تأمین نشدن درآمدهای تعریف‌شده قانونی شهرداری اصفهان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در  جلسه رأی‌گیری برای بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان با اشاره به روند تصویب بودجه گفت: برخی ارقام حمایتی سازمان‌ها همچون عوارض آلایندگی، ارزش‌افزوده، جرائم و درآمدهای تعریف‌شده قانونی نهادهای دولتی به شهرداری پرداخت‌نشده و در این زمینه شهرداری با کمبود اعتبار مواجه است. محمد نور صالحی تصریح کرد: ردیف‌های درآمد امسال شهرداری تقریباً حدود صد درصد محقق شده است اما بعضی پروژه‌ها، ضرورت‌های شهری و هزینه‌های مُستمر برای اداره امور و رشد قیمت‌ها، شورای شهر را بر آن داشت تا به سمت افزایش بودجه ۳۴۰ هزار میلیارد ریالی سوق پیدا کند که رقم آن نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد رشد دارد. در همین حال قاسم‌زاده شهردار اصفهان می‌گوید ادعایی نداریم که صد درصد موفق بوده‌ایم اما بودجه شفاف با زبان گویا و بر اساس آخرین فناوری علم آمار و بودجه، برای شورای شهر و مردم ارائه‌شده  و بودجه امسال بر اساس مشورت با مناطق، مرکز پژوهش‌های شورای شهر، مشارکت نُخبگان و شورای ادواری و خِرد جمعی آماده‌شده است و ما قصدی برای پنهان‌کاری در این زمینه نداشتیم. اما در مقابل سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در  مقام مخالفت با تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان می‌گوید : بودجه شهرداری اصفهان به‌رغم تذکرها و با همه نقاط مثبتش، ناظر به واقعیت ماجرا نیست. علی صالحی می‌افزاید : نظم و انضباط در بودجه اولویت‌دار مدیریت شهری رعایت نشده است و ما مجبور به چانه‌زنی با شهرداری شدیم. او ادامه داد: در اهداف مدیریت کلان‌شهری رعایت مُستندات و اصرار شورا برای ردیف بودجه این موضوع، ملحوظ نشده است.

وی تأکید می‌کند: شورای شهر شاهد هماهنگی درونی شهرداری نبود و جلسات بین معاونان شهردار و شورای شهر به چانه‌زنی با شهردار گذشت که چنین روالی درگذشته سابقه نداشت ، همچنین در بودجه‌نویسی، اصل وحدت رعایت نشده و درباره ۲۰ ظرفیت، سیاست‌گذاری لازم صورت نگرفت و اکنون در وضع بلاتکلیف قرار دارد.

اصلاحات متعدد بودجه شهرداری

دیگر عضو مخالف شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در مقام تذکر به عملیات درآمدی و مالی شهرداری گفت: شورای شهر برای یک سال با حضور در مناطق مختلف شهر، نارسایی‌ها، کمبودها و مشکلات را احصاء و در نظام بودجه، درآمدها را بررسی و تصویب می‌کند.

محمدرضا فلاح افزود: نکته قابل‌توجه این است که هرسال؛ شهرداری و شورا یک یا چند ماه را صرف بررسی بودجه می‌کنند اما هنوز سال جدید شروع نشده است تحت عنوان اصلاح ردیف‌ها، بودجه را تغییر می‌دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: کار کارشناسی بودجه شهرداری نباید چند بار تغییر و اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به مردم وعده پروژه‌های عمرانی داده‌شده است نباید در بودجه مصوب تغییرات متعدد صورت بگیرد زیرا این عمل مصداق کار کارشناسی نشده، کوتاهی و ترک فعل مدیران شهرداری در تحقق درآمدهای شهری است.

فلاح گفت: مصداق این موضوع دریافت نکردن ۶۰ هزار میلیارد ریال ارزش‌افزوده و عوارض آلایندگی شهرداری است که مدیران شهری تاکنون نتوانسته‌اند برای مدیریت شهری اصفهان از مسوولان بالادست مُطالبه‌گری کنند.

وی تأکید کرد: اگر ادعای کار کارشناسی توسط شورای شهر برای بودجه شهرداری مطرح‌شده است، مدیران شهری اجازه دهند همین بودجه مُصوب بر اساس ریل سیاست شورای شهر حرکت کند.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: جلب اعتماد مردم زمان‌بر است اما اعتماد مردم به شهرداری با یک وعده غیرعملیاتی از بین می‌رود.

گفتنی است همه این‌ها در غیاب نادرالاصلی ازجمله اعضای اصلی شورای ششم رخ‌داده و تاکنون ایشان اظهارنظر رسمی برای عدم حضور خود در این جلسه مهم نداشته‌اند، کما اینکه در صورت حضور و مخالفت ممکن بود اصل بودجه از سد شورا نگذرد و حالا با تصویب یک بودجه شکننده برای ۱۴۰۳ که نظر مخالف سه عضو در کنار حضور نیافتن یک عضو دیگر را ثبت کرده، باید گفت شهرداری برای اداره شهر در سال آینده، بودجه‌ای ارایه داده که با تک‌ماده قبول‌شده است .