند.

سونامی افزایش قیمت

 همچنین سونامی گرانی مسکن طی بازه زمانی چهار سال گذشته باعث شده تا برخی از سازندگان پرقدرت از بازار ساخت‌وساز خارج شوند، به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت با ادامه روند این سونامی هرساله تعداد زیادی از سازندگان از میدان ساخت‌وساز خارج‌شده و دارایی خود را وارد بخش دلالی می‌کنند چراکه شرایط امروز بازار مسکن برای سازندگان بخش خصوصی مساعد نیست.

محدودیت‌های تامین مالی

در همین زمینه یک انبوه‌ساز با انتقاد از محدودیت‌های تامین مالی بخش خصوصی در ساخت مسکن می‌گوید: شرایط امروز به‌گونه‌ای است که سازندگان پولی برای ساخت مسکن ندارند؛ بخش خصوصی همواره از دو مسیر سیستم بانکی و منابع پیش‌فروش می‌تواند برای ساخت مسکن تامین مالی کند، این در حالی است که این دو ابزار کارکرد اولیه خود را ندارد.

او تصریح کرد: بانک‌ها حتی با فشار دولت و مجلس هم راضی به ارائه تسهیلات ساخت مسکن نشدند و از ورود به تولید مسکن امتناع می‌کنند. از طرفی ابزار دوم یعنی پیش‌فروش مسکن در شرایط رکود و کمبود تقاضا در بازار دیگر کارکردی ندارد و حتی بعضی از سازندگان مسکن که در ۱۰ سال گذشته وارد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شدند نیز هنوز به سرمایه اصلی خود نرسیده‌اند و به گردونه تولید مسکن بازنگشته‌اند.