آینده بازار خودرو در اصفهان

 همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است؛ اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۴۵۰میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۸۸۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتوماتیک CVT مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوئیک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۵۰۰میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۵۰۰میلیون تومان رسید؛ اما اگر از این صحبت‌ها بگذریم، اصفهان شرایط متفاوتی در خودرو دارد و می‌توان گفت پس از تهران، خودروها در اصفهان از قدرت قابل‌توجهی برخوردارند.

به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با حمیدرضا مخلص پور، فروشنده  خودرو که از قضا درفضای مجازی با لهجه شیرین اصفهانی حضوری جدی دارد!  در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

وضعیت فعلی بازار خودرو از جهت خریدوفروش در اصفهان چگونه است؟

الان به خاطر اینکه قیمت دلار در بازار غیر رسمی از ۷۰ نزدیک به ۶۴ شده است، مردم انتظار کاهش قیمت دلار را دارند و اقدام به خرید نمی‌کنند. این وضعیت کلی بازار است. در تمامی خودرو‌ها یک ثبات نسبی وجود دارد و دلار تا به یک ثبات نرسد، ۷۰ درصد خریداران دست نگه‌داشته‌اند. ماشین‌هایی که ما روی آن کار می‌کنیم، از دو میلیاردتا ۷.۵ نوسان دارد. نگاه نسبت به ماشین‌های خارجی زمان‌بندی دارد. از آذر پارسال قیمت ماشین خارجی به نسبت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بالا رفت.

مخلص پور copy

اصفهان چه جایگاهی نسبت به دیگر شهر‌ها در حوزه خودرو دارد؟

اصفهان در بین شهر‌های دیگر شهر دوم خودرو است. بعد از اصفهان مشهد و تبریز قرار می‌گیرند. اصفهان ازنظر خریدوفروش و علاقه‌مندان اخبار خودرو زیاد است.

چالش اصلی خودرو‌ها در اصفهان طی سال‌های پیش رو را چه می‌دانید؟

چالش اصلی در بحث خودرو که دو سال آینده خود را نشان می‌دهد این است که بازار فعلی متعلق به ماشین‌های 2008 است و به‌مرور فرسوده می‌شوند و قیمت‌هایشان نسبت به صفر چینی بالاست. در دو سال آینده چون هزینه تعمیر و نگهداری این خودرو‌ها بسیار بالاست و مصرف‌کنندگان اذیت می‌شوند، ترجیح می‌دهند ماشین‌های 2008 تا 2014 را به ماشین‌های هم قیمت صفر چینی تبدیل کنند. در دو سال آینده از ماشین‌های غیر چینی به ماشین‌های چینی می‌رویم.

خودرو‌های برقی چقدر طرفدار پیدا می‌کنند؟

من آینده خودرو‌ها را به سمت ماشین‌های هیبریدی و تمام برقی می‌بینم. ماشین‌های فعلی بازار که سوخت بنزینی دارند کنار ‌می‌روند و تکنولوژی موج دوم خودرو هستند، موج چهارم و موج پنجم جهان را می‌گیرد. چه چینی‌ها بیایند چه اروپایی‌ها، بازار به آن سمت می‌رود. مشتری‌ها به سبک قدیم دل نبندند چون قیمت خدمات و بنزین شاید روزی تغییر کند؛ در صورت این اتفاق سرعت تحولات به سمت ماشین برقی بیشتر می‌شود.

اتفاق دیگری که ممکن است در سال‌های آینده رخ دهد، این است که قیمت انرژی در ایران نسبت به کشور‌های دیگر خیلی پایین است و حتی نسبت به قیمت تمام‌شده برای دولت هم قیمت‌ها پایین است؛ مشخص نیست کدام دولت ریسک افزایش قیمت سوخت را انجام دهد، ولی اتفاقات اقتصادی گسترده رخ می‌دهد. الان چون قیمت سوخت پایین است، مردم به مسافت توجه ندارند و روی ماشین خیلی حساب می‌کنند، اتفاقاتی که در سال‌های آینده می‌افتد این است که این‌قدر هزینه‌های سوخت بالا می‌رود، باید مثل تهران محل کار و محل سکونت فاصله کمی داشته باشند تا نقل و انتقالات اقتصادی باشد. کسانی که می‌خواهند قرارداد محل کار و خانه خود را ببندند این تصور را داشته باشند که شاید روزی هزینه جابه‌جایی گران شود.

آیا می‌توان به شما عنوان اینفلوئنسر خودرو داد؟

نه من هنوز یک اینفلوئنسر خودرو نیستم. ما در حد خودمان و در سطح اصفهان کار می‌کنیم. من هفت سال است که در حوزه خودرو فعالیت دارم.

استقبال از شما در اصفهان قابل‌توجه بود؛ تصور می‌کردید تا این حد معرفی خودرو توسط شما مورد استقبال قرار بگیرد؟

مردم شهر اصفهان من فکر نمی‌کردم تا این حد استقبال کنند. لهجه‌ی من یک لهجه اصفهانی غلیظ است؛ قبل از اینکه جلو دوربین بیایم دنبال یک بلاگری بودم که ماشین‌ها را برای من معرفی کند. من نگران بودم که لهجه من مورد تمسخر قرار بگیرد. یکی از دوستان برای این کار آمد و روزی که چند ماشین آمد سعی کردم ماشین‌ها را معرفی کنم و مردم خوششان آمد. من دفعات بعدی خیلی راحت‌تر در استفاده از لهجه راحت‌تر بودم و مردم خوششان آمد. من فکر نمی‌کردم در سراسر کشور لهجه اصفهانی موردتوجه قرار بگیرد. سایر شهرستانی‌ها عجیب استقبال کردند.

نکته آخر.

ما سال گذشته خیلی اذیت شدیم، صفحه اینستاگرام ما به خاطر قانون کپی‌رایت از دست رفت، دیوار روی ماشین‌ها ریخت و نزدیک 19 میلیارد خسارت دادیم؛ شرکت مازراتی هم از صفحه ما شکایت کرد.