ستون چپ صفحه دو copy

محمدرضایی فرد: سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد بابیان اینکه اقتصاد گردشگری یکی از راهبردهای اساسی توسعه استان اصفهان است، گفت: با توجه به اهمیت این حوزه، کارگروه اقتصاد گردشگری در شورای برنامه‌ریزی استان برای فعالیت‌های نرم تشکیل‌شده و با محوریت معاونت اقتصادی استانداری، در حال برنامه‌ریزی برای عقد تفاهم‌نامه میان استانی بین اصفهان و 5 استان دیگر هستیم. از سوی دیگر توجه به این موضوع در جلسه با هیئت‌های خارجی در اصفهان به‌صورت جدی فعالیت تورگردانان خارجی در استان اصفهان برای جذب گردشگر از کشورهای مبدأ تأکید می‌شود و در جمع‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال اخیراً جلسه‌ای با مقامات ازبکستانی برگزار شد که معرفی تورگردانان قوی و توانمند ازبکستان برای بسترسازی برای اعزام تورهای گردشگری از این کشور یکی از محورهای اصلی آن بود. این مهم به‌صورت مستمر با کشورهای مختلف در حال انجام است. با سایر نهادهای مرتبط حاضر در استان مانند اتاق بازرگانی و بخش خصوصی هم جلسات متعددی برگزارشده است.

وی افزود: علاوه بر این، سندی هم در حوزه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال تدوین است که برنامه‌های عملیاتی ما را در آینده در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی شامل می‌شود. از سوی دیگر ازآنجاکه گردشگری نیاز به زیرساخت مناسب دارد، در این حوزه هم اقداماتی صورت گرفته است. برای ساخت هتل و زیرساخت‌های گردشگری شرایط خوبی در استان اصفهان وجود دارد و از پرداخت تسهیلات هم حمایت می‌شود. به‌علاوه با هماهنگی‌هایی که با مجموعه مدیریت شهری انجام‌شده شرایط خوبی برای تسهیل صدور مجوزها فراهم‌شده است.

استاندار اصفهان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به ششمین نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) گفت: این نمایشگاه یکی از فرصت‌هایی بود که بتوانیم توانمندی‌های استان را در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی به کشور و بازدیدکنندگان خارجی معرفی کنیم. برای اینکه بتوانیم یک شرایط رقابتی‌ بین زنجیره‌های ارزش در استان داشته باشیم، بررسی و تحلیل زنجیره ارزشی که در آن‌ها مزیت داریم به‌ویژه زنجیره ارزش صادرات گرا یکی از اولویت‌های استان بوده است. در تحلیل این زنجیره‌ها، جدا از توجه به تهدیدها و ارزش‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری که باید در زنجیره انجام شود و می‌تواند ارزش‌افزوده بیشتری به ارمغان آورد نیز در حال احصا شدن است. پس از بررسی و احصای مشکلات، پروپوزال‌هایی بر اساس ظرفیت‌های استان تدوین و در چنین نمایشگاه‌هایی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود. یک تماس اولیه در نمایشگاه می‌تواند ما را به مذاکرات و جلسات بعدی هدایت کند که بتوانیم سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش در استان داشته باشیم.

مرتضوی افزود: برای فعالیت متناسب و جامع یک زنجیره ارزش در هر منطقه‌ای لازم است دستگاه‌های حمایتی برای تأمین زیرساخت و پشتیبانی در کنار تشکل‌های داخل زنجیره‌ و اعضای اصلی آن، شرایط ارتباطی دینامیک مناسب را بین خودشان ایجاد کنند. با توجه به اهمیت این هماهنگی ما در دولت تلاش کردیم چنین هماهنگی میان بخش‌های مختلف زنجیره ایجاد و حفظ شود. برای مثال در تسهیلاتی که توسط دولت و استان مدیریت می‌شود، پرداخت به واحدهای داخل زنجیره‌های ارزش در اولویت ماست. از سوی دیگر درصورتی‌که درروند فعالیت این زنجیره‌ها مشکلات قانونی یا چالش‌هایی در تأمین مواد اولیه، صادرات یا پرداخت مالیات پدیدار شود تلاش می‌شود در جلسات بالادستی در پایتخت موضوع حل و هماهنگی لازم ایجاد شود.

وی تصریح کرد: البته ما در کنار زنجیره‌های ارزش، نیم‌نگاهی هم به تشکیل خوشه‌های صنعتی داریم. هرچه نزدیکی واحدهای فعال در یک زنجیره ارزش ازنظر موقعیت جغرافیایی بیشتر باشد، می‌تواند برخی از محصولات را باقیمت کمتر و کیفیت بالاتر در اختیار بخش‌های بعدی زنجیره قرار دهد. درعین‌حال فعالیت تشکل‌های صنفی هم در صورت نزدیکی جغرافیایی آسان‌تر خواهد بود.

استاندار اصفهان همچنین با اشاره به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: این شهرک و واحدهای مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان به‌ویژه واحدهای های‌تک (با فناوری پیشرفته) در دو مسیر می‌توانند به استان کمک کنند. اول اینکه در طول زنجیره ارزش در حوزه‌های مختلف برای اینکه بتوانیم نگاه پویاتری با توجه به آینده داشته باشیم و با سرمایه‌گذاری جدید در زنجیره ارزش، ارزش افزایی بیشتری کنیم، نیاز به ورود واحدهای فناور در استان داریم. در اینجا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با ارائه پیشنهاد در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش و بخش‌هایی که نقص فناوری وجود دارد، فرصت‌های ویژه‌ای را برای ایفای نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایجاد می‌کند. از طرفی با توجه به تنوع و گستردگی واحدهای اقتصادی در استان اصفهان و عمق تاریخی موجود، فراهم کردن ظرفیتی برای مبادلات فناوری بین بخش‌های مختلف زنجیره‌های ارزش در سطح کشور می‌تواند توسط این شهرک انجام شود. این ظرفیت در استان اصفهان وجود دارد و شاید سایر استان‌های کشور تنها در یک یا دو حوزه چنین ظرفیتی دارند. این موقعیت استان می‌تواند باعث ایجاد یک فن بازار بزرگ برای کشور شود.