هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم‌‌ترین تصمیماتی بود که دولت مهرورز گرفت. تصمیمی که گرچه بسیاری از اقتصاددانان با آن موافق بودند، اما با شیوه و زمان اجرای آن مشکل داشتند و نتیجه آن را تورم و گرانی بیش از حد ارزیابی می‌کردند. اما دولت احمدی‌نژاد بنا به شیوه همیشگی خود از ابتدای بر سر کار آمدن،‌ این تصمیم را نیز اجرایی کرد و گرانی و تورم را نیز به تحریم‌های ناجوانمردانه مرتبط دانست.
روزنامه «دنیای اقتصاد» از جمله روزنامه‌هایی بود که پیش از اجرای طرح و پس از آن مطالب و مقاله‌های متعددی را درباره هدفمندی یارانه‌ها منتشر و دیدگاه کارشناسان و صاحبنظران اقتصاد را درباره آنها مطرح کرد. بخشی از این مطالب به نحوه اجرای این طرح و تاثیر آن بر اقتصاد می‌پرداخت. اما مطالب دیگری نیز بودند که به نحوه هزینه‌کرد طرح هدفمندی یا مرجع دریافت‌کننده آن،‌ اعم از زنان یا مردان می‌پرداختند. اکنون در آستانه رسیدن آخرین ماه سال ۱۳۹۲ و فرارسیدن سال بعد همراه با دولت تدبیر و امید بار دیگر پرونده‌ای را به طرح هدفمندی یارانه‌ها به واسطه اهمیت آن در اقتصاد کلان و اقتصاد خانوارهای ایرانی اختصاص دادیم و کوشش کردیم در آن به بخشی از ابعاد این طرح بپردازیم.
در پژوهش دکتر محسن مسرت،‌ استاد دانشگاه اوزنابروگ با عنوان «سرمایه‌گذاری در زمینه کاهش مصرف انرژی به جای توزیع پول» که در شماره ۲۹۱ ماهنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی منتشر شده است، ضمن تعریف هدفمندی به شیوه‌های اجرای این طرح و نحوه هزینه‌کرد یارانه‌ها پرداخته شده است. محسن مسرت در پژوهش خود ضمن تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از منابع هزینه‌کرد یارانه‌ها را این حوزه می‌داند و برای توجیه آن به میزان منابع فسیلی ایران و تجربه سایر کشورها در سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو اشاره می‌کند. مسرت ضمن نیم نگاهی به آینده معتقد است مصرف بیش از اندازه یک نسل،‌ چه به علت تولید آلاینده‌ها و چه به علت تجدید نشدن منابع فسیلی،‌ نوعی بی‌عدالتی و حتی خیانت به منافع نسل‌های آینده است. از این رو جامعه‌ای که نتواند منافع نسل‌های آینده را رعایت کند،‌ به منافع نسل کنونی نیز بی‌توجه خواهد بود،‌ زیرا همواره به دنبال راهکارهای کوتاه‌مدت است و نمی‌تواند با برنامه‌ریزی درازمدت انس و پیوند داشته باشد.
«بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور: نکاتی درباره اجرای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها» دیگر پژوهش صورت گرفته در این زمینه است که توسط دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شده و در آن ضمن بررسی دلایل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، پیشنهادهایی نیز برای اجرای مرحله دوم این قانون عرضه شده است.
«تاثیر هدفمندی یارانه بر میزان آب مصرفی شهری در قم» عنوان پژوهش دیگری است که توسط فرخنده جبل‌عاملی‌، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و یزدان گودرزی فراهانی،‌ کارشناس ارشد اقتصاد انجام شده است و در آن تابع تقاضای بلندمدت آب شهری قم با توجه به تاثیر متغیر یارانه بر آن مورد بررسی قرار گرفته است.