ضرورت اجرای پدافند غیرعامل در شرکت‌های خصوصی بندرشهیدرجایی

حسین‌‌‌ عباس‌‌‌نژاد در همایش علمی آموزشی پدافند غیرعامل در بندر شهید رجایی اظهار کرد: بندر شهید رجایی به عنوان یکی از شاهرگ‌‌‌های اقتصادی، از نقاط مهم راهبردی کشور است که بیش از ۶۵‌درصد واردات و صادرات کشور از طریق این بندر انجام می‌گیرد.  وی با بیان اینکه حساسیت‌‌‌ مقابله و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هرگونه تهدید از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه در استان هرمزگان است، لازمه انجام فعالیت‌‌‌های عمرانی و طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در بندر شهید رجایی را توجه ویژه به استانداردهای پدافند غیرعامل دانست. عباس‌‌‌نژاد با تاکید بر توجه به مسائل حفاظتی از سوی مدیران و کارکنان شرکت‌های بخش خصوصی مستقر در این بندر، ایجاد مرکز ICT را یکی از طرح‌‌‌های مهم اداره‌‌‌کل بنادر هرمزگان در حوزه پدافند غیرعامل اعلام کرد.

وی توجه و تاکید به افزایش تجهیزات امنیت فیزیکی و کنترل دسترسی از جمله نصب دوربین‌‌‌های حفاظتی، حفاظت پیرامونی و اطفای حریق را از دیگر نمونه‌‌‌ طرح‌‌‌های مهم بنادر هرمزگان در راستای پدافند غیرعامل و توجه به امنیت پایدار در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران دانست. ایوب خادمی‌بندری، رئیس اداره ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) اداره‌‌‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: موضوع پدافند با تمامی شئون زندگی اجتماعی انسان سرو کار دارد و در سیستم‌های اداری بخش کلیدی محسوب‌‌‌ می‌شود. وی با اشاره به حجم گسترده فعالیت‌‌‌ها و زیرساخت‌‌‌های راهبردی در بندر شهیدرجایی گفت: دامنه فعالیت‌‌‌های پدافند غیرعامل فقط در حوزه ادارات اجرایی تعریف نمی‌شود، بلکه شرکت‌های بخش خصوصی موظف هستند این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس اداره ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) اداره‌‌‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، فرهنگ‌‌‌سازی در حوزه پدافند غیرعامل را یکی از راهکارهای اساسی برای رسیدن به اهداف موردنظر دانست و خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب‌‌‌ها و خطرات دشمن باید تهدیدها را شناساسی و در جهت رفع آن اقدام مناسب و به موقع کرد و این مهم جز با آگاهی‌‌‌بخشی محقق نمی‌شود. علی علیدوستی، مدرس دانشگاه مالک اشتر نیز در بیان اهمیت به‌‌‌کارگیری الزامات و اصول پدافند غیرعامل برای تداوم کاهش آسیب‌‌‌پذیری و تسهیل مدیریت در شرایط اضطرار گفت: اختفا، پوشش، فریب، تفرقه و پراکندگی، مقاوم‌‌‌سازی و استحکامات و اعلام خبر از اصول مهم پدافند غیرعامل است. سوم تا دهم آبان امسال با شعار «ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید – پدافند غیر‌عامل دفاع همه‌‌‌جانبه در برابر جنگ ترکیبی» به عنوان هفته نکوداشت پدافند غیرعامل نام‌گذاری شده است.