عقب‌گرد سرانه مصرف لبنیات

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می‌گوید:مصرف لبنیات در کشور ما تنها به‌اندازه یک واحد در روز است. درحالی‌که نیاز روزانه بدن به لبنیات ۲ تا ۳ واحد است. این در حالی است که مصرف لبنیات در کشورهای غربی بسیار بالا است.»

این در حالی است  که لبنیات منبع غنی تامین کلسیم و پروتئین است و بدن به میزان قابل‌توجهی به کلسیم برای سلامت جسم نیاز دارد، کاهش مصرف آن می‌تواند تبعات ناخوشایندی برای سلامت فرد در پی داشته باشد.

یک کارشناس می‌گوید: مصرف درست و به‌قاعده لبنیات می‌تواند سلامت استخوان‌ها، سلامت دستگاه گوارش، تامین کلسیم و پروتئین بدن، تامین و جذب ویتامین D و ... را تضمین کند اما کاهش یا حذف آن از سبد مصرفی خانواده‌ها همه این موارد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف مثل پوکی استخوان، شکستگی راحت استخوان، تضعیف سیستم ایمنی بدن و ... شود.

همان  کارشناس تغذیه مدعی است: الان سن پوکی استخوان در کشور به حدود ۴۰ سالگی رسیده و این می‌تواند یکی از تبعات بی‌توجهی به اهمیت مصرف روزانه لبنیات باشد. اصلا حذف هرکدام از محصولات لبنی می‌تواند مشکلات متعددی را برای سلامت فرد ایجاد کند.

در سند چشم‌انداز۱۴۰۴ از  رساندن مصرف سرانه  شیر به ۱۲۰ کیلوگرم در سال صحبت شده اما اکنون نه‌تنها چنین سرانه‌ای، یک سال مانده به پایان زمان پیش‌بینی‌شده در سند چشم‌انداز، محقق نشده بلکه همان مصرف صد کیلو شیر برای هر ایرانی در سال، دارد آب می‌رود و آرام‌آرام تبعات مصرف پایین شیر و فرآورده‌های لبنی، خودش را نشان می‌دهد. برای مثال کاهش مصرف لبنیات باعث پوکی استخوان، دفورمیتی یا بدشکلی استخوان، راشیتیسم در کودکان، انحنای ستون فقرات، کوتاه شدن میانگین قدی افراد جامعه، کوچک‌تر شدن سر و به دنبال آن کوچک شدن مغز و درنهایت عدم سلامتی جامعه می‌شود.