دستگاه‌های دولتی و عمومی از پیمانکاران بومی استفاده کنند

دنیای اقتصاد طی گفتگویی با محمد اطرج پرسش‌هایی پیرامون برنامه‌ها و ماموریت‌های این نهاد مهم صنفی در دوره جدید را مطرح کرده است، در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

برای سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان که اختصارا نصر اصفهان هم نامیده می‌شود چه  مأموریت‌هایی تعریف‌شده است؟

سازمان نصر بر اساس ماده ۱۲ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار مصوب سال ۷۹ و آئین‌نامه‌های مصوب هیات محترم دولت مصوب سال ۸۳  تشکیل‌شده است. در این قانون مسئولیت نظم‌بخشی و ساماندهی به کلیه فعالیت‌های تجاری رایانه ای مجاز به این سازمان واگذار شده است نکته مهم در این قانون کلیه فعالان ازجمله اشخاص حقوقی، فروشگاه ها و مشاوران مشمول گرفتن مجوز فعالیت هستند.

 در هر استان بر این اساس هیأت مدیره‌ای تشکیل و جمع هیأت مدیره های استان هیات عمومی صنف را تشکیل می‌دهد.

هیات عمومی از بین خود، ۲۳ نفر را به‌عنوان شورای مرکزی انتخاب و شورا ۳ نفر را به ریاست محترم جمهور معرفی و ریاست‌جمهور حکم یکی از این افراد را به‌عنوان ریاست نصر کشور صادر می‌کند.

سازمان نصر تنها تشکلی است که حکم ریاست آن را ریاست محترم جمهور صادر می‌کند. همچنین در درگاه ملی مجوزها نیز مجوز نظام صنفی برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف‌شده و در برنامه هفتم توسعه نیز وظایفی در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال برای این سازمان تعریف‌شده است.

چشم‌انداز و اهداف تعریف‌شده هیأت مدیره دوره هفتم چیست؟

چشم‌انداز تعریف‌شده برای دوره هفتم سازمان نصر اصفهان به‌عنوان تأثیرگذارترین تشکل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در حوزه بهبود سهولت فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد دیجیتال است و با عنایت به قانون، ماموریت سازمان به‌عنوان هماهنگ‌کننده اعضای مختلف زیست‌بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات استان شامل حوزه‌های حاکمیتی ملی و استانی، شرکت‌ها، اصناف و مشاوران و کارشناسان فاوای استان در راستای چشم‌انداز تعریف‌شده است.

بدیهی است در این راستا اهدافی تعریف‌شده و تلاش می‌کنیم کمیسیون‌های تخصصی در راستای این اهداف گام بردارند.

اگر آماری از اعضای این نظام صنفی در دسترس دارید، برای ما بگویید!

در حال حاضر نصر اصفهان دارای بیش از ۱۱۰۰ عضو در سه‌شاخه شرکتی، فروشگاهی و مشاور و اعضای حقیقی است. همچنین با تمهیدات پیش‌بینی‌شده  کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها نیز می‌توانند عضو سازمان شوند.

در حوزه برنامه‌نویسی، کدنویسی و تولید نرم‌افزارها اصفهان چه جایگاهی دارد؟

اصفهان از گذشته در بخش تولید نرم‌افزارهای سازمانی جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور داشته است و تعدادی از محصولات این استان در سطح ملی جایگاه ویژه داشته است. همچنین در حوزه امنیت نیز اصفهان پیشگام بوده و قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه در اصفهان مستقر هستند.در حوزه اپلیکیشن های کاربردی اصفهان علیرغم تلاش‌های زیاد فعالان زیست‌بوم  هنوز جایگاهی در شأن استان ندارد که به نظرم همه بخش‌ها ازجمله شتاب‌دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، باشگاه سرمایه‌گذاران اصفهانی  و  شرکت‌های بزرگ عضو باید تلاش بیشتری را در این حوزه معطوف دارند.

در سال ۱۴۰۳  فعالیت‌های هیأت مدیره بر چه محورهایی متمرکز خواهد بود؟

تلاش ما بر این است که از ابتدای سال کمیسیون‌های تخصصی سازمان با تمرکز بر اهداف مشخص‌شده در برنامه استراتژیک کار خود را شروع کنند. هم‌زمان لازم است ساختار دبیرخانه سازمان ارتقا یافته و کانال‌های ارتباطی با اعضا بهبود یابد. همچنین با توجه به مشکلات اعضا لازم است نشست‌های با ایشان افزایش‌یافته و مشکلات به‌صورت جدی پیگیری شود.

همکاری با وزارت ارتباطات درراه اندازی پارک فاوا و با محوریت دیتاسنتر، هوش مصنوعی، خدمات ابری، کلان داده و داده‌کاوی جزء اولویت‌های توسعه استان است. همچنین پیگیری برای تبدیل این پارک به منطقه ویژه اقتصادی فاوا از خواسته‌های فعالان این حوزه است که امیدوارم باهمت بیشتری در وزارت ارتباطات و مدیریت استان پیگیری شود.

توسعه سرمایه انسانی در همه حوزه‌های موردنیاز اعضاء و در بخش تحول دیجیتال در صنایع و کسب‌وکارها و تربیت رهبران تحول دیجیتال  از محورهایی است که هماهنگی آن با وزارت ارتباطات نیز انجام‌شده است.

بازآفرینی نمایشگاه اتو کام و برگزاری آن با رویکرد جدید پس از توقف ۴ ساله و سلسله رویدادهایی نظیر هفته کسب‌وکارهای دیجیتال نیز در دستور کار سازمان قرارداد. امیدوار هستم بتوانیم در مسیر صادرات خدمات فنی و مهندسی فاوا هم گام‌هایی برداریم. برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که به دلیل طولانی شدن به امید خدا در طول سال اعلام می‌شود.

برای گذار از وضع موجود و کاهش تلاش افراد برای مهاجرت در این حوزه چه تدابیری اندیشیده شده است؟

همان‌طور که مستحضر هستید در سال‌های اخیر بحث مهاجرت نخبگان به‌خصوص در این حوزه با توجه به نوسانات ارزی، تورم زیاد و مشکلات معیشتی، مشکلات اینترنت، عدم ثبات بازار و نیاز بازار کشورهای منطقه نگران‌کننده شده است و همه ما در تشکل‌ها موظف هستیم به این مهم توجه و تلاش کنیم تا فضای کسب‌وکار بهبودیافته و همان‌طور که رهبری در شعار سال فرمودند به کاهش تورم و افزایش تولید فکر کنیم.

بهبود شرایط معیشتی، ایجاد ثبات در جامعه، کاهش تنش‌ها، افزایش امید بین نسل جوان و ایجاد مراکزی برای شنیدن صحبت‌های نسل جوان و استفاده از نظرات ایشان در حفظ این سرمایه‌های عظیم کمک می‌کند. ما در سازمان همان‌طوری که در چشم‌انداز دوره هفتم عرض کردم تلاش می‌کنیم با بهبود کسب‌وکار اعضا در تعامل با دستگاه‌های مختلف و ایجاد فرصت‌های درآمدی جدید  با کمک در توسعه سرمایه انسانی موردنیاز،  توان اقتصادی اعضا را افزایش و از این طریق اعضا در جذب و نگهداشت سرمایه‌های انسانی موردنیاز خود نتایج بهتری را کسب کنند. امیدوارم دستگاه‌های مختلف دولتی و عمومی استان به این امر مهم توجه و در پروژه‌های خود از پیمانکاران بومی استفاده کنند، همان‌طور که در بعضی استان‌های دیگر شاهد این امر هستیم.  همچنین  در مواردی که نیاز باشد اعضا آماده هستند از مدل‌های مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی (Public – Private – Partnership)   استفاده و در پروژه‌ها مشارکت کنند.